Perustelut
Koulutuskuntayhtymän perussopimuksen mukaan taloussuunnitelmaa valmisteltaessa jäsenkunnille varataan tilaisuus esitysten tekemiseen kuntayhtymän toiminnan sopeuttamiseksi jäsenkuntien toiminnallisiin tavoitteisiin ja taloudellisiin mahdollisuuksiin sekä kuntayhtymän toiminnan kehittämiseksi. Niin ikään perussopimuksen mukaan kuntayhtymän tulee pyytää jäsenkuntien lausunnot merkittävistä kuntayhtymän toimintaan ja talouteen liittyvistä muutoksista ja hankkeista.
Koulutuskuntayhtymän hallitus on käsitellyt kokouksessaan 25.10.2023 § 91 liitteenä olevan koulutuskuntayhtymän alustavan talousarvion ja investointisuunnitelman vuodelle 2024.
Kuntayhtymän talousarvioesitys
Kuntayhtymän talousarvioesitys Opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää ammatillisen koulutuksen järjestämiseen rahoitusta valtion talousarvionmäärärahan ja kuntien rahoitusosuuden rajoissa. Ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmä muodostuu opiskelijavuosien (perusrahoitus 70 %) lisäksi suoritusrahoituksesta (20 %) eli opiskelijoiden suorittamien tutkinnon osien osaamispisteistä ja suorittamista tutkinnoista sekä vaikuttavuusrahoituksesta (10 %) eli opiskelijoiden sijoittumisesta työelämään tai jatko-opintoihin sekä opiskelijoiden antama palaute.
Talousarvio 2024 valmistelussa rahoituksen laskennan lähtökohtana on ollut Opetus- ja kulttuuriministeriön kuluvan vuoden rahoituspäätökset, yhteensä 36,7 miljoonaa euroa sisältäen Lapin Urheiluopiston ja Lapin kesäyliopiston vapaan sivistystyön rahoituksen. Vuoden 2024 varsinaiseen suoritepäätökseen vaikuttavia muutoksia rahoituksen laskennassa on huomioitu indeksikorotuksen vaikutus (1,8 %).
Toimintavuoden aikana ministeriö voi tehdä lisäksi erillisrahoituspäätökset lisätalousarvio-, strategiarahoitus- sekä muista erillismäärärahoista. Edellä mainituista monista rahoitusjärjestelmään vaikuttavista muutoksista ja useista lisärahoituksen hakukierroksista johtuen talousarviovuoden rahoituksen laskenta on edelleen erittäin haastavaa. Rahoituksen laskennassa REDUn omien tulosten lisäksi vaikuttaa myös se, miten muut koulutuksen järjestäjät onnistuvat tavoitteissaan. Vuoden 2024 suoritepäätös rahoituksesta ja tavoitteellisesta opiskelijavuosimäärästä saadaan ministeriöltä joulukuussa.
Kuntayhtymän talousarvioesityksessä ulkoisten toimintatuottojen ja -kulujen muutos on 3,7 %. Toiminnan tuotoissa ministeriön rahoituksen osuus on 87 % ja kasvua budjetoitu kuluvaan vuoteen nähden 0,6 miljoonaa euroa (3,7 %). Vastaavasi toimintakulut kasvavat 0,02 %:n pysyvät nykyisellään. Alustavan talousarvioesityksen mukaan toimintakate on 3,97 miljoonaa euroa.
Suunnitelman mukaiset poistot ja rahoituskulut ovat 4,5 miljoonaa euroa ja toimintakate ei aivan vielä riitä kattamaan poistoja. Kuntayhtymällä on vuoden 2023 lopussa lainaa 12,5 miljoonaa euroa ja nousevien korkojen vuoksi myös korkokulujen kasvuun on varauduttava.
Yhtymähallitukselle esitetään hyväksyttäväksi 0 euron alijäämä/ylijäämää. Vuodelle 2024 esitetään talousarviota siten, että ei ole tarvetta purkaa aikaisempien vuosien ylijäämää.
