Kaupunginhallitus, kokous 12.8.2024

§ 186 Lausunto laista kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

ROIDno-2021-2880

• Pertti Onkalo, toimialajohtaja, pertti.onkalo@rovaniemi.fi

Oikeusministeriö pyytää lausuntoja ehdotuksesta luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. Lausuntoja pyydetään 18. elokuuta mennessä.

Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmaan sisältyy kirjaus lunastuslain korvausperusteiden uudistamisesta vahvistamalla omaisuudensuojaa. Omaisuudensuojaa vahvistetaan lisäksi korottamalla voimansiirtolinjojen lunastamisesta maksettavia korvauksia.

Tausta ja tavoitteet

Lakiesityksen keskeisenä tavoitteena on turvata lunastettavan omaisuuden haltijan asemaa ja osaltaan varmistaa perustuslaissa turvatun täyden korvauksen vaatimuksen toteutuminen. Keskeisinä muutoksena on ottaa käyttöön korvauksen määrittämisessä markkina-arvoon perustuva korvaus. Perusteluissa on esitetty, että arviointimenettelyyn liittyvien epävarmuustekijöiden vuoksi markkina-arvoon perustuvaan korvaukseen määrätään lisättäväksi 25 %. Lisäksi laissa on esitetty kumottavaksi arvonleikkaussääntelyä koskevat pykälät.

Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön.

• Ulla-Kirsikka Vainio, kaupunginjohtaja, ulla-kirsikka.vainio@rovaniemi.fi

Kaupunginhallitus päättää antaa liitteenä 1 olevan lausunnon Oikeusministeriön lausuntopyyntöön luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi.

Timo Tolonen teki kokouksessa muutosesityksen Tuomas Koskiniemen kannattamana, että Rovaniemen kaupunki ei anna lausuntoa asiasta lainkaan.

Koska oltiin tehty kaupunginjohtajan päätösehdotuksesta poikkeava kannatettu esitys jota ei voida hyväksyä yksimielisesti, puheenjohtaja totesi, että on suoritettava äänestys.

Kaupunginhallitus hyväksyi puheenjohtajan esityksen, jonka mukaan asiassa suoritetaan äänestys, jossa ne, jotka ovat pohjaesityksen kannalla vastaavat JAA, ja ne jotka ovat Tolosen esityksen kannalla vastaavat EI.

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 7 JAA -ääntä ja 4  EI -ääntä, 0 oli poissa. Puheenjohtaja totesi, että kaupunginjohtajan esitys on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi.

Äänestystulokset

• Kyllä 7 kpl 64%

Mari Ikonen, Susanna Viitala, Maria-Riitta Mällinen, Riku Tapio, Päivi Alanne-Kunnari, Harri Rapo, Miikka Keränen

• Ei 4 kpl 36%