Ympäristölautakunta, kokous 26.4.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 49 Ympäristölautakunnan lausunto Vaasan hallinto-oikeuteen

ROIDno-2022-1668

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Erkki Lehtoniemi, palvelualuepäällikkö, erkki.lehtoniemi@rovaniemi.fi

Perustelut

Olli Räty on toimittanut Rovaniemen kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle 22.4.2022 päivätyn hakemuksen, otsikolla ” Hakemus ihmisen terveyshaitan poistamiseksi”. Hakemus kohdistuu Pallarintiellä Rädyn mukaan esiintyvään raskaan liikenteen terveyshaittaan. Hakemus on kokonaisuudessaan liitteessä.

Koska kyseessä on terveyshaittaa koskeva asia, osoitettiin hakemus kaupungin terveydensuojeluviranomaiselle. Terveysvalvonnan johtaja onkin vastannut hakemuksen tekijälle 20.5.2022 sekä 27.5.2022 ja esittänyt jatkotoimenpiteitä. Vastaukset eivät ole hakijaa tyydyttäneet vaan hän on 30.5.2022 nimenomaan vaatinut, että hakemus toimitetaan kunnan ympäristösuojeluviranomaisen ratkaistavaksi.

Pallarintien ja Koskenkyläntien melu

Pallarintien melua on selvitetty Koskenkylän asemakaavan laatimisen yhteydessä vuonna 2012 konsulttiyhtiö Promethorin toimesta laskentamallilla. Tuloksia on verrattu valtioneuvoston päätöksen mukaisiin melutason ohjearvoihin. Selvityksessä on käytetty liikennetietoennustetta vuodelle 2030 ja nopeusrajoitusta 50 km/h. Pallarintie muuttuu Koskenkyläntieksi asemakaava-alueen rajalla Golfkentäntien risteyksen kohdalla.

Vaikka selvitys loppuu juuri hakemuksen tekijän kiinteistön kohdalle, on siitä selvästi pääteltävissä, että melutason ohjearvot eivät hakijan talon ympäristössä ylity. Selvityksen perusteella suositellaan, että Koskenkylän asemakaavalla ei uutta asutusta sijoitettaisi alle 30 m etäisyydelle Koskenkyläntiestä. Hakijan talo sijaitsee n. 85 metrin päässä tien keskilinjasta. Lisäksi on otettava huomioon, että selvitys on tehty 50 km/h nopeusrajoituksella ja Pallarintien nykyinen nopeusrajoitus on 40 km/h. Nopeusrajoitus muutuu 40 km/h 50km/h suunilleen Puttikujan ja Tärytien puolivälissä.Selvitys on oheismateriaalina.

Rovaniemen kaupungin liikennemelua vähentävät toimenpiteet Pallarintiellä

Pallarintie on peruskorjattu vuosina 2013–14 ja asukkaiden kuuleminen on sen yhteydessä hoidettu MRL.n mukaisesti. Katurakenne on suunniteltu nykyiset olosuhteet sekä kuormitusrakenne huomioiden ja kerrosrakenteet on mitoitettu sen mukaisina. Katuosuudelle on tehty liikenneturvallisuuden edistämiseksi suojateiden keskisaarekkeita sekä asetettu nopeusrajoitukseksi 40 km/h. Ajoradan mitoitus on tehty tiukaksi raskaan liikenteen ajonopeuden hillitsemiseksi.

Edellä esitetyn perusteella voidaan todeta, että kaupunki on Pallarintiellä tehnyt ne toimenpiteet mitä hakemuksessa esitettyjen haittojen vähentämiseksi on kohtuudella tehtävissä.

Tieliikennemelulle altistuminen Suomessa

Väyläviraston ja kaupunkien selvitysten mukaan maanteiden liikenteen yli 55 dB:n melulle altistuu Suomessa noin 330 000 asukasta ja yli 50 dB:n yö melulle 175 000 asukasta. Rautatieliikenteen yli 55 dB:n melulle altistuu 150 000 asukasta ja yli 50 dB.n yö melulle 110 000 asukasta.  Esimerkiksi Oulun seudulla syksyllä 2022 valmistuneen meluselvityksen mukaan 31 500 Oululaista altistuu yli 55 dB:n melulle. Kaikki ne kaupungit, joiden asukasmäärä ylittää 100 000 asukasta ovat velvollisia tekemään melukartoituksen ja toimintasuunnitelman melun torjumiseksi. Toimintasuunnitelmassa määritettyjen toimenpiteiden toteutus riippuu taloudellisista resursseista.

Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeiden mukaan melulle altistumista voi kiinteistön omistaja myös itse vähentää .

Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen toimivalta

Lapin ELY-keskuksen 28.5.2019 hakijalle lähettämässä kirjeessä esitetään, että tienpitäjä rinnastetaan ympäristönsuojelulain mukaiseksi toiminnanharjoittajaksi ja siten kunnan ympäristönsuojeluviranomaisella olisi toimivalta valvota-asiana puuttua tilanteeseen.

