Kaupunginhallitus, kokous 18.3.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 58 Rovaniemen kaupungin kasvuohjelma 2024 - 2025

ROIDno-2024-298

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Samppa Määttä, vs. toimialajohtaja, samppa.maatta@rovaniemi.fi
Anne Puroaho, elinkeinopäällikkö, anne.puroaho@rovaniemi.fi
Sanna Mäensivu, palvelualuepäällikkö, sanna.maensivu@rovaniemi.fi
Henna Penttilä, vs. hallintopäällikkö, henna.penttila@rovaniemi.fi

Perustelut

Ohjelman tavoitteet

Rovaniemen kaupungin elinvoimapalvelut on laatinut Rovaniemen kaupungin kasvuohjelman 2024 - 2025 poikkihallinnollisessa yhteistyössä ja eri sidosryhmiä osallistaen. Ohjelma perustuu kaupunkistrategiaan 2030 ja tukee strategian toimeenpanoa. Se täsmentää kaupunkistrategian tavoitteita ja asettaa tärkeimmät elinvoiman kasvun mahdollistavat kehittämiskohteet tuleville vuosille. 

Ohjelmalla viedään seuraavan kahden vuoden aikana eteenpäin erityisesti seuraavia ylätason tavoitteita:

1. Luomme vakaan perustan - Rovaniemellä on hyvä yrittää ja houkuttelevaa työllistyä 

2. Vahvistamme yritysympäristöjämme - Panostamme erityisesti teollisuuden yritysympäristön ja ekosysteemisopimuksen mukaisten kumppanuuksien kehittämiseen 

3. Tavoittelemme kunnianhimoista kasvua - Skenaariotyöllä saavutamme yhteisen näkemyksen ja päämäärän 

Edellä mainittuihin tavoitteisiin on päädytty jotta toiminta saadaan osittain uudelleen rakennettua vakaalle perustalle, ja toisaalta pystytään vastaamaan sidosryhmiltä, päättäjiltä ja tilastollisesta analyysistä esiin nousseisiin tarpeisiin. Ilman perustyön tarkastelua ja uudelleen suuntaamista ei kohdan kolme kunnianhimoisen kasvun tavoittelu ole perusteltua.

Kasvuohjelma vastaa kysymykseen siitä, miten Rovaniemen kaupunki voi omassa toiminnassaan edistää ja tukea yritystoiminnan ja työllistymisen edellytyksiä alueen kilpailukyvyn vahvistamiseksi. Ylätason tavoitteisiin vastataan erityisesti kasvun kärkien toimenpiteillä, poikkihallinnollisella yhteistyöllä ja kasvun mahdollisuuksiin keskittyvällä skenaariotyöskentelyllä.

Ohjelman valmistelu

Edeltävä kasvuohjelma on laadittu vuosille 2019 - 2020, mutta sen tavoitteita on toteutettu soveltuvin osin tämän jälkeenkin. Nyt laaditun kasvuohjelman valmistelu on ajoittunut aikaan, jolloin ohjelman pääasiallisesta toimeenpanosta vastaava elinvoimapalvelujen toimiala jaettiin kahtia ja jolloin toimialan valmisteluvastuissa tapahtui muutoksia. Lisäksi ohjelman loppuun saattaminen otettiin kaupungin omaksi työksi konsultin toteuttaman alkuvaiheen jälkeen. Muutoksilla on ollut vaikutusta siihen, millä aikataululla ohjelma on saatu valmisteltua.

Kasvuohjelma on laadittu yhteistyössä rovaniemeläisten yrittäjien, päätöksentekijöiden, elinkeinoelämän edustajien ja kaupunkikonsernin toimijoiden kanssa. Vuosien 2022 ja 2023 aikana kokoonnuttiin yhteisen pohdinnan äärelle useita kertoja, tunnistamaan ja kirkastamaan Rovaniemen kasvun tavoitteita lähivuosille. Työn aikana nousi esille useita ja monialaisia kehittämishaasteita, mutta myös kasvun ja elinvoimaisuuden mahdollistajia. Työskentelyn edetessä voitiin myös todeta, että moni asia meillä on jo nyt erinomaisella tasolla. Esimerkiksi MDI:n toteuttamalla Elin-, veto- ja pitovoimaindeksillä mitattuna Rovaniemi oli vuonna 2023 korkeimmassa luokassa, kun tarkastelussa olivat mukana kaikki Suomen kunnat, ja yli 50 000 asukkaan kaupunkien joukossa Rovaniemi sijoittui 10. sijalle.

Laajan osallisuuden lisäksi ohjelman laadinnassa on hyödynnetty erilaisia tietoaineistoja, kuten vuonna 2022 toteutettujen yrittäjäkyselyiden tuloksia. Syksyn 2023 aikana tilattiin analyysi Rovaniemen elinkeinorakenteesta ja yritysdynamiikasta. Analyysi keskittyi rovaniemeläisiin yrityksiin.

Ohjelman loppuvaiheen luonnosversiosta toteutettiin yritysvaikutusarviointi, josta vastasi Rovaniemen yrittäjien koordinoima Advisory Board. 

