Yhdyskuntasuunnittelun lautakunta, kokous 22.8.2023

§ 136 Valtuustoaloite Rovaniemen paikallisliikenne vähäpäästöiseksi ja tukemaan kiertotaloutta

ROIDno-2022-3690

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Henri Ramberg ym. jättivät valtuuston puheenjohtajalle seuraavan aloitteen:

"Rovaniemen paikallisliikenne on kilpailutettu vuonna 2017. Teknisen lautakunnan hankintapäätöksellä 12.12.2017 § 186 valittiin liikennöitsijäksi Koskilinjat Oy ajalle 4.6.2018 – 4.6.2023 ja nykyiseen liikennöintisopimukseen sisältyy kaksi optiovuotta (1 + 1).

Ensimmäinen varsinainen sopimuskausi on siten tulossa päätökseen ja kilpailutus hiljalleen ajankohtaiseksi. Tulevassa kilpailutuksessa on tarpeen huomioida Rovaniemen uusittu kaupunkistrategia. Strategiassa on asetettu tavoitteeksi edistää kiertotalouden ja hiilineutraaliuden touteutumista, joita voidaan jouduttaa muun muassa kiinnittämällä hankintojen kriteereissä huomiota niiden ympäristöystävällisyyteen.

Kannustavia esimerkkejä löytyy ympäri Suomea. Esimerkiksi Lahden kaupungissa sähköbussien käyttökustannukset ovat dieseliin verrattuna huomattavasti edullisemmat ja liikennöinnin hinta sähköbussikohteissa on laskenut selvästi edellisiin sopimuksiin nähden. 

Oulussa puolestaan siirryttiin linjalla 10 liikennöimään vain biokaasulla toimivia busseja, joka tarkoittaa, että vuodessa pääsee noin 59 200 kg vähemmän hiilidioksidia ilmakehään kuin nykyisillä dieselautoilla. Kokonaispäästövähennys on 10-linjalla lähes 80 prosenttia. Vastaavia esimerkkejä löytyy myös Mikkelistä ja Hämeenlinnasta.

Me allekirjoittaneet esitämme edellämainittuun viitaten, että Rovaniemen kaupunki aloittaa valmistelun, jossa Rovaniemen paikallisliikenteen tulevan hankintasopimuksen kilpailukriteereiksi otetaan hiilineutraalius ja kiertotalouden edistäminen, niin että kaupungin paikallisliikenne toimii tulevaisuudessa esimerkiksi biokaasu- ja sähkökäyttöisillä linja-autoilla. Esitämme myös, että kaupunki selvittää mahdollisuutta hakea ja saada valtion joukkoliikenteen ilmastoperusteista rahoitusta."

Päätösehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää lähettää aloitteen kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää aloitteen kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.

Valmistelija

  • Hannu Kumpula, vastaava joukkoliikenneinsinööri, hannu.kumpula@rovaniemi.fi

Perustelut

Yhdyskuntatekniikan yksikkö on tutkinut aloitteen ja toteaa seuraavaa:

Rovaniemen paikallisliikenteen nykyinen liikennöintisopimus päättyy 1.6.2025. Kilpailutusasiakirjat 2.6.2025 alkavaa uutta sopimuskautta varten on suunniteltu valmistella siten, että kilpailutus voidaan järjestää keväällä 2024 ja hankintapäätös tehdä kesäkuussa 2024. Näin kilpailun voittaneelle liikennöitsijälle jää noin vuosi aikaa valmistautua 2.6.2025 alkavaan liikennöintiin mm. tarvittavine kalusto- ja varikkoinvestointeineen ja henkilöstön rekrytointeineen. Bussien toimitusajat ovat pitkiä, käyttövoimasta ja mallista riippuen jopa lähes vuoden, joten kilpailutuksen voittaneelle liikennöitsijälle on jätettävä riittävästi aikaa kilpailutuskriteerien mukaisiin kalustohankintoihin.

Käyttövoimakriteerejä määrättäessä tulee huomioida mm. käyttövoiman saatavuus, toimintavarmuus ja kriteerien vaikutus hankinnan hintaan. Lapissa ei esimerkiksi ole vielä yhtään biokaasun jakeluasemaa, ensimmäinen tulee ehkä vuoden 2023 lopulla Kemiin. Bussien on oltava toimintavarmoja, jotta paikallisliikenne toimisi keskeytyksettä. Sähkökäyttöisistä busseista ja niiden toimintavarmuudesta ei ole käytännön kokemuksia ja takuita Rovaniemen talvisissa olosuhteissa. Kilpailutuskriteereihin ei kannata asettaa epärealistisia ja toimintavarmuudeltaan epäluotettavia ehtoja.

Laissa ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista 2021/740 on hankintayksiköille asetettu vähimmäisvaatimukset nolla- ja vähäpäästöisten ajoneuvojen lukumäärälle liikennepalveluhankinnoissa. Lain mukaan Rovaniemen paikallisliikenteen tulevan hankinnan palveluiden tuottamiseen käytettyjen linja-autojen kokonaislukumäärästä vähintään 41 prosenttia tulee olla ns. puhtaita ajoneuvoja, jotka kulkevat biopolttoaineella (biodiesel, biokaasu), sähköllä, kaasulla, vedyllä, synteettisellä tai parafiinisellä polttoaineella. Lain mukaan Rovaniemelle ei kuitenkaan vaadita lainkaan täysin päästöttömiä, käytännössä sähkökäyttöisiä, ajoneuvoja.

Rovaniemen paikallisliikenteen järjestäminen vaatii 17 – 20 ajoneuvoa. Näistä täytyy tulevalla sopimuskaudella olla vähintään 41 % eli 7 – 9 kpl ns. puhtaita ajoneuvoja. Rovaniemellä tämä tarkoittanee käyttövoiman saatavuus ja toimintavarmuus huomioiden biodiesel-busseja. Jos liikenne kilpailutetaan yhtenä kokonaisuutena, jossa liikennöitsijäksi valitaan yksi toimija, kaikki bussit tullevat käyttämään polttoaineena fossiilisen dieselin sijaan biodieseliä.

Yhdyskuntatekniikan yksikkö selvittää ja huomioi tarkemmin kilpailuttamisasiakirjojen valmistelun yhteydessä hankinnan ympäristöystävällisyyden realiteetit huomioiden. Yhdyskuntatekniikan yksikkö selvittää myös mahdollisuutta hakea ilmastoperusteista joukkoliikenteen valtionavustusta vuodelle 2025.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Pertti Onkalo, vt. toimialajohtaja, pertti.onkalo@rovaniemi.fi

Yhdyskuntasuunnitelun lautakunta merkitsee tiedokseen saapuneen valtuustoaloitteen ja yhdyskuntatekniikan yksikön vastauksen.

Päätös

Yhdyskuntasuunnittelun lautakunta kuuli asiassa kaupungininsinööri Janne Alkkia.

Yhdyskuntasuunnittelun lautakunta päätti yksimielisesti esittelijän esityksen mukaisesti.

Tiedoksi

Henri Ramberg, vastaava joukkoliikenneinsinööri, joukkoliikenneinsinööri