Ympäristölautakunta, kokous 26.3.2025

Pöytäkirja on tarkastamaton

§ 64 Lausunto YVA-ohjelmasta, Myrsky Energia Oy, Ylitornion Harjukorven tuulivoimahanke, Ylitornio

ROIDno-2025-406

Valmistelija

  • Pekka Peuranen, ympäristötarkastaja, pekka.peuranen@rovaniemi.fi
  • Päivi Rata-Romakkaniemi, terveystarkastaja, paivi.rata-romakkaniemi@rovaniemi.fi

Perustelut

LAUSUNTO HARJUNKORVEN TUULIVOIMAHANKKEEN YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIOHJELMASTA, YLITORNIO, TORNIO

Viite: Lapin ELY-keskuksen lausuntopyyntö LAPELY/4506/2024

Lapin ELY-keskus toimii yhteysviranomaisena Harjunkorven YVA-ohjelman ja selostuksen tekemisessä.

Lapin ELY-keskus on pyytänyt lausuntoa Rovaniemen kaupungin rakennusvalvonta- ja ympäristönsuojelu- sekä terveydensuojeluviranomaisilta, nämä toimivat Ylitornion kunnan em. viranomaisina.

Hankkeen tarkoitus ja kuvaus

Tuulivoimahankkeen tarkoitus on tuottaa uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä Suomen sähköverkkoon. Tämä on tarkoitus toteuttaa rakentamalla Ylitornion Harjunkorven alueelle tuulivoimaloista koostuva tuotantoalue sekä tuulivoimaloiden sähkönsiirtoverkko.

Hankealue sijaitsee Ylitornion alueella noin 14 km keskusta-alueesta itään. Tuulivoima-alueen pinta-ala on noin 2 830 hehtaaria. Voimaloiden alustava sijoittelu on laadittu siten, että tuulivoimaloista on lähimpiin vakituisiin asuinrakennuksiin sekä vapaa-ajan rakennuksiin 1.5 km.

Yksittäisen voimalatornin napakorkeus on noin 200 metriä ja kokonaiskorkeus korkeus enintään 300 metriä (pyyhkäisykorkeus sisältäen roottorin lavan).

Hankealueen läheisyydessä Ylitornion, Tornion, Tervolan, Pellon ja Ruotsin Övertorneån kunnissa on 17 eri tuulivoimahanketta, joihin on suunniteltu yhteensä 545 kpl tuulivoimaloita ohjelmassa esitetyn mukaisesti vuoden 2025 tilanteen mukaisesti.

YVA-menettely

Harjunkorven tuulivoimahanke on laajuudeltaan sellainen, että siihen sovelletaan YVA-lakia (laki ympäristövaikutusten arviointimenettelystä 252/2017). YVA-menettelyssä esitetään eri vaihtoehtoja hankkeelle sekä kuvataan hankkeen vaikutuksia alueen ympäristöön, maisemaan, elinkeinoihin sekä muihin keskeisiin tekijöihin. YVA-lausunnossa tiivistetysti kerrotaan se mitä alueen nykytilasta ja vaikutuksista tiedetään ja arvioidaan. YVA-ohjelmassa annettavassa yhteysviranomaisen lausunnossa otetaan huomioon eri lausujatahojen lausunnot.  Tämän perusteella laaditaan YVA-selostus, joka on edellytys mm. kaavoituksen tekemiselle. YVA-menettely ei kuitenkaan ole varsinainen lupamenettely. Lapin ELY-keskus antaa YVA-selostuksesta perustellun päätelmän.

Harjunkorven YVA-menettelyssä tarkastellaan seuraavia vaihtoehtoja

VE

Hanketta ei toteuteta

VE1

Tuulivoima-alueelle rakennetaan 29 kpl yksikköteholtaan 6 – 10 MW tuulivoimalaa, joiden kokonaisteho on enintään 290 MW.

VE2

Tuulivoima-alueelle rakennetaan vähemmän voimaloita kuin VE1:ssä. Vaihtoehto VE2 muodostetaan YVA-menettelyssä tehtävien selvitysten tulosten valmistuttua.