Ohjelman rajaaminen

Tähän kasvuohjelmaan on tunnistettu erityisesti ne kehittämiskohteet ja toimenpiteet, joiden ensisijaisena koordinoivana tahona toimii kaupungin elinvoimapalveluiden toimiala. Rajaus on tehty ennen kaikkea ohjelman toimeenpanon varmistamiseksi ja rajallisten resurssien tehokkaaksi kohdentamiseksi. Kaikki tekeminen edellyttää tietysti yhteistyötä eri sidosryhmien ja kaupunkikonsernin muiden toimijoiden kesken. Kasvun kannalta oleellisia poikkihallinnollisia teemoja nostetaan myös erikseen esiin ohjelmassa. Suoranaisten näitä koskevien velvoittavien tavoitteiden asettamista tähän ohjelmaan vältettiin, jotta ei pääse syntymään ristiriitaa kyseiseen teemaan keskittyviin ohjelmiin ja linjauksiin, kuten esimerkiksi valmistelussa olevaan yleiskaavaan. Kasvuohjelman hyväksyy kaupunginhallitus, mutta toimenpideohjelman käytännön toteutusta seuraa elinvoimalautakunta. 

Kasvuohjelman ensimmäisten työpajojen jälkeisessä valmisteluvaiheessa linjattiin, että maaseutualueita ei nosteta erikseen osaksi kasvuohjelmaa, vaan näiden osalta laaditaan erillinen maaseutuohjelma. Kasvuohjelman sisältämät kirjaukset on pyritty laatimaan pääosin siten, että niillä ei rajata pois mitään maantieteellistä osaa kaupungista, vaan toimintaa kehitetään aidosti koko kaupunki huomioon ottaen. Ainoa selkeä alueellinen tarkastelu kytkeytyy lukuun Kaupunkiympäristön ja alueiden kehittäminen.

Tulevan työllisyysalueen yhteiset tavoitteet ja toimenpiteet määritellään palvelusuunnitelmassa joka valmistuu alkukevään 2024 aikana.

Päätösehdotus

Esittelijä

Samppa Määttä, vs. toimialajohtaja, samppa.maatta@rovaniemi.fi

Elinvoimalautakunta päättää pyytää liitteenä olevasta kaupungin kasvuohjelmasta lausunnot sivistyslautakunnalta, hyvinvointilautakunnalta, tekniseltä lautakunnalta ja ympäristölautakunnalta sekä jaostoilta ja vaikuttamistoimielimiltä 4.3.2024 mennessä. Elinvoimalautakunta käsittelee kasvuohjelman saattamista kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi maaliskuun kokouksessa. 

Päätös

MUUTOSEHDOTUKSET:

Sanna Konola esitti puheenvuorossaan esityksenä Matti Huutolan kannattamana, että Rovaniemen kaupungin kasvuohjelmaa tehdään seuraavat muutokset:
muutettavaksi muotoon

s. 5 Teknisenä korjauksena ehdotan lausetta “Yrityksiltä ja muilta toimijoilta edellytetään entistä suurempaa panostusta vastuullisuuteen ja kestävän kehityksen mukaiseen toimintaan.” 
s. 24 Kohtaan “Arvioimme seuraavien yritysympäristöjen / toimialojen kehittymisen potentiaalin ja ominaispiirteet osana käynnistettävää skenaariotyöskentelyä:” ehdotuksen

“2. Metsäsektori” muutettavan muotoon Luonnonvara ja -biotalous. 

s. 30 Maankäyttö ja liikenne: 
Esitän lauseen “Lisäksi suunnittelu- ja kaavoitusprosessien sekä eri lupamenettelyjen tulee olla mahdollisimman sujuvia ja ne tulee kytkeä tiiviisti osaksi esimerkiksi yritysneuvontaa.” muutettavaksi muotoon: “Lisäksi maankäytön ja liikenteen suunnittelun ja kaavoitusprosessien tulee olla mahdollisimman vastuullisia, laadukkaita ja tasapuolisia, sekä lupamenettelyjen sujuvia ja ne tulee kytkeä soveltuvin osin esimerkiksi osaksi yritysneuvontaa.”

s. 30-31 Maankäyttö ja liikenne: 
Esitän lisättäväksi kohtaan Erityisesti elinvoiman kehittymisen näkökulmasta esiin nostettavat teemat: Kestävän matkailun kasvattamiseksi Rovaniemi tukee maata pitkin saavutettavuuden kehittämistä ja mahdollisia avauksia Pohjois-Kalotin alueen aluejunaliikenteen kehittämisestä.
Tässä yhteydessä kohtaan Yhteistyöverkostot/työryhmät:
lisätään Lapin Liitto, Itä-Lapin kuntayhtymä ja Pohjois-Pohjanmaan liitto

s. 32-34 3.5. Matkailun kehittäminen, 
Erityisesti elinvoiman kehittymisen näkökulmasta esiin nostettavat teemat: ehdotan lisättäväksi uuden teeman: Lisätään matkailu- ja kulttuuritoimijoiden yhteistyötä ja vuoropuhelua ja tunnistetaan kulttuuri elinvoiman rakentajana ja ylläpitäjänä. 

ja tämän vuoksi kohtaan Ohjelmat/linjaukset: Kulttuuriohjelma 2021-2025
ja kohtaan Yhteistyöverkostot/työryhmät: Kulttuuritoimi.

