Yhdyskuntasuunnittelun lautakunta, kokous 22.11.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 145 Paikallisliikenteen linja lentoasemalle

ROIDno-2022-4286

Valmistelija

  • Hannu Kumpula, vastaava joukkoliikenneinsinööri, hannu.kumpula@rovaniemi.fi

Perustelut

Rovaniemen paikallisliikenne on siirtynyt kaupungin järjestettäväksi 4.6.2018 alkaen. Ennen siirtymää tehdyissä selvityksissä todettiin, että lentokentälle säännöllisesti kulkevalle joukkoliikenteelle ei ole sellaista kysyntää, että sitä olisi tarkoituksenmukaista julkisin varoin järjestää. Liikenteen järjestäminen lentokentälle todettiin kalliiksi ja haasteelliseksi. Reittilentovuoroja oli päivittäin vähän ja epäsäännöllisin väliajoin. Lentokentälle pitäisi kuitenkin kulkea säännöllisin ja riittävän tihein väliajoin, jotta linja palvelisi niin koneelle menijöitä (oltava hyvissä ajoin lähtöselvityksessä) kuin koneelta tulijoita (osalla matkatavaroiden odottelua hihnalta, osalla ei). Vaihtoehto, jossa tarjotaan harvempia bussivuoroja voimassa olevien lentovuorojen mukaan, todettiin vaikeaksi toteuttaa. Lentovuorojen määrä ja aikataulut vaihtelevat eri vuodenaikoina ja muutoksissa on paikallisliikenteen järjestäjän vaikea pysyä mukana. Lennot ovat myös toisinaan myöhässä, jolloin lentovuoroihin täsmätyt harvemmat bussivuorot eivät enää käykään.

Kaupungin järjestämän paikallisliikenteen suunnittelun yhteydessä yksityisten liikennöitsijöiden kanssa käydyssä markkinavuoropuhelussa yksityinen taho ilmaisi halunsa järjestää nelostietä suoraan Napapiirille ja lentokentälle kulkevan joukkoliikenteen. Yrittäjien toiveiden mukaan kaupunki on sallinut markkinaehtoisen joukkoliikenteen järjestämisen keskustasta napapiirille ja lentokentälle eikä ole kieltänyt sitä asettamalla reitille liikennepalvelualin mahdollistamaa yksinoikeudensuojaa kuten muulle järjestämälleen paikallisliikenteelle.

Kaupungin 4.6.2018 aloittaman paikallisliikenteen jälkeen markkinaehtoista liikennettä on syntynyt keskustasta napapiirille ja lentokentälle. Aluksi liikennettä oli käytännössä ympäri vuoden. Matkailusesongin aikaan vuoroja oli enemmän ja liikennöintiaika pitempi kuin sesongin ulkopuolella. Markkinaehtoinen liikenne on alkuajoista hiipunut vähäisen kysynnän vuoksi ja käytännössä sitä on ollut vuodenvaihteesta 2020-2021 alkaen vain vilkkaimpina sesonkiaikoina. Esimerkiksi viime vuodenvaihteen sesongin aikana keskustan ja lentokentän väliä liikennöi kaksi liikennöitsijää. Tänäkin vuonna markkinaehtoista liikennettä lentokentälle ja napapiirille on ollut loka-marraskuun vaihteesta alkaen.  

Tilanne Rovaniemelle saapuvien ja Rovaniemeltä lähtevien reittilentojen määrän suhteen on aikaisempiin talviin verrattuna muuttunut. Talven 2022-2023 matkailukauden aikana kotimaan sisäisiä lentovuoroja on aiempaa enemmän. Lisääntyneiden kotimaan reittilentojen ohella on Rovaniemeltä tulevana talvisesonkina historiallisen paljon reittilentoja eri puolille Eurooppaa. Euroopan lentoja kymmeneen eri kaupunkiin operoi kuusi eri lentoyhtiötä loka-marraskuun vaihteesta maaliskuun lopulle saakka. Lentojen kiivain sesonki alkaa marraskuun puolivälin jälkeen ja lentoja on useita päivittäin.

Tulevan talven kotimaan lentojen päivittäinen vuorotarjonta on määrällisesti tasaista, joskin vuoroja on lauantaisin ja sunnuntaisin hieman enemmän kuin arkisin. Päivän ensimmäinen kotimaan lento lähtee klo 5.25 ja myöhäisin saapuu klo 00.20. Suurin osa lennoista ajoittuu klo 8-19 väliselle ajalle. Euroopan reittilentojen saapumis- ja lähtöajat Rovaniemellä ajoittuvat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta samaan em. aikaväliin. Eniten Euroopan lentojen vuoroja on lauantaisin ja sunnuntaisin. Niin kotimaan kuin Euroopan lentojen vuoroihin voi tulla kauden aikaan muutoksia

Vaikka markkinaehtoista liikennettä lentokentälle onkin jo syntynyt alkaneelle matkailusesongille, on yhdyskuntatekniikan yksikön mielestä sinne suuntautuvan joukkoliikenteen tarjontaa tarpeen lisätä perustamalla kokeiluna uusi Linkkarin linja keskustan ja lentokentän välille. Aikaisempina talvisesonkeina liikennetarjonta lentokentälle ei ole saatujen palautteiden ja tietojen mukaan riittänyt. Liikenteen suunnittelu lentokentälle on kuitenkin haasteellista ja se sisältää monia epävarmuustekijöitä ja huomioon otettavia seikkoja. Kaupungin järjestämällä liikenteellä on vaikutusta myös yksityisten kuljetusyritysten toimintaan ja toimintaedellytyksiin.

