Perustelut
Lapin liitto on pyytänyt 2.9.2024 Rovaniemen kaupungilta lausuntoa Lapin liikennejärjestelmä 2050 - luonnoksesta 24.9.2024 mennessä. Lausuntoluonnos on liitteenä.
Liikennestrategialla pyritään vastaamaan muuttuneeseen geopoliittiseen tilanteeseen ja muihin globaaleihin ilmiöihin, jotka ovat vaikuttaneet Lapin asemaan sekä valtakunnallisesti että pohjoisen turvallisuuden, huoltovarmuuden ja sotilaallisen liikkuvuuden näkökulmasta.
Strategia luo kokonaisvaltaisen ja kattavan näkemyksen Lapin tulevaisuuden liikennejärjestelmästä vuodelle 2050. Pitkän aikavälin lisäksi kuvataan lyhyemmän aikavälin strategia liikennejärjestelmän kehittämisestä vuodelle 2036 sekä liikennejärjestelmäselvitys Lapin maakuntakaavoituksen 2050 tueksi.
Lapin liikennejärjestelmäselvitys toimii samalla koosteena valtakunnalliseen liikennejärjestelmäselvitykseen, jolla linjataan talouden raameista ja määritellään periaatteet rahoituksen kohdentamiseksi.
Rovaniemen kaupungin näkökulmasta Lapin liikennestrategia 2050 -luonnoksessa on hyvin huomioitu valtakunnallisen liikennejärjestelmän periaatteet ja linjaukset. Lapin kannalta saavutettavuus kaikilla liikennemuodoilla on ensiarvoista, erityisesti huomioiden kaupunkiseudut kansainvälisten ja valtakunnallisten yhteyksien solmupisteinä mutta myös alueen pitkien etäisyyksien vuoksi. Olennaista on myös kestävän ja kustannustehokkaan yhdyskuntarakenteen sekä sisäisen ja pitkämatkaisen liikenteen yhteensovittaminen.
VT4 parantaminen Keminmaa - Rovaniemi välillä on kärkitoimenpide, joka tulee saada pikaisesti toteutukseen nyt yleissuunnitteluvaiheessa olevilta osilta. Strategiassa on myös nostettu kärkitoimenpiteeksi ratayhteyden toteuttaminen välille Kiiruna - Kolari - Kittilä - Sodankylä - Rovaniemi. Uusi ratayhteys sekä yhteys Torniosta ja Ajoksen satamasta Rovaniemelle tulee toteuttaa eurooppalaisella raideleveydellä. Toimenpideohjelmassa on nostettu toimenpiteeksi kantatie 78 kehittäminen yhdistämällä se VT4:lle Oijustien eritasoliittymässä.
Tavarankuljetusten osalta Rovaniemen alueella on tarvetta logistiikkaterminaalille, joka mahdollistaisi puutavaraterminaalin laajentamisen sekä tavaravirtojen siirtymisen rataverkolle.
Matkailun osalta Rovaniemelle kohdistuu liikkumisen kehittämiseen erityinen paine kaupungin toimiessa porttina myös Lapin muihin matkailukohteisiin. Kehittämistä tarvitaan niin liikennemuodoissa, infran sekä palveluiden osalta. Rovaniemen kaupunki esittää strategiaan selkeämpää kuvausta Rovaniemen asematoimintojen kehitystarpeista rautatie ja linja-autoliikenteen osalta, joka tulisi nostaa kärkihankkeeksi.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Ulla-Kirsikka Vainio, kaupunginjohtaja, ulla-kirsikka.vainio@rovaniemi.fi
Kaupunginhallitus päättää antaa liittenä olevan luonnoksen mukaisen lausunnon Lapin liitolle Lapin liikennestrategia 2050- luonnoksesta.
Päätös
Kokouksesta poistuivat esteellisinä Susanna Viitala, Maria-Riitta Mällinen, ja Timo Tolonen (HallintoL 28.1 §, kohta 5, hallituksen jäseniä ja varajäseniä) sekä Henri Ramberg (HallintoL 28.1 §, kohta 7).
Päivi Alaoja toimi puheenjohtajana §:issä 244 ja 245.
Raija Kerätär saapui kokoukseen kello 16.04.
Eemeli Kajula poistui kokouksesta kello 16.05.
Kaupunginjohtaja teki kokouksessa muutetun päätösehdotuksen:
"Kaupunginhallitus päättää antaa liittenä olevan lausunnon Lapin liitolle Lapin liikennestrategia 2050- luonnoksesta."
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä yksimielisesti kaupunginjohtajan muutetun päätösehdotuksen seuraavalla muutoksella: muutetaan lausunnon (liite) ensimmäisen kappaleen toinen lause muotoon:
"Samanaikaisesti valmistellaan valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitystä seuraavalle 12 vuodelle. Lapin liikennestrategia on vuoteen 2036 asetettujen tavoitteiden osalta myös Lapin tavoitteiden koonti valtakunnallisen suunnitelman tueksi."
Mari Jolanki poistui kokouksesta kello 16.14.