Asian käsittelyn aikana kokouksesta poistui etäyhteydellä Meeri Vaarala klo 15.56. Asian päätöksenteon aikana lautakunta piti kokoustauon klo 16.03 -16.10. Tauon jälkeen puheenjohtaja piti nimenhuudon ja totesi läsnäolijat, tauon aikana poistuivat, kaupunginhallituksen edustaja Susanna Junttila klo 16.00 ja talouspäällikkö Hannu Pessa klo 16.03, muutoin läsnä ovat samat osallistujat kuin ennen taukoa. 
Elinvoimalautakunta päätti yksimielisesti, että Konolan muutosesitykset kirjataan kasvuohjelmaan, minkä lisäksi lautakunta valtuuttaa toimialajohtajan valmistelemaan, keskustelun yhteydessä muut tarkentavat muutosehdotukset liittyen työvoiman houkuttelevuuteen, energiapolitiikkaan ja maaseudun kehittämisohjelmaan.
Elinvoimalautakunta päätti pyytää liitteenä olevasta kaupungin kasvuohjelmasta lausunnot sivistyslautakunnalta, hyvinvointilautakunnalta, tekniseltä lautakunnalta ja ympäristölautakunnalta sekä jaostoilta ja vaikuttamistoimielimiltä 4.3.2024 mennessä. Elinvoimalautakunta käsittelee kasvuohjelman saattamista kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi maaliskuun kokouksessa. 

 

Valmistelija

Jonna Leppiaho, erityisasiantuntija, jonna.leppiaho@rovaniemi.fi

Perustelut

Rovaniemen kaupungin elinvoimapalvelut on laatinut Rovaniemen kaupungin kasvuohjelman 2024 - 2025 poikkihallinnollisessa yhteistyössä ja eri sidosryhmiä osallistaen. Ohjelma perustuu kaupunkistrategiaan 2030 ja tukee strategian toimeenpanoa. Se täsmentää kaupunkistrategian tavoitteita ja asettaa tärkeimmät elinvoiman kasvun mahdollistavat kehittämiskohteet tuleville vuosille.  

Elinvoimalautakunta päättää pyytää liitteenä olevasta kaupungin kasvuohjelmasta lausunnot sivistyslautakunnalta, hyvinvointilautakunnalta, tekniseltä lautakunnalta ja ympäristölautakunnalta sekä jaostoilta ja vaikuttamistoimielimiltä 4.3.2024 mennessä. Elinvoimalautakunta käsittelee kasvuohjelman saattamista kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi maaliskuun kokouksessa.

Päätösehdotus

Esittelijä

Jonna Leppiaho, erityisasiantuntija, jonna.leppiaho@rovaniemi.fi

Vanhusneuvosto valtuuttaa työvaliokunnan laatimaan lausunnon elinvoimalautakunnalle Rovaniemen kaupungin Kasvuohjelmasta 4.3. mennessä.

Päätös

Vanhusneuvosto päätti esityksen mukaisesti.

Valmistelija

Samppa Määttä, vs. toimialajohtaja, samppa.maatta@rovaniemi.fi
Anne Puroaho, elinkeinopäällikkö, anne.puroaho@rovaniemi.fi
Sanna Mäensivu, palvelualuepäällikkö, sanna.maensivu@rovaniemi.fi
Henna Penttilä, vs. hallintopäällikkö, henna.penttila@rovaniemi.fi

Perustelut

Elinvoimalautakunta pyytää liitteenä olevasta kaupungin kasvuohjelmasta lausunnot sivistyslautakunnalta, hyvinvointilautakunnalta, tekniseltä lautakunnalta ja ympäristölautakunnalta sekä jaostoilta ja vaikuttamistoimielimiltä 4.3.2024 mennessä. Elinvoimalautakunta käsittelee kasvuohjelman saattamista kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi maaliskuun kokouksessa. 

Kasvuohjelman tavoitteet
Rovaniemen kaupungin elinvoimapalvelut on laatinut Rovaniemen kaupungin kasvuohjelman 2024 - 2025 poikkihallinnollisessa yhteistyössä ja eri sidosryhmiä osallistaen. Ohjelma perustuu kaupunkistrategiaan 2030 ja tukee strategian toimeenpanoa. Se täsmentää kaupunkistrategian tavoitteita ja asettaa tärkeimmät elinvoiman kasvun mahdollistavat kehittämiskohteet tuleville vuosille. 

