Sivistyslautakunta, kokous 21.9.2023

§ 89 Vastaus valtuustoaloitteeseen: Vahvistetaan taideopetuksen polkuja Rovaniemellä

ROIDno-2023-1827

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Miikka Keränen ym. jättivät valtuuston puheenjohtajalle seuraavan aloitteen:

"Rovaniemen kaupunki sitoutui 1980-luvun lopulla tukemaan kulttuurimyönteisyyttä, kun silloinen Lapin korkeakoulu neuvotteli taideosaston saamisesta Rovaniemelle – ja Lapin yliopiston taiteiden tiedekunta sai alkunsa. Yhtenä kulttuurimyönteisyyden tekona Rovaniemellä on toiminut kunniakkaasi taidepainotteisia luokkia. Lyseonpuiston lukion taidepainotteisen luokan alumnit ovat nousseet suomalaisen kulttuurielämän kärkeen kuvataiteilijoina, taidealan professoreina, elokuvaohjaajina, kirjailijoina ja muusikkoina. Moni heistä on tuonut tuotannossaan positiivisesti esiin Rovaniemeä ja Lappia. Paitsi menestyjille, taidepainotteisella lukiolla on ollut merkitystä niille nuorille, jotka ovat olleet koulupudokkuuden ja syrjäytymisen riskissä. Moni nuori on löytänyt taidepainotteisesta ryhmästä polun yhteiskunnalliseen osallisuuteen, jatkokoulutukseen ja työelämään.

Tutkimukset osoittavat kiistattomasti, että laadukas ja oppilaslähtöinen taide- ja kulttuurikasvatus tukee merkittävästi sosiaalista ja akateemista kehitystä, kouluhyvinvointia, -viihtyvyyttä ja tulevaisuudessa tarvittavien taitojen kehittymistä. Koulujen taito- ja taideaineiden opetukseen liittyy laajasti niin sanottujen geneeristen taitojen vahvistumista: opetus kehittää kognitiivisia kykyjä ja luovuutta ja tuo ihmiselle itselleen iloa ja itsetuntoa. Kuvataideopetus antaa tärkeitä taitoja myös tulevaisuuden työelämän tarpeisiin tilanteessa, jossa luovat alat ovat merkittävä ja jatkuvasti kasvava ala työllistäjänä.

Tällä hetkellä Lapin yliopiston taiteiden tiedekunta on Suomessa merkittävä taide- ja muotoilualojen osaajien kouluttaja. Kuvataiteen aineenopettajakoulutusta annetaan Suomessa vain Lapin yliopistossa sekä Espoossa Aalto-yliopistossa. Taiteiden tiedekunnan kuvataiteen aineenopettajakoulutukseen liittyvät opetusharjoittelut on järjestetty vuodesta 1990 yhteistyössä kaupungin koulutoimen kanssa. Rovaniemellä kaupungin koulut siis toimivat kuvataidekasvatuksen koulutusohjelman harjoittelukouluina. Kaupungin koulujen kuvataideopetusta on kuitenkin vuosien aikana vähennetty ja samalla muodollisesti pätevien kuvataideopettajien määrä on vähentynyt. Esimerkkinä taideaineiden opetusleikkauksista on, että kuvataidepainotteiselle linjalle on valittu aiempaa vähemmän oppilaita eivätkä he enää muodosta kokonaisia ryhmiä vaan oppilaita integroidaan muihin valinnaisaineryhmiin.

Kuvataideopetuksen koulutusleikkaukset ovat johtaneet haasteisiin taiteiden tiedekunnan kuvataideopettajien opetusharjoitteluissa. Tällä hetkellä opetusharjoittelijoita joudutaan ohjaamaan myös muiden paikkakuntien ja kaupunkien kouluihin harjoittelujaksojaan suorittamaan. Taide- ja kulttuurimyönteisyys ei tällä hetkellä toteudu täysimääräisesti: kuvataideopetusta ja taidepainotteista opetusta ei ole kouluissa riittävästi. Siten taidepainotteista opetusta tulee vahvistaa kasvattamalla oppilasryhmien kokoja ja/tai avaamalla taidepainotteisia luokkia Rovaniemen eri oppilaitoksiin esiopetuksesta ammattikouluihin ja useisiin eri yläkouluihin ja lukioihin. Päteviä kuvataiteen aineenopettajia on oltava kaikissa Rovaniemen kouluissa, kuten peruskoulussa, lukioissa ja ammattilukiossa, jotta opetusharjoittelujen ohjaus on mahdollista.

