Tekninen lautakunta, kokous 19.3.2024

§ 51 Paikallisliikenteen hankinnan keskeiset periaatteet

ROIDno-2023-3002

Valmistelija

  • Ulla Vanhakartano, joukkoliikenneinsinööri, ulla.vanhakartano@rovaniemi.fi
  • Janne Alkki, kaupungininsinööri, janne.alkki@rovaniemi.fi

Perustelut

Rovaniemen kaupungin hallintosäännön 34 §:n mukaisesti tekninen lautakunta tieliikenteen toimivaltaisena viranomaisena päättää muun muassa joukkoliikenteen järjestämistavasta sekä toimivallasta ja sen siirtämisestä joukkoliikenteen hankinnoissa.

Paikallisliikenteen uusi sopimuskausi alkaa 2.6.2025. Tekninen lautakunta on hyväksynyt 20.2.2024 § 31 Rovaniemen paikallisliikenteen palvelutasotavoitteet 2025 alkaen, joka toimii paikallisliikenteen uuden sopimuskauden hankinnan perustana.

Tekninen lautakunta päätti kokouksessaan 26.2.2015 paikallisliikenteen järjestämistavaksi bruttomallin, jonka mukaan kaupungin järjestämä liikenne käynnistyi 4.6.2018. Lisäksi lautakunta päätti nyt käynnissä olevan sopimuskauden pituudeksi 5 vuotta ja optiovuosiksi 1+1 vuotta sekä liikennöinnin kilpailuttamisesta yhtenä kokonaisuutena. Myös tarjousyhteenliittymät ja alihankinta olivat mahdollisia.

Paikallisliikenteen järjestäminen bruttomallilla mahdollistaa tavoitteellisen palvelutason saavuttamisen riippuen määrärahojen tasosta. Bruttomallissa tilaaja suunnittelee liikenteen kokonaisuudessaan ja pitää lipputulot. Nykyisellä sopimuskaudella kertyneellä kokemuksella hankinta yhtenä kokonaisuutena on toimiva muun muassa paikallisliikenteen kokonaisvaltaisen kehittämisen, asiakaspalautteiden johdonmukaisen käsittelyn ja tilaajan käytettävissä olevan henkilöresurssien kannalta. Sopimuskauden pituus 5 vuotta optiovuosineen mahdollistaa paikallisliikenteen pitkäjänteisen kehittämisen sekä liikennöitsijän kalustoinvestoinneille kohtuullisen takaisinmaksuajan.

Yhdyskuntatekniikan yksikkö esittää paikallisliikenteen hankintaan seuraavia keskeisiä periaatteita:

  1. Hankinta toteutetaan kilpailuttamalla.
  2. Hankintamenettelynä on avoin tarjouskilpailu.
  3. Liikennöinti kilpailutetaan yhtenä kokonaisuutena.
  4. Liikenteen järjestämistapa on bruttomalli.
  5. Hankinnan sopimuskausi on 5 vuotta sekä mahdolliset optiovuodet 1+1 vuotta.
  6. Valintaperusteena on hinta-​laatusuhteeltaan kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous.

Laadun vertailuperusteina tullaan painottamaan muun muassa liikennöinnin luotettavuuteen, myönteisiin ympäristövaikutuksiin ja matkustumukavuuteen liittyviä tekijöitä, jotka määritellään tarkemmin hankinta-asiakirjoihin liikennöitsijöiden kanssa käydyn markkinavuoropuhelun jälkeen.

Hankinnan valmistelun seuraavia vaiheita ovat linjasto- ja aikataulusuunnittelu, potentiaalisten tarjoajien kanssa käytävä markkinavuoropuhelu, käyttövoimaselvitys ja kilpailutusasiakirjojen laadinta sekä hankinnan käynnistäminen.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Pertti Onkalo, toimialajohtaja, pertti.onkalo@rovaniemi.fi

Tekninen lautakunta päättää hyväksyä paikallisliikenteen hankinnan keskeiset periaatteet.

Tekninen lautakunta päättää siirtää hallintosäännön 34 §:n mukaisesti toimivallan joukkoliikenteen hankintaprosessista toimialajohtajalle sisältäen hankinta-ilmoituksen julkaisemisen, hankintapäätöksen sekä mahdollisen hankintaoikaisun ja mahdollisen keskeyttämispäätöksen tekemisen, liikennöintisopimuksen allekirjoituksen ja siihen liittyvien optioiden käyttämisen.

Päätös

Tekninen lautakunta kuuli asiassa kaupungininsinööri Janne Alkkia.

Tekninen lautakunta päätti yksimielisesti esittelijän esityksen mukaisesti.

Tiedoksi

Joukkoliikenneinsinööri

Muutoksenhaku

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tästä päätöksestä ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee Kuntalain 410/2015, 136 §:n mukaan vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.