Ohjelmalla viedään seuraavan kahden vuoden aikana eteenpäin erityisesti seuraavia ylätason tavoitteita:

1. Luomme vakaan perustan - Rovaniemellä on hyvä yrittää ja houkuttelevaa työllistyä 

2. Vahvistamme yritysympäristöjämme - Panostamme erityisesti teollisuuden yritysympäristön ja ekosysteemisopimuksen mukaisten kumppanuuksien kehittämiseen 

3. Tavoittelemme kunnianhimoista kasvua - Skenaariotyöllä saavutamme yhteisen näkemyksen ja päämäärän 

Edellä mainittuihin tavoitteisiin on päädytty jotta toiminta saadaan osittain uudelleen rakennettua vakaalle perustalle, ja toisaalta pystytään vastaamaan sidosryhmiltä, päättäjiltä ja tilastollisesta analyysistä esiin nousseisiin tarpeisiin. Ilman perustyön tarkastelua ja uudelleen suuntaamista ei kohdan kolme kunnianhimoisen kasvun tavoittelu ole perusteltua.

Kasvuohjelma vastaa kysymykseen siitä, miten Rovaniemen kaupunki voi omassa toiminnassaan edistää ja tukea yritystoiminnan ja työllistymisen edellytyksiä alueen kilpailukyvyn vahvistamiseksi. Ylätason tavoitteisiin vastataan erityisesti kasvun kärkien toimenpiteillä, poikkihallinnollisella yhteistyöllä ja kasvun mahdollisuuksiin keskittyvällä skenaariotyöskentelyllä.

Ohjelman valmistelu
Edeltävä kasvuohjelma on laadittu vuosille 2019 - 2020, mutta sen tavoitteita on toteutettu soveltuvin osin tämän jälkeenkin. Nyt laaditun kasvuohjelman valmistelu on ajoittunut aikaan, jolloin ohjelman pääasiallisesta toimeenpanosta vastaava elinvoimapalvelujen toimiala jaettiin kahtia ja jolloin toimialan valmisteluvastuissa tapahtui muutoksia. Lisäksi ohjelman loppuun saattaminen otettiin kaupungin omaksi työksi konsultin toteuttaman alkuvaiheen jälkeen. Muutoksilla on ollut vaikutusta siihen, millä aikataululla ohjelma on saatu valmisteltua.

Kasvuohjelma on laadittu yhteistyössä rovaniemeläisten yrittäjien, päätöksentekijöiden, elinkeinoelämän edustajien ja kaupunkikonsernin toimijoiden kanssa. Vuosien 2022 ja 2023 aikana kokoonnuttiin yhteisen pohdinnan äärelle useita kertoja, tunnistamaan ja kirkastamaan Rovaniemen kasvun tavoitteita lähivuosille. Työn aikana nousi esille useita ja monialaisia kehittämishaasteita, mutta myös kasvun ja elinvoimaisuuden mahdollistajia. Työskentelyn edetessä voitiin myös todeta, että moni asia meillä on jo nyt erinomaisella tasolla. Esimerkiksi MDI:n toteuttamalla Elin-, veto- ja pitovoimaindeksillä mitattuna Rovaniemi oli vuonna 2023 korkeimmassa luokassa, kun tarkastelussa olivat mukana kaikki Suomen kunnat, ja yli 50 000 asukkaan kaupunkien joukossa Rovaniemi sijoittui 10. sijalle.

Laajan osallisuuden lisäksi ohjelman laadinnassa on hyödynnetty erilaisia tietoaineistoja, kuten vuonna 2022 toteutettujen yrittäjäkyselyiden tuloksia. Syksyn 2023 aikana tilattiin analyysi Rovaniemen elinkeinorakenteesta ja yritysdynamiikasta. Analyysi keskittyi rovaniemeläisiin yrityksiin.

Ohjelman loppuvaiheen luonnosversiosta toteutettiin yritysvaikutusarviointi, josta vastasi Rovaniemen yrittäjien koordinoima Advisory Board. 

Ohjelman rajaaminen
Tähän kasvuohjelmaan on tunnistettu erityisesti ne kehittämiskohteet ja toimenpiteet, joiden ensisijaisena koordinoivana tahona toimii kaupungin elinvoimapalveluiden toimiala. Rajaus on tehty ennen kaikkea ohjelman toimeenpanon varmistamiseksi ja rajallisten resurssien tehokkaaksi kohdentamiseksi. Kaikki tekeminen edellyttää tietysti yhteistyötä eri sidosryhmien ja kaupunkikonsernin muiden toimijoiden kesken. Kasvun kannalta oleellisia poikkihallinnollisia teemoja nostetaan myös erikseen esiin ohjelmassa. Suoranaisten näitä koskevien velvoittavien tavoitteiden asettamista tähän ohjelmaan vältettiin, jotta ei pääse syntymään ristiriitaa kyseiseen teemaan keskittyviin ohjelmiin ja linjauksiin, kuten esimerkiksi valmistelussa olevaan yleiskaavaan. Kasvuohjelman hyväksyy kaupunginhallitus, mutta toimenpideohjelman käytännön toteutusta seuraa elinvoimalautakunta. 

