Ympäristölautakunta, kokous 19.11.2025

§ 165 Ympäristöterveydenhuollon resurssit - Terveystarkastajan viran perustaminen

ROIDno-2025-5028

Valmistelija

  • Sini-Sisko Kilpeläinen, terveysvalvonnan johtaja, sini-sisko.kilpelainen@rovaniemi.fi

Perustelut

Lapin aluehallintoviraston ympäristöterveydenhuoltoyksikkö teki Rovakaaren ympäristöterveydenhuoltoon talousvesivalvonnan arviointi- ja ohjauskäynnin 22.10.2024.  Arvioinnissa aluehallintovirasti havaitsi yksikön toimintatavoissa sekä hyviä käytäntöjä, että kehitettäviä asioita. Lisäksi aluehallintovirasto totesi yksikön talousvesivalvonnan osalta korjattavia asioita, joista se toimitti selvityspyynnön ympäristölautakunnalle. Korjattavaa huomautus annettiin liian vähäisistä talousvesivalvonnan resursseista, jotka ovat johtaneet puutteelliseen valvonnan määrään. 

Ympäristölautakunta antoi aluehallintovirastolle selvityksen 20.11.2024 (§ 139). Annetun selvityksen mukaan lautakunta tulee vuoden 2025 aikana selvittämään ensisijaisena vaihtoehtona resurssin lisäämisen mahdollisuudet vuodesta 2026 alkaen ja toissijaisena vaihtoehtona voidaanko valvontaa priorisoida eri valvontalajien kesken tai onko valvontakentässä kohteita, joiden valvontaa voidaan vähentää. Selvityksestä vastaa terveysvalvonnan johtaja, päätösvalta toimenpiteistä on ympäristölautakunnalla. Selvitykset ja päätökset asian ratkaisemiseksi tehdään vuoden 2025 aikana. 

Valvonnan tarve 

Ympäristöterveydenhuollossa on käytössä valtakunnallinen kohde- ja valvontatietojärjestelmä Vati. Vatiin kirjataan valvontakohteiden perustiedot sekä valvontatiedot ja sen avulla valvonnan tarve pystytään määrittämään ja suunnittelemaan tarkasti ja tehty valvonta tilastoimaan. Järjestelmässä on kirjattuna säännöllisen valvonnan tiheys yksityiskohtaisesti jokaiselle valvontakohteelle. Kohdekohtainen valvonnan tarve määräytyy kohteen toiminnan tyypin ja laajuuden mukaan ja tarvetta voidaan valvonnassa tehtävän riskinarvioinnin perusteella pienentää tai suurentaa. Tähän perustuen ympäristöterveydenhuollossa laaditaan vuosittain valvontasuunnitelma, jonka mukaan säännöllisiä tarkastuksia kohteisiin toteutetaan. 

Suunnitelmallisen valvonnan lisäksi työpanosta kuluu merkittävä osa työhön, jota ei voida suunnitella, kuten uusien kohteiden ilmoitusten ja tupakkalain mukaisten lupien ja hakemusten käsittelyyn, sairastumis- ja haittaepäilyjen selvittämiseen, talousveteen liittyviin häiriötilanteisiin, sisäilmaan sekä tupakkaan liittyvien terveyshaittojen selvittämiseen sekä muille viranomaisille annettaviin lausuntoihin. Oman työpanoksensa vaativat myös esimerkiksi toiminnan kehittäminen, osaamisen ylläpitäminen ja erityisesti häiriötilanteisiin varautuminen ja niiden hoitaminen.

Oheismateriaalina olevassa taulukossa on esitetty Rovakaaren ympäristöterveydenhuollon valvonnassa olevien kohdetyyppien keskimääräinen tarkastustiheys vuosittain (tarkastusta/vuosi) sekä tämän perusteella yhteenlaskettu tarkastusmäärätarve lainsäädännöttäin koko vuodelle. Taulukossa on esitetty myös edellisen kolmen vuoden tarkastusten toteuma (tarkastusta/vuosi), josta nähdään, että nykyisellä resurssilla ei päästä valvonnan määrällisiin tavoitteisiin. Yksi henkilö pystyy suorittamaan vuosittain suunnitelman mukaisia tarkastuksia elintarvikevalvonnassa keskimäärin 90 kpl, terveydensuojelussa noin 50 kpl ja talousvesivalvonnassa noin 35 kpl. Lisäksi tupakkalain valvontaan kuluu tällä hetkellä 0,4 htv sekä sisäilmavalvontaan vajaan yhden henkilötyövuoden työpanos. Tämän perusteella laskettu resurssitarve ympäristöterveydenhuollossa on 12,8 henkilötyövuotta. Kriittisin valvontalajeista on talousveden valvonta, jonka resurssoinnissa on yhden henkilötyövuoden vaje. 