Tänä keväänä Suomessa on keskusteltu painotteisten luokkien vaikutuksesta yhteiskunnan jakautumiseen. Suomessa taidekasvatuksen onkin todettu kasaantuvan niille lapsille ja nuorille, joiden perheillä jo on kulttuurista pääoma. Osallisuus ja osallistuminen korkealaatuiseen kuvataideopetukseen, -kasvatukseen ja kuvataiteen harrastamiseen elämänlaajuisesti on kuitenkin perusoikeus. Taidepainotteisen opetuksen saavutettavuus sekä yhteiskunnallinen merkittävyys varmistetaan siten, että painotteisiin luokkiin ohjautumisessa keskeistä on ensisijaisesti lasten ja nuorten kiinnostuksen kohteet sekä toisaalta painotteisten taideaineiden merkitys syrjäytymisen ehkäisyssä. Heterogeeniset oppilasryhmät ovat tutkimusten mukaan vaikuttavia osallisuuden vahvistamisessa. Syrjäytymisen ehkäisyn näkökulmasta taidepainotteisia opetusta tulisi toteuttaa siten, että taideopetus toteutuu tutussa ryhmässä.

Tämän aloitteen allekirjoittaneet esittävät, että Rovaniemen kaupunki osoittaa jatkuvaa sitoutumista taide- ja kulttuurimyönteisyyteen sekä laaja-alaisiin ja saavutettaviin taideopetuksen polkuihin. Selvitetään uusien taidepainotteisten linjojen avaamista sekä oppilasmäärien lisäämistä jo olemassa oleviin painotteisiin luokkiin."

Päätösehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää lähettää aloitteen kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää aloitteen kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.

Valmistelija

  • Kai Väistö, palvelualuepäällikkö, kai.vaisto@rovaniemi.fi

Perustelut

Vastaus valtuustoaloitteeseen taideopetuksen polkujen vahvistamisesta

Kuvataidepainotteisen opetuksen taustaa Rantavitikalla 

Lukion kuvataidelinja perustettiin 80-luvulla ja vuonna 1989 perustettiin yläasteen kuvataideluokat. Lukion kuvataidelinja loppui vuonna 1994, mutta ison yläasteen kuvataidelinja on jatkanut tähän päivään saakka. Ryhmät olivat pieniä, noin 16 oppilaan ryhmiä. Kuvataideluokkia oli kaksi ja luokkatilojen lisäksi oli käytössä pimiö, kellarin grafiikkatila ja suuri keramiikkatila isoine pöytineen ja näyttelytiloineen. Kuvataidepainotteiset opiskelijat olivat samalla luokalla, kahdessa omassa luokassaan, jolloin opettaminen ja yhteistyöprojektit oli helpompi toteuttaa. Kuvataiteessa oli resurssia hyvin ja omat budjetti, mikä oli kohdennettu kuvataiteeseen. 90-luvun valtakunnallinen OPS:n muutos vähensi kuvataiteen tunteja. Vuoden 2004 valtakunnallisessa perusopetuksen OPS:ssa kuvataide ei ollut enää 7.lk:n jälkeen ns. pakollinen ja tunnit vähenivät edelleen radikaalisti. 

Nykytilanne

Rantavitikan peruskouluun haetaan tammikuussa järjestettävän valintakokeen kautta. Hakuaika alkaa marras-joulukuussa ja kaikki hakijat saavat kutsun valintakokeeseen. Rantavitikan kuvataidepainotteiseen opetukseen voivat hakea kaikki Rovaniemen 6.luokan oppilaat. Valintakokeen perusteella sisään otetut aloittavat 7. vuosiluokan Rantavitikan oppilaina. Sisäänottomäärä on aina riippuvainen tuntikehyksestä. Myös Rantavitikan peruskoulun omat 6.-luokkalaiset hakevat kuvataidepainotteiseen opetukseen valintakokeen kautta. Näin tilanne on tasapuolinen kaikille halukkaille. 

Rantavitikan peruskoulussa kuvataidepainotteiset oppilaat on hajautettu kaikille luokille eikä omaa kuvataideluokkaa enää ole. Tulijoita kuvataidelinjalle on ollut reilusti. Valinnaisaineita on lukuvuoden 2023-2024 alusta uudistettu ja lisätty tarjontaa (mm. keramiikka ja rakentelu, animaatio, piirustus ja maalaus). Kuvataide on erittäin suosittu ja tykätty valinnaisaine. Oppilaiden tehdyissä kyselyissä kuvataide voimavarana ja hyvinvointia tuovana on noussut selkeästi esiin ja tähän Rantavitikan koulu haluaa panostaa. 7.lk:n ryhmäkoot kuvataiteessa ovat tällä hetkellä sopivat. Valinnaisryhmät ovat aivan täynnä ja 8.lk:n ja 9.lk:n valinnaisaineissa on ryhmiä, jossa on noin 40 oppilasta. Tällöin on kaksi luokkaa käytössä ja luokanopettaja opettamassa kuvataideopettajan työparina. Toiminnot kuvataideopetuksen osalta on hajautettu eri kerroksiin (pieni grafiikkatila kellarissa, toinen varasto toisessa luokassa, keramiikkauuni kellarissa toisen luokan/opetustilan perällä ja vaatii läpikulun). Opetuksen lisäksi tarjotaan kuvataidekerhoa erityisesti 7.lk:n kuvataidepainotteisille oppilaille. Kerhossa käy oppilaita 7-9 luokilta, yli 20 innokasta oppilasta viikottain. 