Kasvuohjelman ensimmäisten työpajojen jälkeisessä valmisteluvaiheessa linjattiin, että maaseutualueita ei nosteta erikseen osaksi kasvuohjelmaa, vaan näiden osalta laaditaan erillinen maaseutuohjelma. Kasvuohjelman sisältämät kirjaukset on pyritty laatimaan pääosin siten, että niillä ei rajata pois mitään maantieteellistä osaa kaupungista, vaan toimintaa kehitetään aidosti koko kaupunki huomioon ottaen. Ainoa selkeä alueellinen tarkastelu kytkeytyy lukuun Kaupunkiympäristön ja alueiden kehittäminen.

Tulevan työllisyysalueen yhteiset tavoitteet ja toimenpiteet määritellään palvelusuunnitelmassa joka valmistuu alkukevään 2024 aikana.

Päätösehdotus

Esittelijä

Anne Puroaho, elinkeinopäällikkö, anne.puroaho@rovaniemi.fi

Kylien kehittämisjaosto päättää, että sillä ei ole lausuttavaa Rovaniemen kaupungin kasvuohjelmaluonnoksesta. 

Päätös

Kylien kehittämisjaosto päätti yksimielisesti esittelijän esityksen mukaisesti ja esittää lisäksi, että tuleva maaseudun kehittämisohjelma huomioi tarkemmin maaseudun ja kylien kehittämiskohteet.

Valmistelija

Jonna Leppiaho, erityisasiantuntija, jonna.leppiaho@rovaniemi.fi

Perustelut

Rovaniemen kaupungin elinvoimapalvelut on laatinut Rovaniemen kaupungin kasvuohjelman 2024 - 2025 poikkihallinnollisessa yhteistyössä ja eri sidosryhmiä osallistaen. Ohjelma perustuu kaupunkistrategiaan 2030 ja tukee strategian toimeenpanoa. Se täsmentää kaupunkistrategian tavoitteita ja asettaa tärkeimmät elinvoiman kasvun mahdollistavat kehittämiskohteet tuleville vuosille.  

Elinvoimalautakunta päättää pyytää liitteenä olevasta kaupungin kasvuohjelmasta lausunnot sivistyslautakunnalta, hyvinvointilautakunnalta, tekniseltä lautakunnalta ja ympäristölautakunnalta sekä jaostoilta ja vaikuttamistoimielimiltä 4.3.2024 mennessä. Elinvoimalautakunta käsittelee kasvuohjelman saattamista kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi maaliskuun kokouksessa.

Päätösehdotus

Esittelijä

Jonna Leppiaho, erityisasiantuntija, jonna.leppiaho@rovaniemi.fi

Vammaisneuvosto käy keskustelun kasvuohjelmasta ja antaa huomionsa ohjelmasta lausuntona elinvoimalautakunnalle.

Päätös

Eveliina Johansson-Kivioja siirtyi etäyhteyteen kello 16.00 tämän pykälän aikana.

Susanna Junttila poistui kokouksesta kello 16.01 tämän pykälän aikana.

Vammaisneuvosto päätti valtuuttaa työvaliokunnan valmistelemaan lausunnon kasvuohjelmasta.

Valmistelija

Henna Penttilä, vs. hallintopäällikkö, henna.penttila@rovaniemi.fi

Perustelut

Elinvoimalautakunta on kokouksessaan 30.1.2024 §9 päättänyt pyytää lausunnot Rovaniemen kaupungin kasvuohjelman 2024-2025 luonnoksesta sivistyslautakunnalta, hyvinvointilautakunnalta, tekniseltä lautakunnalta ja ympäristölautakunnalta sekä jaostoilta ja vaikuttamistoimielimiltä. Lausunnot pyydetään tekemään 4.3.2024 mennessä.

Päätösehdotus

Esittelijä

Pertti Onkalo, toimialajohtaja, pertti.onkalo@rovaniemi.fi

Tekninen lautakunta päättää lausua Rovaniemen kaupungin kasvuohjelman 2024-2025 luonnoksesta seuraavaa: 

Kasvuohjelman 2024-2025 nykytilan kuvaus on kattava ja siitä saa selkeän kuvan kaupungin elinvoimaisuuden tilasta. Ohjelman toimenpiteet ovat täsmällisiä ja etenkin vastuutahojen sekä yhteistyöverkostojen esille tuominen auttavat sidosryhmiä hahmottamaan omaa rajapintaa ohjelmaan nähden. On hyvä, että ohjelmassa on tuotu esille poikkihallinnollisen yhteistyön tärkeys elinvoiman kasvun mahdollistajana. Ohjelmassa on paljon yhtymäkohtia teknisten palveluiden toimialaan etenkin kaupunkiympäristön ja alueiden kehittämisen kannalta, joten ohjelman tavoitteet tukevat myös teknisten palveluiden tahtotilaa sekä olemassa olevia ja tulevia ohjelmia.

Kun otetaan huomioon, että nyt valmistellun kasvuohjelman toimeenpanoaika on verrattain lyhyt, ovat ohjelman sisältö ja tavoitteet linjassa. Ohjelman toimenpiteiden toteutumisen kannalta on tärkeää, että tarvittavat tahot kutsutaan mukaan kehittämistyöhön riittävän varhaisessa vaiheessa. 

