Kaupunginvaltuusto, kokous 23.1.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 6 Rovaniemen kaupungin ja Rovaniemen kaupunkikonserniin kuuluvien tytäryhteisöjen tilintarkastuspalvelujen hankinta tilikausille 2023-2024

ROIDno-2022-131

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jari Kotimäki, tarkastuspäällikkö, jari.kotimaki@rovaniemi.fi
Juuso Kataja, vt. tarkastuspäällikkö, juuso.kataja@rovaniemi.fi

Perustelut

1. Lähtökohdat tilintarkastuspalveluiden hankintaan

Hallinnon ja talouden tarkastuksen järjestämisestä vastaavan tarkastuslautakunnan tulee valmistella tilintarkastajan valintaa koskeva kilpailutus ja esittää sen jälkeen tilintarkastajan valinta valtuuston päätettäväksi.  

Valtuusto valitsee kunnan hallinnon ja talouden tarkastamista varten tilintarkastusyhteisön, joka puolestaan määrää vastuunalaiseksi tarkastajaksi JHT- tilintarkastajan. Kunnan tilintarkastusyhteisö on valittava myös kunnan tytäryhteisön tilintarkastajaksi, jollei tästä poikkeamiseen ole perusteltua tarkastuksen järjestämiseen liittyvää syytä. Tarkastuslautakunnan tulee huolehtia kunnan ja sen tytäryhteisöjen tarkastuksen yhteensovittamisesta. 

2. Hankinnan kohde

Rovaniemen kaupungin tarkastuslautakunta on pyytänyt tarjouksia Rovaniemen kaupungin ja Rovaniemen kaupunkikonserniin kuuluvien tytäryhteisöjen tilintarkastuspalveluiden hankinnasta tilikausille 2023-2024.

Hankinta koskee Rovaniemen kaupungin lakisääteistä hallinnon ja talouden tarkastusta ja Rovaniemen kaupunkikonserniin kuuluvien tytäryhteisöjen tilintarkastusta sekä Rovaniemen kaupungille ja Rovaniemen kaupunkikonsernin tytäryhteisöille tuotettavia hanketarkastuksia ja erityistoimeksiantoja tilikausille 2023-2024 tarjouspyynnön (ROIDno-2022-131) ja sen liitteiden mukaisesti. Kaupungin tytäryhteisöksi luettavan Redu koulutuskuntayhtymän tarkastuksen järjestämisestä vastaa kuntayhtymän oma tarkastuslautakunta. 

3. Hankinnan sopimuskausi ja optio

Sopimuskausi alkaa 1.1.2023 ja päättyy ilman irtisanomista sen jälkeen, kun palveluntuottaja on antanut tilintarkastuskertomukset vuodelta 2024 kuitenkin viimeistään 30.6.2025. 

Tilaaja varaa oikeuden hankkia optiona sopimuksen mukaiset palvelut tilikausien 2025 ja 2026 tarkastukseen. Tilaaja ilmoittaa tilikauden 2025 tarkastuksen option käytöstä viimeistään 31.8.2024 ja tilikauden 2026 tarkastuksen option käytöstä viimeistään 31.8.2025. Optiossa on kyse tilaajan oikeudesta, ei velvollisuudesta.

Tilaaja pidättää oikeuden jatkaa sopimuskautta entisin ehdoin siihen asti, kunnes seuraavan tarjouskilpailun hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimuskauden jatkamisesta ja jatkamisen yksityiskohdista neuvotellaan aina sopimuskumppanin kanssa erikseen.

4. Ilmoitus- ja hankintamenettely

Hankintaan sovelletaan julkisia hankintoja koskevaa voimassa olevaa lainsäädäntöä. Kyseessä on hankintalain mukainen EU-kynnysarvon ylittävä hankinta, joka kilpailutettiin avointa hankintamenettelyä käyttäen.

Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin HILMA- ilmoituskanavassa 14.10.2022 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö on julkaistu myös Tarjouspalvelussa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/rovaniemi sekä Rovaniemen kaupungin verkkosivuilla. Tarjousten vastaanottamisen määräaika päättyi 14.11.2022 12:00.

5. Saadut tarjoukset

Tarjoukset avattiin 14.11.2022. Tarjousten avaustilaisuus ei ollut julkinen.  Asetettuun määräaikaan mennessä tarjouksen jätti kaksi tarjoajaa.

6. Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjousten käsittelyn ensimmäisessä vaiheessa tarjoajien tuli täyttää kaikki tarjouspyynnössä soveltuvuudelle asetetut vaatimukset tullakseen hyväksytyksi tarjousten käsittelyn seuraavaan vaiheeseen.

Molemmat tarjoajat vakuuttivat täyttävänsä kaikki lakisääteiset, yhteiskunnalliset ja taloudelliset soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Tilaaja selvittää valitulta tarjoajalta pyydetyt selvitykset ja todistukset viimeistään ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.

7. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Tarjousten käsittelyn toisessa vaiheessa tarkistettiin tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus. Tilaaja teki tarjoushintaa koskevan lisäselvityksen alemman tarjouksen jättäneeltä tarjoajalta. Saatu lisäselvitys hyväksyttiin. Molemmat tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi ja ne hyväksyttiin tarjousten hintavertailuun.

Kaikki tarjouspyyntöön ja tarjouksiin liittyvät asiakirjat ovat lautakunnan nähtävissä kokouksessa. 

8. Tarjousten hintavertailu

Tarjouspyynnön mukaisesti hankinnan valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on halvin hinta. 

Hankinnalle asetetut laatuvaatimukset on sisällytetty palvelun ehdottomiin vähimmäisvaatimuksiin, jonka vuoksi laatua ei erikseen vertailla. 

Hintavertailu suoritettiin tarjouspyynnön mukaisesti siten, että palveluille annetut hinnat (€/tilintarkastuspäivä, 7,5 h, alv 0%) kerrottiin tarjouspyynnössä ilmoitetuilla kertoimilla ja näin saadut tulot laskettiin yhteen (=vertailuhinta). Palveluntuottajaksi valitaan tarjouspyynnön ehdot täyttävä, kokonaishinnaltaan halvimman vertailuhinnan saanut tarjoaja.

Tarjousten vertailutaulukko liitteenä 1 (salassapidettävä, Julkisuuslaki 7§ 2mom)

Tarjoukset liitteenä 2 (salassapidettävä, Julkisuuslaki 7§ 2mom, 24§ 1mom 20k)

9. Tilintarkastusta koskevan sopimuksen täytäntöönpano 

Tilintarkastusta koskevan hankintasopimuksen hyväksyy valtuusto. Sopimuksen perustuessa valtuuston päätökseen sen allekirjoittaa kaupunginjohtaja tai määräämänsä (hallintosääntö 167§). Sopimus allekirjoitetaan hankintapäätöksen tultua lainvoimaiseksi.

Kaupungin tytäryhteisön tilintarkastajaksi on valittava kaupungin tilintarkastusyhteisö (hallintosääntö 88§). Kaupunginvaltuuston tehtyä päätöksen tilintarkastusyhteisöstä tilintarkastajan valinta kaupungin määräysvallassa olevissa yhteisöissä varmennetaan konsernijohdon toteuttamalla omistajaohjauksella.

10. Asiakirjojen ja asian käsittelyn julkisuus

Hankinta- asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Kunnanvaltuuston kokouksissa on julkisuus lähtökohtana (Kuntalaki 410/2015). Eräissä tilanteissa on kuitenkin perusteet käsitellä asiaa suljetuin ovin: "Valtuuston kokoukset ovat julkisia, jollei kokouksessa käsitellä asiaa tai asiakirjaa, joka on lailla säädetty salassa pidettäväksi tai jollei valtuusto muuten painavan syyn vuoksi jossakin asiassa toisin päätä." (Kuntalaki 101 § 1 mom).

Päätösehdotus

Esittelijä

Jari Kotimäki, tarkastuspäällikkö, jari.kotimaki@rovaniemi.fi

Tarkastuslautakunta esittää Rovaniemen kaupunginvaltuustolle, että

- Rovaniemen kaupungin ja Rovaniemen kaupunkikonsernin tilintarkastuspalvelut tilikausille 2023 – 2024 hankitaan kokonaishinnaltaan halvimman vertailuhinnan jättäneeltä tarjoajalta

- Rovaniemen kaupunki solmii kyseisen tarjoajan kanssa kirjallisen tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisen hankintasopimuksen

- sopimukseen sisällytetään sopimuskautta jatkava kahden vuoden (1+1 vuotta) optiomahdollisuus

- valtuusto käsittelee asian kuntalain 101§ 1 mom:n nojalla suljetuin ovin.

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti esittelijän ehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Juuso Kataja, vt. tarkastuspäällikkö, juuso.kataja@rovaniemi.fi

Päätösehdotus

Tarkastuslautakunta 29.11.2022 § 134 esittää Rovaniemen kaupunginvaltuustolle, että

- Rovaniemen kaupungin ja Rovaniemen kaupunkikonsernin tilintarkastuspalvelut tilikausille 2023 – 2024 hankitaan kokonaishinnaltaan halvimman vertailuhinnan jättäneeltä tarjoajalta

- Rovaniemen kaupunki solmii kyseisen tarjoajan kanssa kirjallisen tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisen hankintasopimuksen

- sopimukseen sisällytetään sopimuskautta jatkava kahden vuoden (1+1 vuotta) optiomahdollisuus

- valtuusto käsittelee asian kuntalain 101§ 1 mom:n nojalla suljetuin ovin.