Liikenne lentokentälle vaatii oman erillisen linjan. Sitä ei voi sovittaa esimerkiksi Saarenkylän kautta napapiirille kulkevaan linjaan 8. Linjaa 8 ajetaan arkisin kahdella autolla 90 minuutin autokierrolla vuorovälin ollessa 45 minuuttia. Viikonloppuisin linjaa ajetaan yhdellä autolla tunnin autokierrolla ja tunnin vuorovälillä. Linja 8 ei ehdi käydä lentokentällä nykyisellä autokierrolla ja vuorovälillä. Linjalle pitäisi lisätä 2 autoa arkisin ja 1 auto viikonloppuisin, jos nykyinen vuoroväli ja palvelutaso halutaan säilyttää. Tämä taas tarkoittaisi kustannusten kaksinkertaistamista. Tämänkään jälkeen linjan kapasiteetti ei riittäisi ainakaan sesonkiaikana samanaikaisesti napapiirille ja lentoasemalle ja sieltä keskustaan kulkeville asiakkaille. Keskustasta napapiirille kulkevat asiakkaat vähentävät lentoasemalle kulkevaa kapasiteettia, jolloin vain osa lentokentälle haluavista asiakkaista mahtuu kyytiin. Puolestaan lentoasemalta keskustaan kulkevat asiakkaat täyttävät auton, jolloin kaikki eivät napapiiriltä enää mahdu kyytiin. Lentokentälle tarvitaan siis erillinen uusi linja, joka ei poikkeaisi napapiirillä.

Rovaniemen kaupungin paikallisliikenteessä olevat bussit eivät täysin sovellu lentokentälle kulkevan linjan tarpeisiin. Autot ovat kilpailutuksessa vaadittuja kaupunkiliikenteen busseja, joissa ei ole ruumaa tai matkustajatiloissa telineitä ja tilaa suurille matkalaukuille. Tilannetta parantaakseen Linkkaria liikennöivällä Koskilinjat Oy:llä on valmius varustaa auto/autot matkalaukkutelineillä, mikäli kaupunki perustaa lentokentälle kulkevan paikallisliikenteen linjan.

Kaupungin järjestämä paikallisliikenteen yhteys lentokentälle kilpailee markkinaehtoisen liikenteen kanssa. Kaupungin järjestämä liikenne voi siten vaarantaa kyseisellä reitillä yksityisen liikenteen kannattavuuden. Tällöin vaarana on, että markkinaehtoista liikennettä ei jatkossa synny edes sesonkiaikana saati hiljaisempaan aikaan. Koska reitillä ei ole kaupungin asettamaa yksinoikeudensuojaa voi kilpailutilanne johtaa siihen, että markkinaehtoinen liikenne aikatauluttaa vuorojensa lähtöajat juuri ennen kaupungin järjestämän liikenteen lähtöaikoja poimien näin matkustajat pysäkeiltä juuri ennen kaupungin auton saapumista. Tämä taas vähentää kaupungin järjestämän liikenteen matkustajatuloja lisäten siten liikenteen järjestämisen nettomenoja. Tällaisesta aikatauluilla kilpailusta on selvää näyttöä aikaisemmilta talvilta yksityisten liikennöitsijöiden kesken.     

Liikennöintikuluihin vaikuttaa päivittäinen liikennöintiaika ja vuorotiheys sekä matkustajamäärä ja matkustajilta saatava lipputulo. Kaupungin tulee liikennöidä myös päivän kannattavimpana aikana, jotta kustannukset saataisiin minimoitua. Ei ole tarkoituksenmukaista ajaa pelkästään hiljaisina ja kannattamattomina vuorokaudenaikoina ja jättää kannattavin aika pelkästään markkinaehtoisen liikenteen ajamaksi. Jotta julkisin varoin järjestetyllä liikenteellä olisi lisäarvoa asiakkaille, tulisi sitä kuitenkin järjestää riittävän tiheällä vuorovälillä sekä vilkkaimman ajan lisäksi myös ainakin osalle hiljaista ja kannattamatonta aikaa, jolloin markkinaehtoista liikennettä ei todennäköisesti ole.