 

Yleisiä huomioita

Keräsen aloitteessa mainittiin ryhmien suurentamisesta, mutta Rantavitikan koulun rehtorin näkemys on, että ryhmäkoot olisivat pienempiä, enimmillään 18 oppilaan ryhmiä. Opetusryhmien koossa on huomioitava oppiaineen luonne, materiaalit ja mahdollisuus turvalliseen työskentelyyn ja henkilökohtaiseen ohjaukseen. 

Kuvataidepainotteisuus tulisi taata myös jatkossa. Kuvataidepainotteisuus tulisi näkyä myös laadukkaissa materiaaleissa ja oppilaille mahdollistettavissa ajantasaisissa tekniikoissa. Laadukas kuvataidepolku rakennetaan pätevistä taidekasvattajista, asianmukaisista tiloista ja laadukkaista materiaaleista

Kuvataiteen tiedekunta järjestää opetusharjoittelujaan kaupungin koulussa ja tähän on laadittu uusi ohjeistus lukuvuodeksi 2023-2024, mikä osaltaan mahdollistaa entistä laajemman yhteistyön opetusharjoitteluiden toteuttamiseksi. Yhteistyötä on tehty tiiviisti taiteiden tiedekunnan sekä toimialan johdon toimesta ja tiedekunnan edustajat olivat mukana viime keväänä rehtorityöpäivässä kertomassa toiminnasta ja yhteistyömahdollisuuksista. Lisäksi kouluilla on aktiivinen yhteistyö mm. taidemuseon kanssa yhteisten työpajojen ja säännöllisten näyttelyvierailuiden muodossa. Yhteistyötä tehdään myös muiden tahojen kanssa ja esimerkiksi viime lukuvuonna Arkkitehtuurimuseon ja Designmuseon yhteinen A&DO Labran kiertävä oppimisympäristö oli Rovaniemellä kulttuuritalo Korundin pihalla palvellen peruskouluja ja lukioita.  

Lyseonpuiston lukiolla toimii kaupungin omana painotuksena kuvataidelinja. Kuvataidelinjalle on haettu ainakin neljä kertaa valtakunnallista erityistehtävä statusta, jota valtio ei kuitenkaan ole myöntänyt. Kuvataidelinjalla lukiolaiset opiskelevat normaalin lukion oppimäärän lisäksi 32 opintopistettä valinnaisia kuvataiteen opintoja ja suorittavat kuvataidediplomin. Kuvataidelinjalle on ollut vuosittain hyvin hakijoita ja ryhmä on saatu useimpina vuosina täyteen. Kuvataidelinjalle opiskelijat tulevat Lapin lisäksi myös muualta Suomesta. 30%-50% kuvataidelinjalta valmistuvista opiskelijoista suunnitelee jatkavansa opintojaan taidekorkeakouluissa tai muulle taidealalle.

Perusopetuksen kuvataideopetuksen määrään liittyvä edellinen tuntijaon muutos liittyi kaupunginhallituksen talouden tasapainottamisohjelmaan, joka velvoitti lautakuntia säästötoimenpiteisiin.

Taiteen perusopetus on merkittävä osa kaupungin koulutuspalveluita. Taiteen perusopetuksen opintoja voi suorittaa Lapin musiikki- ja tanssiopistossa ja Rovaniemen kuvataidekoulussa. Opinnoissa tarjotaan peruskoulun ulkopuolista taidekasvatusta erityisesti lapsille ja nuorille. Se on tavoitteellista taiteenalojen opetusta, joka antaa mahdollisuuden ilmaista itseään ja myöhemmin hakeutua myös alan ammatilliseen ja korkea-asteen koulutukseen. 

Rovaniemen kuvataidekoulu on kaupungin koulutuspalveluiden yksikkö, jossa annetaan laajan oppimäärän mukaista taiteen perusopetusta. Tällä hetkellä yhtenä tavoitteena on oppilasmäärien kasvattaminen, mikä on huomioitu muun muassa maltillisina asiakasmaksuina. 

Kuvataidekoulun toimintaedellytyksiä on parannettu merkittävästi vuonna 2022 peruskorjaamalla uudet opiskelu- ja näyttelytilat Lappia-taloon. Tällä on mahdollistettu myös sujuva yhteistyö samassa rakennuksessa toimivan Lapin musiikki- ja tanssiopiston kanssa. Molemmat taiteen perusopetuksen yksiköt tekevät tiivistä yhteistyötä peruskoulujen ja päiväkotien kanssa, millä on pyritty lisäämään taiteen harrastajien määrää. Keskeisellä sijainnilla on pyritty helpottamaan muun muassa siirtymistä harrastuksen pariin julkiset kulkuyhteydet huomioimalla.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Antti Lassila, toimialajohtaja, antti.lassila@rovaniemi.fi

Sivistyslautakunta hyväksyy edellä esitetyn vastauksen valtuustoaloitteeseen.

Päätös

Sivistyslautakunta päätti toimialajohtajan päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

Valtuustoaloitteen tekijät