Tulkinta on virheellinen. Ympäristöministeriö on Kemin kaupungille osoitetussa kirjeessään 20.12.2012 todennut tieliikennemelua koskevasta asiasta mm. seuraavaa: ” Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisella ei ole ympäristönsuojelulain nojalla sellaista toimivaltaa, että se antamallaan ympäristömääräyksellä voisi suoraan vähentää tai poistaa väylän (tien) ympäristömelua. Ympäristöministeriöllä ei ole tiedossa muuta lainsäädäntöä, joka antaisi kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle sellaista toimivaltaa, että se antamallaan ympäristömääräyksellä voisi vähentää tai poistaa väylän (tien) ympäristömelua.”  Lapin ELY-keskuksen ja ympäristöministeriön kirje ovat oheismateriaalina.

Muutoinkin Lapin ELY-keskuksen 28.5.2019 kirjeessä esitetty menettely ei ole maankäytön suunnitteluprosessien mukainen ja täytäntöön pantuna johtaisi mahdottomiin tilanteisiin. Siltä osin kirje on paikkansa pitävä, että hakijan esittämässä asiassa Rovaniemen kaupungin olisi ollut hyvä jo aikaisemmassa vaiheessa tehdä valituskelpoinen päätös.

Alueen asemakaava

Voimassa olevassa asemakaavassa on hakijan tontti osoitettu merkinnällä AL-asuin-liiketontti. Huomioitavaa on se, että melutason ohjearvojen mukaan sisämelu saa asuinhuoneissa olla 35 dB ja liikehuoneissa 45 dB. Asemakaava alueesta on oheismateriaalina.  

Asian aikaisempi käsittely 

Hakijan esittämää asiaa on Rovaniemen kaupungin, Lapin ELY-keskuksen ja jopa eduskunnan oikeusasiamiehen toimesta käsitelty useaan otteeseen.

Mm. Lapin ELY-keskuksen kirje 14.11.2017, jossa ELY-keskus vastaa Rädylle, että raskasta liikennettä ei voi Pallarintiellä rajoittaa. Kadulla on 40 km/h nopeusrajoitus ja sen päällystettä on uusittu.

Hakijalle on myös vastattu hänen lähettämiin tietopyyntöihin useita kertoja. Viimeisimmät vireillepanot ovat koskeneet Golfkentäntien rakentamista ja tilaliikelaitoksen purkamaa vanhaa rakennusta Pallarintien ja Golfkentäntien risteyksessä.

Periaatteessa hakija ei 22.4.2022 päivätyssä hakemuksessa ole esittänyt sellaista uutta asiatietoa, jota ei olisi em. tahojen toimesta jo aikaisemmin käsitelty.  

Päätösehdotus

Esittelijä

Erkki Lehtoniemi, palvelualuepäällikkö, erkki.lehtoniemi@rovaniemi.fi

Edellä esitetyn perusteella ympäristölautakunta päättää, että kunnan ympäristönsuojeluviranomainen ei ryhdy hakijan esittämiin ympäristönsuojelulain mukaisiin toimenpiteisiin.

Päätös

Ympäristölautakunta päätti yksimielisesti palvelualuepäällikön esityksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Erkki Lehtoniemi, palvelualuepäällikkö, erkki.lehtoniemi@rovaniemi.fi

Perustelut

Olli Räty on valittanut Vaasan hallinto-oikeuteen ympäristölautakunnan 26.10.2022 § 120 tekemästä päätöksestä. Päätös koski Rädyn vireille laittamaa Pallarintien terveyshaitta-asiaa.

Valitus kokonaisuudessaan on oheismateriaalina.  

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Erkki Lehtoniemi, palvelualuepäällikkö, erkki.lehtoniemi@rovaniemi.fi

Lausuntonaan Vaasan hallinto-oikeuteen ympäristölautakunta toteaa seuraavaa:

Valituksessaan Olli Räty ei esitä ympäristönsuojeluviranomaiselle ympäristönsuojelulakiin perustuvaa uutta asiatietoa.

Valitukseen on koottu mm. kadunrakentamiseen, kuntasuunnitteluun, liikenneturvallisuuteen jne. liittyviä asioita jotka eivät ole kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen toimivallan piirissä. Edellä mainittuja asioita käsitellään muun kuin ympäristönsuojelulain mukaisesti. Siten esim. katusuunnitelmat ovat nähtävillä kyseisen erityislainsäädännön määräämällä tavalla, eivätkä ole ympäristönsuojeluviranomaisen valvottavissa.

Asemakaavan mukaisen kadun, Pallarintien melu ei ole valittajan väittämän mukainen ympäristönsuojeluviranomaisen valvottavissa oleva, ympäristönsuojelulain 169 §:n onnettomuus-, haitta- tai rikkomustilanne, johon Rädyn esittämien asioiden perusteella ympäristönsuojeluviranomaisen tulisi puuttua. Ympäristölautakunnan mielestä kadunpitäjää ei voi rinnastaa ympäristönsuojelunlain mukaiseksi toiminnanharjoittajaksi. 

Muilta osin ympäristölautakunta viittaa 26.10.2022 § 120 tekemään päätökseen, päätöksen perusteluihin ja liiteasiakirjoihin.

 

Päätös

Ympäristölautakunta päätti yksimielisesti palvelualuepäällikön esityksen mukaisesti.

Tiedoksi

Ote: Vaasan hallinto-oikeus (vaasa.hao@oikeus.fi)