Kaupunginhallitus, kokous 2.10.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 313 Hankintaoikaisu hankintapäätökseen 28.8.2023/§ 274 Kuntatietojärjestelmän hankinta ja käyttöönotto

ROIDno-2023-621

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Toni Töyräs, kaavasuunnitelija, toni.toyras@rovaniemi.fi

Perustelut

Tausta

Rovaniemen kaupunki on käynnistänyt projektin uuden kuntatietojärjestelmän hankinnasta ja käyttöönotosta. Kuntatietojärjestelmä on organisaation keskeinen tietojärjestelmä, jolla hallinnoidaan kaupungin teknisten palveluiden kaikkia prosesseja ja rekistereitä sekä sähköisiä palveluita. Nykyisin käytössä oleva Trimble Locus kuntatietojärjestelmä on työpöytäsovelluksena tullut elinkaarensa päähän. Kaupunki tarvitsee kokonaisvaltaisen tietojärjestelmän teknisten palveluiden lakisääteisiin viranomaistehtäviin, sähköiseen asiointiin sekä tuleviin kansallisiin uudistuksiin ja niiden velvoitteisiin. Kuntatietojärjestelmällä kehitetään poikkihallinnollisesti organisaation toimintaa. Uuden järjestelmän hankinta on välttämätöntä kaupungin palvelutuotannon turvaamiseksi sekä varmuudella huomattavan kannattava investointi kaupungille. Laadukkaan kuntatietojärjestelmän hankinta on perusedellytys kaupungin prosessien ylläpidolle ja kehittämiselle sekä keskeinen toimenpide muun muassa kaupunkistrategian, digiohjelman ja tiedolla johtamisen toteuttamisissa. Uusi järjestelmä otetaan vaiheittain hallitusti käyttöön vuosien 2024 ja 2025 aikana.

Vaihtoehdot

Rovaniemen kokoiselle kaupungille on olemassa kaksi perusvaatimukset täyttävää järjestelmävaihtoehtoa. Nykyinen järjestelmätoimittaja Trimble tarjoaa uutta pilvipohjaista Trimble Locus Cloud ratkaisua. Toinen vaihtoehto on Kuntien Tieran valmiiksi kilpailuttama maankäytön kokonaisratkaisu Tiera City. Vaihtoehdoista on tehty perusteellinen selvitystyö hankintapäätöksen tueksi. Tavoitteena on ollut löytää pitkän tähtäimen järjestelmäratkaisu, jolla kaupunki pystyy kehittämään prosessejaan, tehostamaan tuottavuutta sekä toteuttamaan tiedonhallinnan, digitalisaation ja tiedolla johtamisen kehittämistä. Tarjolla olevat järjestelmävaihtoehdot poikkeavat merkittävästi toisistaan muun muassa käytettävyyden, tiedohallinnan sekä prosessien kehittämisen näkökulmista. Vaihtoehdoista ja niiden kyvykkyyksistä on tehty vertailuanalyysi sekä pisteytys, minkä tavoitteena on ollut löytää järjestelmä, joka tarjoaa parhaimman hyödyn suhteessa kustannuksiin.

Yhteenveto

Tehdyn selvitystyön ja markkinavuoropuhelun perusteella Kuntien Tieran tarjoama Tiera City on järjestelmänä selkeästi laadukkaampi kokonaisuus kaupungin tarpeisiin. Tiera City mahdollistaa merkittäviä resurssisäästöjä organisaatiossa, parantaa palveluiden laatua sekä tarjoaa lukuisia uusia palvelumuotoja. Tiera City sisältää järjestelmään integroidun toiminnanohjauksen, mikä tehostaa prosessien hallintaa, laatua ja läpinäkyvyyttä. Järjestelmä on tietomallipohjainen ja sellaisena valmis nykyaikaiseen teknisten palveluiden hallintaan sekä tuleviin lakisääteisiin uudistuksiin. Tiera City tarjoaa erittäin laadukkaan paikkatietoalustan, modernit työskentelyn ja tiedonhallinnan työkalut sekä merkittäviä mahdollisuuksia hyödyntää ketterästi järjestelmässä olevaa tietovarantoa laajasti organisaatiossa. Kaikki tieto on helposti saatavilla, koostettavissa tilannekuvamuotoon sekä jaettavissa suoraan havainnollisiksi online-palveluiksi. Kyseessä on kokonaisvaltainen ratkaisu, joka mahdollistaa luopumisen päällekkäisten ohjelmistojen lisenssikuluista sekä tarpeettomista ylläpitotöistä ja prosesseista. Tiera Cityn hankinta tukee monipuolisesti kaupunkistrategiassa asetettujen tavoitteiden toteutumista.