Teknisten palvelujen toimialan viranhaltijoita on ollut mukana kasvuohjelman valmistelutyössä, joten toimialan näkemystä on otettu huomioon jo ohjelman valmisteluvaiheessa.

 

Päätös

Tekninen lautakunta kuuli asiassa vs. hallintopäällikkö Henna Penttilää.

Tekninen lautakunta päätti yksimielisesti esittelijän esityksen mukaisesti.

Valmistelija

Henna Penttilä, vs. hallintopäällikkö, henna.penttila@rovaniemi.fi

Perustelut

Elinvoimalautakunta on kokouksessaan 30.1.2024 § 9 päättänyt pyytää lausunnot Rovaniemen kaupungin kasvuohjelman 2024-2025 luonnoksesta sivistyslautakunnalta, hyvinvointilautakunnalta, tekniseltä lautakunnalta ja ympäristölautakunnalta sekä jaostoilta ja vaikuttamistoimielimiltä. Lausunnot pyydetään tekemään 4.3.2024 mennessä.

Päätösehdotus

Esittelijä

Hannu Kangas, johtava rakennustarkastaja, hannu.kangas@rovaniemi.fi

Ympäristölautakunta lausuu Rovaniemen kaupungin kasvuohjelman 2024-2025 luonnoksesta seuraavaa:

Ohjelmaluonnos on kattava ja elinvoimaisuuden kasvattamisen eri osa-alueet on tuotu esille hyvin. Lisäksi poikkihallinnollisen yhteistyön merkitystä on ohjelmaluonnoksessa kiitettävästi kuvattu. Toimivat ja sujuvat lupapalvelut ovat osa maankäytön kokonaisprosessia ja osaltaan varmistavat uusien yrityksen toimintaedellytyksien toteutumisen. Ympäristövalvonnan palvelualue tukee osaltaan kasvuohjelmassa esitettyjen tavoitteiden toteutumista. 

Toimenpide lupapalveluiden palvelupolun kehittämiseen on tarpeellinen ja edistää sekä ympäristölautakunnan alaisen toiminnan sujuvuutta, että asiakkaiden saamaa palvelua. Tämän toimenpiteen osalta lupaviranomaisia on tärkeää kuulla riittävän varhaisessa vaiheessa, jotta heidän toiminnan merkitys toimivalle palvelupolulle tulee näkyviin. 

Sijoittaumiseen liittyvää tavoitetta voidaan edistää esimerkiksi maankäyttötyöryhmässä, joka osaltaan auttaa jakamaan tietoa suunnitelmissa olevista rakennushankkeista. Ympäristövalvonnan osalta oleellista sijoittautumisen edistämisen kannalta on lupaviranomaisten näkökulman kuuleminen suunnitteluprosessin alkuvaiheessa. Näin suunnitelmien toteutusmahdollisuuksia voidaan organisaation sisäisesti selvittää ennakoivasti ja siten antaa asiakkaalle tarvittava tieto jouhevasti, kun sen aika on.

 

Päätös

Ympäristölautakunta kuuli asiassa vs. hallintopäällikkö Henna Penttilää.

Ympäristölautakunta päätti yksimielisesti esittelijän esityksen mukaisesti.

 

Vs. hallintopäällikkö Penttilä poistui kokouksesta tämän asian päätöksenteon jälkeen klo 15.11.

Valmistelija

Merja Tervo, palvelualuepäällikkö, merja.tervo@rovaniemi.fi
Matti Selin, erityisasiantuntija, matti.selin@rovaniemi.fi
Pekka Hämäläinen, liikuntajohtaja, pekka.o.hamalainen@rovaniemi.fi

Perustelut

Rovaniemen kaupungin elinvoimapalvelut on laatinut Rovaniemen kaupungin kasvuohjelman 2024 - 2025 poikkihallinnollisessa yhteistyössä ja eri sidosryhmiä osallistaen. Ohjelma perustuu kaupunkistrategiaan 2030 ja tukee strategian toimeenpanoa. Se täsmentää kaupunkistrategian tavoitteita ja asettaa tärkeimmät elinvoiman kasvun mahdollistavat kehittämiskohteet tuleville vuosille.  

Elinvoimalautakunta päättää pyytää liitteenä olevasta kaupungin kasvuohjelmasta lausunnot sivistyslautakunnalta, hyvinvointilautakunnalta, tekniseltä lautakunnalta ja ympäristölautakunnalta sekä jaostoilta ja vaikuttamistoimielimiltä 4.3.2024 mennessä. Elinvoimalautakunta käsittelee kasvuohjelman saattamista kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi maaliskuun kokouksessa.

Hyvinvointilautakunnan lausunto

Rovaniemen kaupungin kasvuohjelma 2024-2025 on laadittu kaupunkistrategian toimeenpanon tueksi ja konkreettiseksi työkaluksi, jonka avulla voidaan edistää ja tukea yritystoiminnan edellytyksiä alueen kilpailukyvyn vahvistamiseksi. Kasvuohjelmaan on tunnistettu erityisesti ne kehittämiskohteet ja toimenpiteet, joiden ensisijaisena koordinoivana tahona toimii kaupungin elinvoimapalveluiden toimiala. 