Sähkönsiirron vaihtoehto SVE1A

Rakennetaan noin 6.8 km pitkä 400 kV voimajohto tuulivoima-alueen sähköasemalta lounaaseen suunnitteilla olevalle Ylitornion Kontiovaaran tuulivoimahankkeen sähköasemalle.

Sähkönsiirron vaihtoehto SVE1B

Rakennetaan noin 13.8 km pitkä110 kV voimajohto tuulivoima-alueen sähköasemalta lounaaseen TLS Verkko Oy:n Keminmaa-Kolari voimajohdon Kainuunkylän sähköasemalle.

Sähkönsiirron vaihtoehti SVE2A

Rakennetaan noin 19.5 km pitkä 400 kV voimajohto tuulivoima-alueen sähköasemalta kaakkoon suunnitteilla olevalle Martimon tuulivoimahankkeen sähköasemalle Tornioon.

Sähkönsiirron vaihtoehto SVE2B

Rakennetaan noin 20.1 km pitkä 400 kV voimajohto tuulivoima-alueen sähköasemalle Tornioon.

 

YVA-ohjelmassa on selvitetty seuraavia asioita:

Hankkeen kuvaus ja arvioitavat vaihtoehdot

Hankkeen toimintojen yleiskuvaus

YVA-menettely

Hanketta koskevat säädökset sekä hankkeen edellyttämät luvat ja suunnitelmat

Arviointimenetelmät

Luonnonvarat

Elollinen luonto

Maisema ja kulttuuriympäristö

Maankäyttö ja kaavoitus

Poronhoidon vaikutukset

Yhteysvaikutusten arviointi

Toiminnan lopettamisen aikaiset vaikutukset

Haittojen lieventäminen ja vaikutusten arviointi

Havainnot ja arvio YVA-arviointiohjelmasta

Hankeen kattavuus on riittävä ja asiat on esitetty vakiintuneiden käytäntöjen mukaisesti. Edellä kerrotut asiat ovat selkeitä kokonaisuuksia ja ne etenevät järjestelmällisesti asiakokonaisuudesta toiseen noudattaen eri tuulivoima YVA-ohjelmissa vakiintuneita käytäntöjä.
 

Terveydensuojeluviranomaisen lausunto

YVA-ohjelmassa kuvataan, miten hankkeen vaikutuksia on tarkoitus arvioida ja mitä selvityksiä hankealueelle tullaan laatimaan vaikutusten arvioimiseksi. Ohjelman mukaan hankkeen ympäristövaikutusten arvioinnissa painotetaan mm. ihmisten terveyteen, elinoloihin ja viihtyvyyteen aiheutuvien vaikutusten arviointia sekä yhteisvaikutusten arviointia lähialueen muiden hankkeiden kanssa.

Suunniteltua tuulivoima-aluetta lähimmät taajamat ovat Ylitorniolla noin 14 kilometriä tuulivoima-alueen länsipuolella ja Aavasaksalla noin 13,5 kilometriä luoteeseen. Lähimmät laajemmat asutusalueet sijaitsevat noin 5 kilometrin päässä tuulivoimaloista Portimojärven rannalla. Tuulivoima-aluetta lähimmät yksittäiset vakituiset asuinrakennukset ja lomarakennukset sijaitsevat noin 1,5 kilometrin etäisyydellä tuulivoima-alueen rajasta.

Ihmisiin kohdistuvia vaikutuksia arvioidaan mm. melu-, välke- ja maisemavaikutusten osalta. Arvioinneissa käytetään mm. mallinnuksia ja asukaskyselyitä. Arvioinnissa huomioidaan rakentamisen, toiminnan ja toiminnan lopettamisen aikaiset vaikutukset.

Vaikutusten arvioinnissa otetaan huomioon Harjukorven läheisyydessä sijaitsevat ja suunnitellut muut tuulivoima-alueet yhteisvaikutusten (melu, maisema) tarkastelemiseksi.