Rovaniemen koulutuskuntayhtymän perussopimuksen 15 §:n mukaan kuntayhtymän tulee varata jäsenkunnille tilaisuus esitysten tekemiseen kuntayhtymän toiminnan sopeuttamiseksi jäsenkuntien toiminnallisiin tavoitteisiin ja taloudellisiin mahdollisuuksiin sekä kuntayhtymän toiminnan kehittämiseksi. Huomioidaan, että jäsenkunnat eivät osallistu Rovaniemen koulutuskuntayhtymän kustannuksiin. Perussopimuksen mukaan merkittävistä toimintaan ja talouteen liittyvistä muutoksista ja hankkeista on pyydettävä jäsenkuntien lausunnot. Peruspääomalle maksetaan korkoa, jonka suuruudesta päättää vuosittain yhtymäkokous.
Kuntayhtymän investointiesitys
Investointikehys vuodelle 2024 on yhteensä 2,6 miljoonaa euroa. Rakennus-/korjaushankkeisiin esitetään yhteensä 0,3 miljoonaa euroa ja kiinteistökehitysohjelman hankkeiden suunnitteluun yhteensä 0,2 miljoonaa euroa.
Uusi kiinteistöstrategia esitys vuosille 2023–2032 on valmistunut kuluvana vuonna ja se on esitelty omistajakunnille. Työ jatkuu vuoden 2024 aikana, jossa kehitysohjelmaa tarkastellaan REDUn talouden ja toimintamallin kehittämisellä sekä kiinteistöohjelman tarkennuksilla ja kehittämisellä. Kiinteistöjen ylläpitokustannusten voimakas nousu 2020-luvulla on nostanut kiinteistökustannusten suhteellista osuutta koulutuskuntayhtymän taloudessa. Vuoden 2024 osalta rakentamisen korjaussuunnitelmaan sisältyvät investoinnit ovat pääosin toiminnalle riskiä aiheuttavan ikääntyneen tekniikan uusimista.
Rovaniemen koulutuskuntayhtymän perussopimuksen 15 §:n mukaan kuntayhtymän tulee varata jäsenkunnille tilaisuus esitysten tekemiseen kuntayhtymän toiminnan sopeuttamiseksi jäsenkuntien toiminnallisiin tavoitteisiin ja taloudellisiin mahdollisuuksiin sekä kuntayhtymän toiminnan kehittämiseksi. Huomioidaan, että jäsenkunnat eivät osallistu Rovaniemen koulutuskuntayhtymän kustannuksiin. Perussopimuksen mukaan merkittävistä toimintaan ja talouteen liittyvistä muutoksista ja hankkeista on pyydettävä jäsenkuntien lausunnot.
Peruspääomalle maksetaan korkoa, jonka suuruudesta päättää vuosittain yhtymäkokous.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Ulla-Kirsikka Vainio, kaupunginjohtaja, ulla-kirsikka.vainio@rovaniemi.fi
Kaupunginhallitus päättää todeta lausuntonaan Rovaniemen koulutuskuntayhtymälle, että kaupunki pitää tärkeänä koulutuskuntayhtymän käyttötalouden ja investointien suunnittelemista siten, että tulorahoitus riittäisi mahdollisimman suurelta osin käyttötalous- ja investointikulujen kattamiseen. Kiinteistöihin ja kiinteistökulujen vähentämiseen liittyvien strategisten ratkaisujen suunnitteleminen yhdessä omistajakuntien kanssa on tärkeää. Merkittävimpien investointien etenemisestä on tärkeää informoida omistajakuntia ennakoivasti.
Päätös
Kaupunginhallitus piti tauon kello 14.55 - 15.15.
Puheenjohtaja piti tauon jälkeen nimenhuudon ja totesi, että kaikki ennen taukoa paikalla olleet olivat edellen paikalla. Heikki Autto oli palannut kokoukseen etäyhteydellä.
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti kaupunginjohtajan esityksen mukaisesti.