Resurssin lisäämiselle talousvesivalvontaan on esitetty kaksi vaihtoehtoa: 

  1. Lisähenkilöstön palkkaaminen 

Vuoden 2025 aikana on tehty esitys sekä henkilöstösuunnitelmaan, että ympäristöterveydenhuollon talousarvioon yhden henkilötyövuoden lisäämiseksi yksikköön. Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt esitykset 10.11.2025. Resurssin lisääminen on paras vaihtoehto riittävän elinympäristön terveellisyyden valvonnan turvaamiseksi. Yksikössä ei tälläkään hetkellä täysin pystytä toteuttamaan valvontaa siinä määrin kuin tarve on. Suunnitelmallisen valvonnan ulkopuoliset työt, kuten parveketupakointikieltohakemukset, lausunnot ja häiriötilanteisiin liittyvä työ ovat lisääntyneet merkittävästi, joka osaltaan vaikuttaa asiaan. Resurssin lisääminen tukisi myös erikoistumisen ja työnjaollisten tiimien ylläpitoa yksikössä.

 

  1. Muiden valvontalajien (elintarvike, terveydensuojelu) valvonnan vähentäminen 

Valvonnan vähentämisen mahdollisuuksien ja vaikutusten selvittämiseksi on tehty laskelma siten, että kaikkien suunnitelmallisen valvonnan kohteiden valvontatiheyttä on pidennetty yhdellä vuodella. Tämä tarkoittaisi, että esimerkiksi terveydensuojelussa kouluja, päiväkoteja ja erityisryhmien asumispalveluita valvottaisiin joka 4. vuosi, kolmen vuoden välein tehtävän tarkastuksen sijasta. Pisimmilleen valvontaväli venyisi majoitustoiminnan ja liikuntatilojen osalta, joissa käytäisiin vain joka 6. vuosi. Terveydensuojeluun nykyisin varattu resurssi ei kuitenkaan riitä toteuttamaan edes näin vähennettyä valvontaa, joten resurssia ei voida siirtää talousvesivalvontaan. 

Elintarvikevalvonnan osalta laskelmasta voidaan todeta, että nykyinen resurssi riittää tällä hetkellä juurikin vain edellä kerrottuun vähennettyyn valvontamäärään, joten elintarvikevalvonnasta ei ole realistisista siirtää resurssia muihin tehtäviin. 

Yksikössä tulee kyetä toteuttamaan erikoistumista sekä huolehtimaan etteivät valvonnan osa-alueet ole yhden henkilön varassa. Esimerkiksi sisäilmavalvonnassa on tällä hetkellä vain yksi henkilö, mikä luo haastetta poissaolojen suhteen. Kaikkien kohteiden valvonnan systemaattinen vähentäminen ei myöskään ole lainsäädännön sallima toimenpide, vaan valvonnan määrää voidaan lähtökohtaisesti vähentää vain kohdekohtaiseen riskinarviointiin perustuen. 

 

Terveysvalvonnan johtajan ehdotus 

Edellä annettuun selvitykseen ympäristöterveydenhuollon resursseista perustuen, ehdotan että ympäristölautakunta päättää vaihtoehdon 1 mukaisesti perustaa uuden terveystarkastajan viran 1.1.2026 alkaen. Viran kelpoisuusvaatimus on terveydensuojelu- ja elintarvikelain mukaan tehtävään soveltuva korkeakoulututkinto, kokemus ympäristöterveydenhuollon tehtävistä katsotaan eduksi. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Hannu Kangas, johtava rakennustarkastaja, hannu.kangas@rovaniemi.fi

Ympäristölautakunta päättää terveysvalvonnan johtajan ehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

Rovakaaren ympäristöterveydenhuolto