Tiera Citystä on tehty alustava tietosuojan vaikutustenarviointi. Arvioinnissa ei käynyt ilmi hankintaa estäviä asioita. Vaikutustenarvioinnin yhteydessä kirjatut toimenpiteet suoritetaan loppuun ennen järjestelmän käyttöönottoa ja tietosuojan näkökulmat varmistetaan sopimuksin.

Todellisissa hankinta-, ylläpito- ja kehittämiskustannuksissa ei järjestelmävaihtoehtojen välillä ole merkittävää eroa. Kuntatietojärjestelmän kokonaiskustannukset tulevat järjestelmästä riippumatta nousemaan verrattuna nykyiseen, mutta Tiera City tarjoaa merkittävästi enemmän hyötyjä sekä kustannusten, että laadun näkökulmista.

Esitys

Projektipäällikön sekä kaupungin sähköisten palveluiden ohjausryhmän esitys on, että uudeksi kuntatietojärjestelmäksi hankitaan Tiera City. Tiera City tarjoaa tämän hetken laadukkaimman kuntatietojärjestelmän ja vastaa parhaiten Rovaniemen kaupungin tarpeisiin. Kyseessä on kuntaorganisaatioiden omistaman inhouse-yhtiön valmiiksi kilpailuttama kokonaisratkaisu, joten Tiera City on otettavissa käyttöön ilman julkista kilpailutusta. Rovaniemen kaupungin osalta Tieran kilpailutus ei kata kokonaisuuteen kuuluvaa lupapalvelua. Lupapalvelu edellyttää julkisen kilpailutuksen, mutta lupapalvelun arvioidut kustannukset on huomioitu kokonaiskustannuksissa. Tiera Cityn ja lupapalvelun kokonaisuuden hankintakustannukset ovat arviolta 380 000e ja käyttöönoton jälkeen vuotuiset ylläpitokustannukset 470 000e. Käyttöönottosuunnitelman laadinta sekä kokonaisuuteen soveltuvan lupapalvelun kilpailutuksen valmistelu aloitetaan kaupungihallituksen käsiteltyä asian.

Lisätietoja:

projektipäällikkö Toni Töyräs
etunimi.sukunimi@rovaniemi.fi
puh. 040 578 9281 

Päätösehdotus

Esittelijä

Ulla-Kirsikka Vainio, kaupunginjohtaja, ulla-kirsikka.vainio@rovaniemi.fi

Kaupunginhallitus päättää, että uudeksi kuntatietojärjestelmäksi hankitaan Tiera City. Tiera Cityn hankintaprosessin ja käyttöönoton valmistelua jatketaan kaupungin teknisten palveluiden hallinnossa. Kokonaisuuteen soveltuvan lupapalvelun kilpailutusta ryhdytään valmistelemaan. Vaadittavat kustannusvaikutukset esitetään talousarviovalmisteluun vuosille 2024 ja 2025.

Päätös

Projektipäällikkö Toni Töyräs ja kaupungingeodeetti Pertti Onkalo esittelivät asiaa kaupunginhallitukselle.

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti kaupunginjohtajan esityksen mukaisesti.

Kaupunginhallitus piti tauon tämän asian käsittelyn jälkeen klo 14:42 - 15:01. Puheenjohtaja piti nimenhuudon tauon jälkeen ja totesi, että kaikki ennen taukoa paikalla olleet olivat edelleen paikalla.