Kysyntää ja liikenteestä saatavaa lipputuloa on vaikea arvioida. Osa vuoroista kulkisi todennäköisesti lähes tyhjinä tai jopa tyhjinä, kuinka suuri osa, riippuu suurelta osin liikennöintiajasta. Se riippuu myös siitä, aikatauluttaako markkinaehtoinen liikenne vuoronsa kulkemaan juuri ennen kaupungin järjestämää liikennettä, jolloin kaupungille jäisi ajo tyhjien pysäkkien kautta. Osalla vuoroja kapasiteetti saattaa loppua kesken. Tilan loppuminen autoissa on jopa todennäköistä lentokentältä keskustaan suuntautuvilla vuoroilla, jolloin saapuneelta lennolta tai lennoilta autoon pyrkii kerralla suuri joukko matkustajia. Lentokentälle kulkevat matkustajat jakaantunevat puolestaan tasaisemmin useammalle bussivuorolle. Lentokentälle kulkevien asiakkaiden voidaan olettaa olevan suurelta osin satunnaisia matkustajia, jotka maksavat matkastaan kausi- tai arvolippua kalliimman kertalipun. Tämä muista Linkkarin linjoista poikkeava matkustajaprofiili vaikeuttaa osaltaan lipputulojen arviointia. Tämä on toki positiivinen ongelma matkustamiseen käytetyn kalliimman lipputuotteen vuoksi. Joka tapauksessa liikenteestä saatavilla lipputuloilla ei saatane katettua liikenteen järjestämiskuluja. Nykyisin Linkkarin järjestämiskuluista katetaan lipputuloilla noin puolet, toinen puoli katetaan verovaroin.

Koska kaupungin järjestämällä liikenteellä on vaikutusta yksityisten kuljetus- ja matkailualan yritysten toimintaan ja toimintaedellytyksiin, pyysi yhdyskuntatekniikan yksikkö yritysvaikutusarvioinnin mukaiset lausunnot kahdelta aikaisempana talvena lentokentälle liikennöineeltä linja-autoyritykseltä, kahdelta paikalliselta hotellilta, kahdelta paikallista taksialaa edustavalta taholta, Finavialta ja Visit Rovaniemeltä. Lausuntoon saatiin 4 vastausta. Vastauksissa toinen linja-autoyritys suhtautui kaupungin suunnittelemaan lentokenttälinjaan negatiivisesti, kaikki muut vastanneet pitivät sitä erittäin hyvänä ja tärkeänä.  

Yhdyskuntatekniikalle on tullut useita yhteydenottoja, joissa on esitetty paikallisliikenteen linjaa lentokentälle. Yhteyttä ovat ottaneet mm. paikalliset asukkaat, Rovaniemellä vierailevat kotimaan ja ulkomaan matkailijat ja matkailualan yrittäjät. Asiasta on tehty myös kuntalaisaloite, jonka on allekirjoittanut 223 henkilöä.

Markkinaehtoinen liikenne kentälle ei ole riittänyt tyydyttämään asiakkaiden tarpeita. Sen vuoksi yhdyskuntatekniikan yksikkö esittää, että keskustan ja lentokentän välille perustetaan kokeiluna paikallisliikenne Linkkarin linja. Kokeilu pyritään aloittamaan 5.12.2022 ja se kestäisi 28.2.2023 saakka. Linja liikennöisi joka päivä 30 - 40 minuutin vuorovälillä n. klo 8 – 20. Liikennöintikulut olisivat koko ajalta n. 118 000 €. Kuluista arvioidaan katettavan lipputuloilla noin kolmasosa eli n. 39 000 €. Nettomenoiksi jäisi siten arviolta 79 000 €, josta n. 25 000 € olisi vuoden 2022 menoa ja n. 54 000 € vuoden 2023 menoa.

Ehdotetun linjan reittikartta on liitteenä 1. Linjan tarkka aikataulu julkaistaan ennen liikenteen aloittamista.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jukka Ylinampa, palvelualuepäällikkö, jukka.ylinampa@rovaniemi.fi

Yhdyskuntasuunnitelun lautakunta päättää, että keskustan ja lentokentän välille perustetaan kokeiluna paikallisliikenne Linkkarin linja ajalle 5.12.2022 – 28.2.2023 yhdyskuntatekniikan yksikön esityksen mukaan.

Päätös

Yhdyskuntasuunnittelun lautakunta kuuli asiassa vastaava joukkoliiikenneinsinööri Hannu Kumpulaa.

Yhdyskuntasuunnittelun lautakunta päätti yksimielisesti palvelualuepäällikön esityksen mukaisesti.

 

Asian päätöksenteon jälkeen yhdyskuntasuunnittelun lautakunta piti kokoustauon klo 15.35 - 15.45. Tauon jälkeen puheenjohtaja piti nimenhuudon ja läsnä olivat samat osallistujat kuin ennen taukoa.

Tiedoksi

Vastaava joukkoliikenneinsinööri, joukkoliikenneinsinööri, lausunnon antajat, Koskilinjat Oy