Tekninen lautakunta, kokous 21.5.2024

§ 80 Rovaniemen kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2030, päivitys: pää- ja aluereitit sekä niillä käytettävät väylätyypit

ROIDno-2024-204

Valmistelija

  • Aku Raappana, suunnittelupäällikkö, aku.raappana@rovaniemi.fi
  • Janne Alkki, kaupungininsinööri, janne.alkki@rovaniemi.fi

Perustelut

Rovaniemen liikennejärjestelmä 2030 strategisessa asiakirjassa, joka hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 12.11.2012 § 139, on linjattu yhtenä jatkotoimena kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelman laatiminen. Tehtävää työtä on liikennejärjestelmästrategiassa kuvattu seuraavasti:

Laaditaan kehittämisohjelma, jossa käsitellään koko kevyen liikenteen järjestelmä. Kävelyn ja pyöräilyn oman kehittämisohjelman laatiminen lisää kulkutapojen arvostusta ja kulkumuotojen toimintamahdollisuudet tulevat paremmin huomioon otetuksi liikkumisen ympäristöjä kehitettäessä ja vaikutettaessa ihmisten liikkumismuotojen valintaan. Kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma on yksi keino pyrittäessä liikennejärjestelmästrategian tavoitteeseen kasvattaa Rovaniemen keskeisillä alueilla kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen yhteistä kulkumuoto-osuutta 20 % vuoteen 2030 mennessä.

Tältä pohjalta laadittiin Rovaniemen liikennejärjestelmätyöryhmän toimesta vuonna 2016 Rovaniemen kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2030: Omin voimin liikkeelle! Kyseinen asiakirja hyväksyttiin Teknisessä lautakunnassa 30.8.2016, § 94 ja edelleen Kaupunginhallituksessa 12.9.2016, § 354.

Kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma on linjauksiltaan ja periaatteiltaan edelleen ajanmukainen. Tieliikennelain uudistaminen ja sitä seuranneet suunnitteluohjeiden muutokset vaikuttavat käytettäviin väylätyyppeihin ja väylien tekniseen mitoitukseen kuitenkin siten, että Rovaniemen liikennejärjestelmätyöryhmä koki vuonna 2023 tarpeelliseksi teettää asiakirjan, joka näiltä osin täydentää kehittämisohjelmaa. Tämän päivitystyön yhteydessä tarkastettiin myös pää- ja aluereittiverkoston ajantasaisuus. Tämä täydentävä asiakirja käsittelee sekä Rovaniemen kaupungin että ELY-keskuksen jalankulun ja pyöräilyn väyliä Rovaniemen keskeisellä asemakaava-alueella.

Asiakirja toimii taustaselvityksenä maankäytön suunnittelussa ja ohjaa jalankulun ja pyöräilyn pää- ja aluereittien suunnittelua ja toteutusta.

Suurin muutos nykytilanteeseen on pyrkimys toteuttaa korkeatasoiset pyöräilyn ja jalankulun erotteluun perustuvat väylät (baanat) siltojen lenkille, keskustan ja yliopiston sekä keskustan ja keskussairaalan välisille väylille. Yksisuuntaisia pyöräväyliä raportti esittää keskustan kehän muodostamien pääkatujen yhteyteen. Rovakadun nykyistä järjestelyä esitetään raportissa kehitettävän siten, että nykyinen kapea kaksisuuntainen pyöräilykaista käytettään jalankulun lisätilaksi ja Rovakadun ajorata muutetaan pyöräkaduksi, jolloin pyöräily siirtyy ajoradalle. Muutoksia nykyisiin väyliin esitettään noin 30 km osuudelle. Suurin osa pää- ja alueverkosta, 83 km, jää nykyisen kaltaiseksi yhdistetyksi pyörätieksi ja jalkakäytäväksi.

Raportin mukaisten toimenpiteiden toteutus aiheuttaa kokonaisuudessaan noin 12 M€ investontitarpeen. Osa investoinneista kohdistuu valtion väylille ja vaatii toteutuakseen valtion rahoituksen. Kaupungin väylien kehittämiseen on mahdollisuus hakea tukea Traficomin avustuksena. Väylien kehittäminen tapahtuu pitkäjänteisesti pyöräilyn ja jalankulun kasvavaan tarpeeseen vastaten ja investointimahdollisuudet huomioiden. Linjaukset huomioidaan myös katujen peruskorjausten yhteydessä ja osa muutoksista voidaan toteuttaa näiden hankkeiden yhteydessä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Pertti Onkalo, toimialajohtaja, pertti.onkalo@rovaniemi.fi

Tekninen lautakunta päättää hyväksyä liitteenä olevan Omin voimin liikkeelle, nyt! Kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2030 päivityksen ja esittää, että kaupunginhallitus hyväksyy päivityksen osaltaan ohjaamaan Rovaniemen kaupungin kävelyn ja pyöräilyn kehittämistyötä.

Päätös

Tekninen lautakunta kuuli asiassa kaupungininsinööri Janne Alkkia.

Tekninen lautakunta päätti yksimielisesti esittelijän esityksen mukaisesti.

Asian päätöksenteon jälkeen tekninen lautakunta piti kokoustauon klo 15.55 - 16.10. Tauon jälkeen puheenjohtaja piti nimenhuudon ja läsnä olivat samat osallistujat kuin ennen taukoa.


Muutoksenhaku

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tästä päätöksestä ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee Kuntalain 410/2015, 136 §:n mukaan vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.