Perustelut
Viestintä-, markkinointi- ja osallisuusohjelma
Kaupunginhallitus pyytää liitteenä olevasta Rovaniemen kaupungin viestintä-, markkinointi- ja osallisuusohjelman 2023-2025 luonnoksesta lausunnot lautakunnilta (sivistys-, hyvinvointi-, elinvoima-, ympäristö- ja yhdyskuntasuunnittelun lautakunnat) ja vaikuttamistoimielimiltä (vanhus- ja vammaisneuvostot, nuorisovaltuusto) 31.5.2023 mennessä. Kuntalaisille, järjestöille, kaupungin muille yhteistyötahoille ja sidosryhmille sekä henkilöstölle annetaan mahdollisuus kommentoida ohjelmaluonnosta avoimen verkkokyselyn kautta.
Hyvinvointilautakunnan lausunto 7.6.2023
Yleishuomiot viestintä-, markkinointi- ja osallisuusohjelman sisällöstä.
Ohjelmaluonnos ottaa hyvin huomioon sen, että strategia ja viestintä ovat sanapari, jotka liittyvät kiinteästi toisiinsa. Hyvinvointilautakunnan näkökulmasta strategiaviestintään liittyy keskeisesti strategian toteuttajien motivaatio ja sitoutuminen, heidän viestintäosaamisensa sekä strategian konkreettinen sovellettavuus osana kaupungin hyvinvointipalvelujen suunnittelua ja tuottamista. Strategia muotoutuu viestinnässä. Viestintä puolestaan on vuorovaikutusta, joka vahvistaa yhteisöllisyyttä. Vapaa-ajan palveluissa ja niiden tuottamisessa yhteisöllisyys on olennainen voimavara. Yhteisöllisyys rakentuu ja vahvistuu viestinnällä, mikä on myös osallisuuden edistämisen näkökulmasta merkityksellistä.
Ohjelmaluonnos linkittyy luontevasti kaupunkibrändiin ja sitä on taustoitettu monipuolisesti. Ydintehtävä ja rooli on kiteytetty selkeästi. Valmistelussa on huomioitu eri väestöryhmiä. Ohjelmassa on nostettu esiin haavoittuvassa asemassa olevien asukkaiden hyvinvointi ja palvelutarpeet; heidän osallisuutensa osana valmistelua ja koko prosessia on tärkeä valinta. Rovaniemi on profiloitumassa yhä enemmän opiskelijan veto- ja pitovoimaisiseksi kotikaupungiksi, joten on tärkeää, että opiskelijat tulevat kuulluiksi ja huomioon otetuiksi.
On erinomaista, että ohjelma kokonaisuutena nostaa esiin viestintäosaamisen eri muotoja, kuten kykyä käyttää erilaisia viestintävälineitä ja käydä dialogia sen eri muodoissa suhteessa muihin ihmisiin, organisaatioihin ja verkostoihin. Viestinnän nykytila on luonnoksen eri osioissa selkeästi kiteytetty. Selvittämällä henkilöstön, kuntalaisten, päätöksentekijöiden, yhteistyö- ja sidosryhmien viestintäodotuksia on kerätty tietoa sekä ohjelmaa, mutta myös tulevaisuuden viestinnän suunnittelua ja toimenpiteitä varten. On tärkeää, että koko ohjelmaluonnos eri osineen tulee luontevasti linkittymään kaupungin eri ohjelmiin, kuten kulttuuriohjelmaan, liikuntaohjelmaan ja lasten, lapsiperheiden ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaan. Kaupungin eri ohjelmiin liittyvää lausumista helpottaisi, mikäli ohjelma esiteltäisiin etukäteen ainakin lausuntojen kirjoittajille.
Näkemys ohjelmassa esitetyistä tavoitteista. Ovatko ne tarkoituksenmukaisia?