Valmistelija

  • Toni Töyräs, kaavasuunnitelija, toni.toyras@rovaniemi.fi
  • Anu Kulmala, hankintalakimies, anu.kulmala@rovaniemi.fi

Perustelut

Tausta

Rovaniemen kaupunki on selvittänyt uuden kuntatietojärjestelmän hankintaa ja käyttöönottoa. Kuntatietojärjestelmä on organisaation keskeinen tietojärjestelmä, jolla hallinnoidaan kaupungin teknisten palveluiden kaikkia prosesseja ja rekistereitä sekä sähköisiä palveluita.

Nykyisin käytössä oleva Trimble Locus kuntatietojärjestelmä on työpöytäsovelluksena tullut elinkaarensa päähän, joten kaupunki tarvitsee kokonaisvaltaisen tietojärjestelmän teknisten palveluiden lakisääteisiin viranomaistehtäviin, sähköiseen asiointiin sekä tuleviin kansallisiin uudistuksiin ja niiden velvoitteisiin.

Tehdyn selvitystyön ja eri vaihtoehtojen vertailun perusteella Rovaniemen kaupungin kaupunginhallitus on tehnyt 28.8.2023 päätöksen, että uusi järjestelmä hankitaan kuntaorganisaatioiden omistamalta In house-yhtiöltä, Kuntien Tieralta. Kuntien Tieran valmiiksi kilpailuttama maankäytön kokonaisratkaisu on Tiera City.

Hankintaoikaisu

Trimble Solutions Oy on tehnyt 11.9.2023 hankintaoikaisun kaupunginhallituksen päätöksestä 28.8.2023/§ 274.

Oikaisuvaatimuksessaan valittaja vaatii, että Rovaniemen kaupunginhallitus kumoaa 28.8.2023 tekemänsä hankintapäätöksen ja keskeyttää hankintamenettelyn. Valittaja katsoo muun muassa, että päätöksen taustalla ei ole ollut perusteellista selvitystyötä tai asianmukaista markkinavuoropuhelua. Valittaja väittää, että sen tarjoama järjestelmä (Trimble Locus Cloud) olisi mm. hankinta- ja ylläpitokustannuksiltaan huomattavasti edullisempi kuin Tiera City, jonka kaupunki on päättänyt hankkia.

Päätöksen peruste

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) 132 §:n mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisuperustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.
    
Huolimatta siitä, että hankintalaki ei velvoita markkinavuoropuhelun toteuttamiseen tai että varmuudella ei voida todeta valittajan järjestelmäkokonaisuuden olevan edullisempi kuin kaupungin valitsema ratkaisu, on kaupunginhallitus saapuneen oikaisuvaatimuksen johdosta käsitellyt kuntatietojärjestelmän hankintaa uudelleen ja päätynyt kokonaisarvioinnissaan siihen että asia edellyttää vielä lisäselvitystä eri vaihtoehdoista.

Laadukkaan kuntatietojärjestelmän hankinta on perusedellytys kaupungin prosessien ylläpidolle ja kehittämiselle sekä keskeinen toimenpide muun muassa kaupunkistrategian, digiohjelman ja tiedolla johtamisen toteuttamisissa. Näin ollen on perusteltua, että hankinta keskeytetään ja arvioidaan uudelleen sen toteuttamisvaihtoehtoja.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Ulla-Kirsikka Vainio, kaupunginjohtaja, ulla-kirsikka.vainio@rovaniemi.fi

Edellä todetun perusteella alkuperäisen hankintapäätöksen  28.8.2023/§ 274 muuttamiselle on peruste, koska asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka vaikuttaa päätökseen ja hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Kaupunginhallitus oikaisee kuntatietojärjestelmän hankintaa ja käyttöönottoa koskevaa hankintapäätöstä  28.8.2023/§ 274 siten, että se päättää keskeyttää hankinnan ja arvioida hankintaa ja sen toteutustapaa uudelleen.