Hyvinvointilautakunta toteaa, että kaupungin järjestämillä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopalveluilla on merkittävä rooli hyvinvoinnin edistämisen ohella kaupungin elin-, pito- ja vetovoimatekijöinä sekä kaupungin kasvun edistäjänä. Näin ollen on tärkeää, että edellä mainitut palvelut näkyvät kasvuohjelman osana ja sen konkreettisissa toimenpiteissä. Kaupunki tulee muun muassa koordinoimaan liikunnan ja urheilun kehittämishanketta, Arctic Sports Hub, jonka tavoitteena on luoda kaupunkilaisten hyvinvointia ja alueen elinvoimaa lisäävä osaamiskeskittymä Rovaniemelle. 

Arktisen pääkaupungin kasvuohjelmassa on myös tarpeen korostaa enemmän luovia aloja ja niiden toimintaedellytysten kehittämistä. On hyvä huomioida, että kulttuuri ja luovat alat ovat olennainen osa myös Lapin liiton valmisteilla olevaa Luovan toimialan ja kulttuurin kasvuohjelmaa, jonka tavoitteena on edistää luovan alan ja kulttuurin osaamisen tunnistamista, sen näkymistä ja kehittämistä koko Lapin maakunnassa. 

Luovan toimialan ja kulttuurin kasvuohjelman tuottaminen osana Lappi-brändin päivittämistyötä linkittyy vahvasti monialaisten osaajien houkutteluun, sillä luovalla osaamisella, taiteella ja kulttuurilla on maakunnallista hyvinvointia, veto- ja pitovoiman kasvua sekä innovaatioiden syntymistä edistäviä vaikutuksia. Kolmivuotisen Lappi-brändi 2.0 -hankkeen kautta syntyneet, toimialarajat ylittävät yhteydet sekä kulttuurin ja luovan toimialan kasvuohjelma kannustavat maakunnan yrityksiä ja organisaatioita vahvempaan luovan osaamisen hyödyntämiseen osana omaa TKI-toimintaansa. Nykyisessä Lappi- sopimuksessa ja sen toimeenpanosuunnitelmassa nostetaan esiin kulttuurialan kehittäminen ja käytetään kulttuurialaa esimerkkinä vahvasti kehittyvästä toimialasta, jonka liiketoiminnan kehittämiseen tulee panostaa.

Hyvinvointilautakunta suosittelee, että toimivien peruspalveluiden ja poikkihallinnollisen yhteistyön lisäämisen ohella kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopalveluiden kehittäminen integroidaan kasvuohjelmassa tiiviimmin osaksi kaupungin elinvoiman kehittämistä ja kasvua. Lisäksi hyvinvointilautakunta toteaa, että etenkin pitovoiman kannalta kaupunkia on hyvä kehittää houkuttelevana opiskelijan kotikaupunkina sekä vetovoiman kannalta merkittävänä arktisena tapahtumakaupunkina.

Päätösehdotus

Esittelijä

Merja Tervo, palvelualuepäällikkö, merja.tervo@rovaniemi.fi

Hyvinvointilautakunta antaa edellä esitetyn lausunnon Rovaniemen kaupungin kasvuohjelmasta 2024-2025.

Päätös

Hyvinvointilautakunta päätti palvelualuepäällikön päätösehdotuksen mukaisesti lisäyksellä: lautakunta toteaa, että elinvoimaa on myös sosiaalinen hyvinvointi joka huomioi haavoittuvissa elinoloissa elävät asukkaat.

Lapsi- ja lapsiperheneuvoston edustaja Krista Heikkinen, vammaisneuvoston edustaja Ari Geselle ja vanhusneuvoston edustaja Elli Laajala poistuivat kokouksesta tämän asian käsittelyn jälkeen klo 15.01.

Valmistelija

Samppa Määttä, vs. toimialajohtaja, samppa.maatta@rovaniemi.fi

Perustelut

Lausunnot kasvuohjelmasta ja näiden perusteella tehdyt muutokset ohjelmaan

Rovaniemen elinvoimalautakunta päätti kokouksessaan 30.1.2024 pyytää kasvuohjelmasta lausunnot sivistyslautakunnalta, hyvinvointilautakunnalta, tekniseltä lautakunnalta ja ympäristölautakunnalta sekä jaostoilta ja vaikuttamistoimielimiltä. Lausuttavaan versioon toteutettiin ennen lausuntopyynnön lähettämistä lautakunnan edellyttämät muutokset ja lisäkirjaukset. 