Päätös

Tuomas Koskiniemi teki Vesa Puurosen, Sara Seppäsen, Riku Tapion, Ella Keski-Panulan, Terhi Heikkilän ja Matti Henttusen kannattamana esityksen, että asia käsitellään julkisena.

Kaupunginavaltuusto päätti yksimielisesti Koskiniemen esityksen mukaisesti, että asia käsitellään julkisena.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi yksimielisesti tarkastuslautakunnan esityksen mukaisesti, että 

  • Rovaniemen kaupungin ja Rovaniemen kaupunkikonsernin tilintarkastuspalvelut tilikausille 2023 – 2024 hankitaan kokonaishinnaltaan halvimman vertailuhinnan jättäneeltä tarjoajalta
  • Rovaniemen kaupunki solmii kyseisen tarjoajan kanssa kirjallisen tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisen hankintasopimuksen
  • sopimukseen sisällytetään sopimuskautta jatkava kahden vuoden (1+1 vuotta) optiomahdollisuus
     

Elina Korteniemi poistui tämän asian käsittelyn aikana ja Aarne Jänkälä liittyi kokoukseen etäyhteydellä kello 18.06.
Hannu Ovaskainen poistui tämän asian käsittelyn aikana kello 18.17.

Tiedoksi

Tarkastuslautakunta, tarjouksen jättäneet palveluntarjoajat

Muutoksenhaku

OIKAISUOHJE JA VALITUSOSOITUS HANKINTA-ASIOISSA (yleinen)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, jolleivat ne jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle.

Rovaniemen kaupunki /___________________________________

Postiosoite: PL 8216, 96101 Rovaniemi

Käyntiosoite: Osviitta asiointipiste, Koskikatu 19, Rovaniemi

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)rovaniemi.fi, 

henkilö- ja arkaluonteisia tietoja sisältävät sähköpostit osoitteesta: https://turvaposti.rovaniemi.fi osoitteeseen kirjaamo(at)rovaniemi.fi

Faksinumero: 016 322 6450

Puhelinnumero: 016 3221

Kaupunginkirjaamon aukioloaika: ma - pe kello 9 - 15

 

Paperisten asiakirjojen on oltava toimitettuna Osviitta asiointipisteeseen viimeistään määräajan viimeisenä päivänä kello 15:een mennessä.

Osviitta asiointipiste: ma - to kello 9.00 - 16.30, pe kello 9.00 - 15.30

Osviitan kesäaukiolo (kesä-heinäkuu): ma - to 9.00 - 16.00; pe 9.00 - 15.00

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;

2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai

3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:

1) asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää;

tai

2) siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 15 §:n mukaisesti:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Yhteystiedoilla tarkoitetaan postiosoitetta, puhelinnumeroa ja muita tarpeellisia yhteystietoja kuten sähköpostiosoitetta. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 32 §:ssä säädetään. 

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 16 §:n mukaisesti:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituskielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasiassa annetun lain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Valituksen maksut

Markkinaoikeudessa perittävät oikeudenkäyntimaksut määräytyvät voimaan tulevan tuomioistuinmaksulain (1455/2015) mukaan.

Markkinaoikeudessa peritään riita-asiassa, muutoksenhakuasiassa ja muussa lainkäyttöasiassa oikeudenkäyntimaksua 2 050 (kaksituhatta viisikymmentä) euroa.

Jos markkinaoikeudessa käsiteltävässä julkisia hankintoja koskevassa asiassa hankinnan arvo on vähintään miljoona euroa, käsittelymaksu on 4.100 (neljätuhatta sata) euroa. Jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa, käsittelymaksu on 6.140 (kuusituhatta sataneljäkymmentä) euroa

Hankinta-asioissa peritään 2.050 (kahdentuhannen viidenkymmenen), 4.100 (neljäntuhannen sadan) tai 6.140 (kuudentuhannen sadanneljänkymmenen) euron sijasta 500 (viidensadan) euron oikeudenkäyntimaksu, jos asia poistetaan käsittelystä antamatta pääasiassa ratkaisua, se jää tutkimatta tai se jää sillensä. Näin voi käydä esimerkiksi valituksen peruutuksen vuoksi.

Muutoksenhaussa markkinaoikeuden ratkaisemaan asiaan korkeimmassa oikeudessa tai korkeimmassa hallinto-oikeudessa maksu on samansuuruinen ja määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin markkinaoikeudessa.

Maksuvelvollinen on asian vireillepanija tai hänen sijaansa tullut.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus

Sörnäistenkatu 1

00580 HELSINKI

Puhelin: 029 564 3300

Telefax: 029 564 3314

Sähköposti: markkinaoikeus@oikeus.fi