Ohjelmaluonnoksessa esitetyt tavoitteet ovat tarkoituksenmukaisia ja viestintäkyselyn tuloksista erinomaisesti johdettuja. Hyviä painotuksia ovat muun muassa viestintäverkoston perustaminen ja vapaa-ajan palvelujen sekä erityisryhmille kohdennetun viestinnän kehittäminen. Kaikki tapahtumat ja tilaisuudet tulee olla kaikille erityisryhmille saavutettavia ja kaiken viestinnän tulee olla selkeästi saavutettavaa ja saavutettavissa. Tärkeä tavoite on myös viestinnän visuaalisuuden kehittäminen, jolloin on hyvä ottaa huomioon myös näköön ja kuuloon liittyvät haasteet. Viestinnän kehittämisessä on hyvä hyödyntää eri järjestöjen asiantuntijutta.Viestinnän, markkinoinnin ja osallisuuden edistämisen tuki vapaa-ajan palveluille nähdään tärkeänä, sillä Rovaniemen kaupungin tunnettuus ja elinvoima linkittyvät vahvasti hyvinvointi- ja vapaa-ajan palveluihin ja siten myös kaupungin maineeseen. Maine syntyy arjen työstä, toiminnasta ja tuloksista sekä niistä saaduista kokemuksista, mielikuvista ja tarinoista. Kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopalveluilla on paljon kiinnostavia tarinoita kerrottavanaan ja myös niiden kertomisen myötä kasvaa ja kehittyy Rovaniemen maine. Jokaisella kertojalla on aivan keskeinen rooli ja vastuu.
Vuositasosuunnitelmiin 2023-2025 esitetään lisättäväksi viestinnällisiä toimenpiteitä liittyen Rovaniemi - opiskelijan kotikaupunki -kehittämistyöhön. Lisäksi toimenpiteiden kohteiksi on hyvä valita myös kaupungin omat tilaisuudet ja juhlat, kuten kansallinen veteraanipäivän juhla, juhannusjuhla, Rovaniemi-viikko, itsenäisyyspäivän juhla ja uuden vuoden vastaanotto. Mediaseurantaa ja siihen liittyvän datan, tiedon keräämistä olisi hyödyllistä kehittää yhdessä eri palvelualueiden kanssa. Tapahtumaviestintä on myös viestinnän osa-alue, jota on tarpeen viedä eteenpäin yhdessä, ehkä osana koko kaupunkia koskevaa viestinnän vuosikelloa. Kaupungin www-sivujen kehittämisessä on hyvä huomioida, että sivujen tulee olla nykyistä paremmin saavutettavia ja tapahtumakalenteri tulee voida nähdä kalenterimuodossa.
Markkinointipalvelujen kehittäminen on erittäin tärkeää nyt ja tulevaisuudessa. Kulttuuri- ja liikunta- sekä nuorisopalvelut tarjoavat erinomaisia ja luontevia pilotoinnin kohteita, kuten markkinointimateriaalien ja kampanjoiden luominen yhdessä ko. palvelualueen henkilöstön kanssa. Markkinointiosion yksi tavoite voisi olla Rovaniemen kaupungin veto- ja pitovoiman parantaminen markkinointiviestinnän keinoin. (esim. kiinnostavat työpaikat/rekrytoinnit, opiskelijoiden jääminen opintojen jälkeen, laadukkaat ja houkuttelevat kulttuuri- ja liikuntapalvelut, turvalliset tilat ja tapahtumat). Kaupunkibrändiin liittyvä ohjeistus ja muut keskeiset viestinnän ohjeet on myös hyvä liittää osaksi henkilön perehdyttämisaineistoja, kuten Intro-perehdytysohjelma.
Osallisuus nähdään nykypäivän ja tulevaisuuden tärkeänä tavoitteena. Viestinnällä on vahva rooli myös vaikuttamis- ja osallistumismahdollisuuksien syntyyn ja kehittymiseen. Järjestöjen tavoittamisen yhteydessä on tärkeää huomioida, että kaupungissamme toimii mittava määrä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisojärjestöjä, jotka ilmentävät nykypäivän kansalaisyhteiskuntaa monipuolisesti. Kulttuurin osalta myös taiteen vapaan kentän toimijoilla on tärkeä vaikutus ja ääni. Osallisuustavoitteeksi ehdotetaan mukaan myös asiakaskokemukseen liittyvän tiedon kerääminen ja siihen toimivan menetelmän löytäminen. Kaupunginkirjasto on oivallinen paikka tavoittaa kuntalaisia. Siellä voi myös ketterästi kokeilla eri osallisuusprojekteja niihin liittyvää viestintää. Kaupungin toteuttamista osallisuutta edistävistä hankkeista olisi hyvä kerätä hyviä käytäntöjä, katsottavaksi ja käyttöön otettavaksi. Uusien asiakkaiden, osallistujien ja yleisöjen tavoittaminen on tärkeä yhteinen tavoite osallisuustyössä.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Merja Tervo, palvelualuepäällikkö, merja.tervo@rovaniemi.fi
Hyvinvointilautakunta antaa edellä esitetyn lausunnon viestintä-, markkinointi ja osallisuusohjelmaan.
Tämä pykälä tarkistetaan kokouksessa.
Päätös
Hyvinvointilautakunta hyväksyi palvelualuepäällikön esityksen.