Päätös

Kaupunginjohtaja Ulla-Kirsikka Vainio saapui kokoukseen ja henkilöstö- ja hallintojohtaja Antti Määttä poistui kokouksesta kello 13:02.

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti kaupunginjohtajan esityksen mukaisesti.

Tiedoksi

Trimble Solution Oy c/o mikko.kohtala@fondia.fi,  Kuntien Tiera Oy c/o jyrki.halttunen@tiera.fi, Harri Ihalainen, Pertti Onkalo, Antti Määttä, 

Muutoksenhaku

OIKAISUOHJE JA VALITUSOSOITUS HANKINTA-ASIOISSA (yleinen)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, jolleivat ne jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle.

Rovaniemen kaupunki /___________________________________

Postiosoite: PL 8216, 96101 Rovaniemi

Käyntiosoite: Osviitta asiointipiste, Koskikatu 19, Rovaniemi

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)rovaniemi.fi, 

henkilö- ja arkaluonteisia tietoja sisältävät sähköpostit osoitteesta: https://turvaposti.rovaniemi.fi osoitteeseen kirjaamo(at)rovaniemi.fi

Faksinumero: 016 322 6450

Puhelinnumero: 016 3221

Kaupunginkirjaamon aukioloaika: ma - pe kello 9 - 15

 

Paperisten asiakirjojen on oltava toimitettuna Osviitta asiointipisteeseen viimeistään määräajan viimeisenä päivänä kello 15:een mennessä.

Osviitta asiointipiste: ma - to kello 9.00 - 16.30, pe kello 9.00 - 15.30

Osviitan kesäaukiolo (kesä-heinäkuu): ma - to 9.00 - 16.00; pe 9.00 - 15.00

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;

2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai

3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:

1) asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää;

tai

2) siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 15 §:n mukaisesti:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Yhteystiedoilla tarkoitetaan postiosoitetta, puhelinnumeroa ja muita tarpeellisia yhteystietoja kuten sähköpostiosoitetta. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 32 §:ssä säädetään. 

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 16 §:n mukaisesti:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/.

Valituskielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015 ) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasiassa annetun lain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Valituksen maksut

Markkinaoikeudessa perittävät oikeudenkäyntimaksut määräytyvät voimaan tulevan tuomioistuinmaksulain (1455/2015 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=tuomioistuinmaksulaki) mukaan.

Markkinaoikeudessa peritään riita-asiassa, muutoksenhakuasiassa ja muussa lainkäyttöasiassa oikeudenkäyntimaksua 2 050 (kaksituhatta viisikymmentä) euroa.

Jos markkinaoikeudessa käsiteltävässä julkisia hankintoja koskevassa asiassa hankinnan arvo on vähintään miljoona euroa, käsittelymaksu on 4.100 (neljätuhatta sata) euroa. Jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa, käsittelymaksu on 6.140 (kuusituhatta sataneljäkymmentä) euroa

Hankinta-asioissa peritään 2.050 (kahdentuhannen viidenkymmenen), 4.100 (neljäntuhannen sadan) tai 6.140 (kuudentuhannen sadanneljänkymmenen) euron sijasta 500 (viidensadan) euron oikeudenkäyntimaksu, jos asia poistetaan käsittelystä antamatta pääasiassa ratkaisua, se jää tutkimatta tai se jää sillensä. Näin voi käydä esimerkiksi valituksen peruutuksen vuoksi.

Muutoksenhaussa markkinaoikeuden ratkaisemaan asiaan korkeimmassa oikeudessa tai korkeimmassa hallinto-oikeudessa maksu on samansuuruinen ja määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin markkinaoikeudessa.

Maksuvelvollinen on asian vireillepanija tai hänen sijaansa tullut.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus

Radanrakentajantie 5

00520 HELSINKI

Puhelin: 029 564 3300

Telefax: 029 564 3314

Sähköposti: markkinaoikeus@oikeus.fi