Harjukorven tuulivoima-alueen lounaispuolelle rajautuu Pietinvaaran suunnitteilla oleva tuulivoimahanke. Alle 5 kilometrin etäisyydellä Harjukorven tuulivoima-alueen rajasta sijaitsevat myös Koijumaan ja Kontiovaaran tuulivoimahankkeet. Harjukorven tuulivoima-alueen rajasta 35 kilometrin etäisyydellä sijaitsee 14 muuta tuulivoimahanketta ja 2 toiminnassa olevaa tuulivoimapuistoa. Hyvät havainnekuvat ovat tarpeen maisemavaikutusten arvioimiseksi.

Tuulivoima-alueen pohjoispuolella sijaitsevan Mikkolanvaaran itä- ja koillispuolella on lähteisiin perustettuja vedenottokaivoja. Ohjelman mukaan YVA-menettelyssä selvitetään Mikkolanvaaran itä- ja koillispuolella sijaitsevien lähteiden vedenottomäärät ja maaperäolosuhteet sekä arvioidaan vaikutukset lähteisiin. Yksittäisten talousvesikaivojen vedenlaatuvaatimuksista on säädetty STM:n asetuksessa 401/2001. Mikäli selvityksen tai seurannan yhteydessä havaitaan poikkeamia vaatimuksista, tulee asiasta tiedottaa viipymättä terveydensuojeluviranomaiselle Rovakaaren ympäristöterveydenhuoltoon.

Vaikutusten seurannan perusteissa on syytä huomioida myös terveydensuojelulain (765/1994) 2 §, jonka mukaan elinympäristöön vaikuttavan toiminnan harjoittajan on tunnistettava toimintansa terveyshaittaa aiheuttavat riskit ja seurattava niihin vaikuttavia tekijöitä.

Ympäristönsuojeluviranomaisen lausunto

Esitetty YVA-ohjelma on riittävän kattava ja siinä esitettyjen asioiden perusteella voidaan tehdä YVA-selostus. Lausunnon antaja katsoo, että etenkin vaikutukset elinkeinoihin on tehtävä perusteellisesti. Erityistä huomiota on kiinnitettävä porotalouden tilan selvittämiseen. Koska rakennusvaiheessa on runsaasti maantiekuljetuksi ja nämä kuljetukset saattavat toteutua samanaikaisesti muiden suunniteltujen hankkeiden kanssa, on tieliikenteen turvallisuutta sekä liikenneverkon käyttöä syytä selvittää perusteellisesti.

Hankkeen yhteydessä on tullut esille Länsi-Lapin alueelle suunnitteilla olevien tai jo tuotannossa olevien tuulivoimalahankkeiden määrä, 17 kpl hankkeita ja 545 tuulivoimalaa alkuvuonna 2025. Tämän vuoksi on erityistä huolellisuutta ja perusteellisuutta kiinnitettävä eri hankkeiden yhteisvaikutusten arviointiin. Tämä koskee erityisesti tuulivoima-alueiden sähkönsiirtoverkkojen sijoittamista.

Koska hankealue sijoittuu Ylitornion vaaraseudulle korkeille paikoille ja näkyy kauas, on syytä kiinnittää erityistä huomiota havainnekuvien ja muiden esitystapojen kattavuuteen sekä laadukkaaseen esitykseen.

Yhteenvetona todetaan, että on olemassa edellytykset tehdä YVA-selostus YVA-ohjelman perusteella.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Hannu Kangas, johtava rakennustarkastaja, hannu.kangas@rovaniemi.fi

Ympäristölautakunta päättää antaa lausunnon ympäristötarkastajan ja terveystarkastajan ehdotuksen mukaisena

Päätös

Ympäristölautakunta kuuli asiassa johtava ympäristötarkastaja Tarja Bergmania.

Ympäristölautakunta päätti yksimielisesti esittelijän esityksen mukaisesti.

 

Ylitornion jäsen Esa Kiviniemi poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana klo 19.18.

Tiedoksi

Lapin ELY-keskus