Tarkastuslautakunta, kokous 10.1.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 11 Vuoden 2022 arviointikertomuksen rakenne

ROIDno-2022-3297

Valmistelija

  • Juuso Kataja, vt. tarkastuspäällikkö, juuso.kataja@rovaniemi.fi

Perustelut

Arvioinnin vaatimukset kuntalaissa

Kunnanvaltuusto asettaa tarkastuslautakunnan hallinnon ja talouden tarkastuksen sekä arvioinnin järjestämistä varten. Arvioinnin lähtökohtana on valtuuston talousarviokirjassa asettamat talousarviovuoden tavoitteet. Arvioinnin piirissä on kunta ja koko kuntakonserni.

Keskeinen arvioinnin kohde on toimintaa, hallintoa ja taloutta johtava kunnanhallitus, eli Rovaniemellä kaupunginhallitus. Kunnanhallitukseen arviointi painottuu myös siksi, että osana konsonsernijohtoa se vastaa omistajaohjauksen ja konsernivalvonnan järjestämisestä.

Tarkastuslautakunnan arvioinnin sisältövaatimukset on kuntalain 121§:ssä. Lautakunnan on arvioitava 1) toiminnan tavoitteiden toteutumista ja 2) talouden tavoitteiden toteutumista. Lautakunnan on arvioitava myös 3) toiminnan tuloksellisuutta ja 4) toiminnan tarkoituksenmukaisuutta. Arvioinnista lautakunnan tulee laatia arviointikertomus, jonka valtuusto käsittelee tilinpäätöksen yhteydessä. Arvointikertomuksen muoto ja laajuus on lautakunnan vapaassa harkinnassa.

Lähtökohtia arviontikertomuksen laadintaan

Tavoitteiden toteutumista arvioidessa lautakunta katsoo menneeseen, eli laadittava arviointikertomus käsittelee vuotta 2022. Virkavalmistelussa on hahmoteltu seuraavia lähtökohtia arviointikertomukselle, jotka perustuvat lautakunnan 8.11.2022 § 122 hyväksymään arvioinnin työsuunnitelmaan:

1) toiminnan ja talouden tavoitteiden toteutumista arvioitaisiin olennaisuuskriteereillä yksittäisten havaintojen huomioimisen sijaan. Määrällisten ja taloudellisten yksittäisten toteutumien osalta voidaan viitata tilinpäätöskirjan informaatioon. Arvioinnissa huomioidaan se, mitä havaintoja tarkastuslautakunta on saanut toimielinseurannan kautta.

2) tuloksellisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta arvioitaisiin lautakunnan nostamia teemoja painottaen 1) kaupungin varautuminen hyvinvointialueuudistukseen, 2) hyvän hallinnon arviointi sekä 3) kasvatus, oppiminen, koulutus. 

3) konserniyhteisöjä arvioitaisiin juridisen muotonsa mukaan; jaotteluna voisi olla konserniin kuuluvat osakeyhtiöt (yhtiöt konsernitalouden näkökulmasta), konserniin luettavat kuntayhtymät (merkitys kaupungin strategisen tahdon toteuttamiseksi) sekä säätiöt ja yhdistykset (omistajaohjauksen ja konsernivalvonnan toimivuus)

4) Lautakunta noistaisi arvioinnistaan 5-6 kehittämisen havaintoa, jotka se saattaisi valtuuston harkintaan; esitys olisi että valtuusto pyytää kaupunginhallitukselta lausunnon, miten se aikoo edetä kertmuksen havaintojen pohjalta  Lisäksi arviointikertomuksessa otettaisiin kantaa siihen, kuinka viime vuoden arviointikertomuksen havainnoissa ja kehittämisehdotuksissa ollaan edetty kuluneen vuoden aikana.

Kertomus olisi sivumäärältään 15-20 sivua. Tarkastuslautakunnan kokouksessa käytävä keskustelu antaa suuntaviivat arviointikertomuksen jatkovalmistelulle.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Juuso Kataja, vt. tarkastuspäällikkö, juuso.kataja@rovaniemi.fi

Tarkastuslautakunta jatkaa arviointikertomuksen valmistelua ja keskustelee annettavan kertomuksen rakenteesta. Viranhaltijavalmistelua jatketaan lautakunnan antaman palautteen pohjalta.

Päätös

Tarkastuslautakunta kävi keskustelun vuoden 2022 arviointikertomuksen rakenteesta. Viranhaltijavalmistelua jatketaan lautakunnan antaman palautteen pohjalta.


Muutoksenhaku

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tästä päätöksestä ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee Kuntalain 410/2015, 136 §:n mukaan vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.