Perustelut
Miikka Keränen ym. jättivät valtuuston puheenjohtajalle seuraavan aloitteen:
"Pyöräily ei ole vain miellyttävä ja nopea tapa kulkea, vaan siitä on myös lukuisia muita hyötyjä sekä pyöräilijälle itselleen että yhteiskunnalle. Pyöräilyyn sijoitettu euro tulee yhteiskunnalle moninkertaisena takaisin. Liikenne- ja viestintäministeriön (2018) mukaan pyöräilyn lisääminen Suomessa 30 prosentilla tuottaisi yhteensä 1,1 miljardin euron arvosta terveyshyötyjä. Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto (2014) puolestaan laski, että jokainen pyöräilyyn sijoitettu euro voisi tuoda kaupungille kahdeksankertaiset taloudelliset hyödyt. Ecological Economics -lehdessä (2019) julkaistun tutkimuksen mukaan pyöräily tuottaa yhteiskunnalle 0,18 euroa kilometriä kohden ja samalla matkalla kävely jopa 0,37 euroa. Yksityisautoilusta aiheutuu yhteiskunnalle 0,11 euron menoerä jokaista ajettua kilometriä kohden.
Rovaniemi voisi edistää pyöräilyä kahdella tavalla: 1) kaupunkipyöräjärjestelmällä ja 2) pyörien itsehuoltopisteillä. Samasta aiheesta on jätetty valtuustoaloite jo vuonna 2016, mutta se ei tuottanut toivottuja tuloksia. Lisäksi on aiheesta on jätetty aloite ROIDno-2021-1981.
1) Kaupunkipyöräjärjestelmän tarkoituksena on lainata tai vuokrata yhteiskäyttöpolkupyöriä niin asukkaille, turisteille kuin muillekin alueen kävijöille. Pääperiaate on, että kaupunkipyörää käytetään lyhyisiin matkoihin kaupunkialueella. Kaupunkipyöräjärjestelmä täydentää joukkoliikennepalveluja ja tuo matka-aika- ja terveyshyötyjä. Tyypillisesti järjestelmän käyttäminen on pyöräilijälle edullista ja mutkatonta, mikä kannustaa pyörien käyttöön. Merkittävä osa kustannuksista voidaan kattaa mainosrahoituksella ja sponsoroinnilla.
Traficomin mukaan kaupunkipyörillä tehtiin Suomessa vuonna 2021 noin 3,4 miljoonaa matkaa. Kaupunkipyörä onkin kätevä palvelu, joka tuo pyöräilyä lähemmäs yhä useampia kuntalaisia ja lisää liikkujien ymmärrystä toisiaan kohtaan. Rovaniemellä kaupunkipyörät palvelisivat kuntalaisten lisäksi myös matkailijoita ja tekisivät liikkumisesta kaupunkialueella helpompaa.
2) Kotkassa on asennettu eri puolille kaupunkia polkupyörien itsehuoltopisteitä, joita pyöräilijät voivat käyttää pienten huoltojen tekemiseen maksutta. Pisteistä löytyy pumppu ja perustyökalut, joilla saa avun äkillisiin vikoihin. Rovaniemellä itsehuoltopisteitä voisi olla myös sisätiloissa, esimerkiksi kirjastojen yhteydessä, jotta huoltoja voisi tehdä helposti myös talvella.
Sekä kaupunkipyöräjärjestelmä että pyörien itsehuoltopisteet kannustaisivat kuntalaisia liikkumaan enemmän pyörillä. Matkailun näkökulmasta kaupunkipyörät olisivat edullinen sijoitus sujuvampaan liikenteeseen: Turisti voisi helposti esimerkiksi pyöräillä keskustasta napapiirille, eikä olisi tällöin hiljaisen joukkoliikenteemme aikataulujen vanki.
Me allekirjoittaneet edellä olevan perusteella ehdotamme, että Rovaniemi ryhtyy toimenpiteisiin kaupunkipyörien hankkimiseksi ja pyörien itsehuoltopisteiden perustamiseksi."
Päätösehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää lähettää aloitteet kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.
Päätös
Kaupunginvaltuusto päätti lähettää aloitteen kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.