Määräaikaan mennessä elinvoimalautakunnalle toimitettiin lasunnot seuraavilta toimielimiltä:

  • Tekninen lautakunta
  • Kylien kehittämisjaosto
  • Hyvinvointilautakunta
  • Sivistyslautakunta
  • Ympäristölautakunta
  • Vanhusneuvosto
  • Vammaisneuvosto

Lausuntojen perusteella kasvuohjelmaan on tehty seuraavat muutokset:

  • Lisätiin lukuun 3.1 maininnat esteettömyydestä ja saavutettavuudesta
  • Lisättiin lukuun 3.5 maininnat hyvinvoinnista sekä lyhytvuokrauksen pelisäännöistä
  • Lisättiin luku 3.6 joka käsittelee koulutus-, hyvinvointi- ja vapaa-ajan palveluja

Lisäksi kasvuohjelman tilastokuviot ja näiden analyysi päivitettiin siltä osin kuin uudempaa tilastotietoa oli saatavilla, ja tehtiin kasvuohjelmaan elinvoimalautakunnan 30.1.2024 edellyttämät muutokset.

Kaikki muutokset näkyvät punaisella värillä kasvuohjelmaluonnoksessa.

Ohjelman tavoitteet

Rovaniemen kaupungin elinvoimapalvelut on laatinut Rovaniemen kaupungin kasvuohjelman 2024 - 2025 poikkihallinnollisessa yhteistyössä ja eri sidosryhmiä osallistaen. Ohjelma perustuu kaupunkistrategiaan 2030 ja tukee strategian toimeenpanoa. Se täsmentää kaupunkistrategian tavoitteita ja asettaa tärkeimmät elinvoiman kasvun mahdollistavat kehittämiskohteet tuleville vuosille. 

Ohjelmalla viedään seuraavan kahden vuoden aikana eteenpäin erityisesti seuraavia ylätason tavoitteita:

1. Luomme vakaan perustan - Rovaniemellä on hyvä yrittää ja houkuttelevaa työllistyä 

2. Vahvistamme yritysympäristöjämme - Panostamme erityisesti teollisuuden yritysympäristön ja ekosysteemisopimuksen mukaisten kumppanuuksien kehittämiseen 

3. Tavoittelemme kunnianhimoista kasvua - Skenaariotyöllä saavutamme yhteisen näkemyksen ja päämäärän 

Edellä mainittuihin tavoitteisiin on päädytty jotta toiminta saadaan osittain uudelleen rakennettua vakaalle perustalle, ja toisaalta pystytään vastaamaan sidosryhmiltä, päättäjiltä ja tilastollisesta analyysistä esiin nousseisiin tarpeisiin. Ilman perustyön tarkastelua ja uudelleen suuntaamista ei kohdan kolme kunnianhimoisen kasvun tavoittelu ole perusteltua.

Kasvuohjelma vastaa kysymykseen siitä, miten Rovaniemen kaupunki voi omassa toiminnassaan edistää ja tukea yritystoiminnan ja työllistymisen edellytyksiä alueen kilpailukyvyn vahvistamiseksi. Ylätason tavoitteisiin vastataan erityisesti kasvun kärkien toimenpiteillä, poikkihallinnollisella yhteistyöllä ja kasvun mahdollisuuksiin keskittyvällä skenaariotyöskentelyllä.

Ohjelman valmistelu

Edeltävä kasvuohjelma on laadittu vuosille 2019 - 2020, mutta sen tavoitteita on toteutettu soveltuvin osin tämän jälkeenkin. Nyt laaditun kasvuohjelman valmistelu on ajoittunut aikaan, jolloin ohjelman pääasiallisesta toimeenpanosta vastaava elinvoimapalvelujen toimiala jaettiin kahtia ja jolloin toimialan valmisteluvastuissa tapahtui muutoksia. Lisäksi ohjelman loppuun saattaminen otettiin kaupungin omaksi työksi konsultin toteuttaman alkuvaiheen jälkeen. Muutoksilla on ollut vaikutusta siihen, millä aikataululla ohjelma on saatu valmisteltua.

Kasvuohjelma on laadittu yhteistyössä rovaniemeläisten yrittäjien, päätöksentekijöiden, elinkeinoelämän edustajien ja kaupunkikonsernin toimijoiden kanssa. Vuosien 2022 ja 2023 aikana kokoonnuttiin yhteisen pohdinnan äärelle useita kertoja, tunnistamaan ja kirkastamaan Rovaniemen kasvun tavoitteita lähivuosille. Työn aikana nousi esille useita ja monialaisia kehittämishaasteita, mutta myös kasvun ja elinvoimaisuuden mahdollistajia. Työskentelyn edetessä voitiin myös todeta, että moni asia meillä on jo nyt erinomaisella tasolla. Esimerkiksi MDI:n toteuttamalla Elin-, veto- ja pitovoimaindeksillä mitattuna Rovaniemi oli vuonna 2023 korkeimmassa luokassa, kun tarkastelussa olivat mukana kaikki Suomen kunnat, ja yli 50 000 asukkaan kaupunkien joukossa Rovaniemi sijoittui 10. sijalle.

Laajan osallisuuden lisäksi ohjelman laadinnassa on hyödynnetty erilaisia tietoaineistoja, kuten vuonna 2022 toteutettujen yrittäjäkyselyiden tuloksia. Syksyn 2023 aikana tilattiin analyysi Rovaniemen elinkeinorakenteesta ja yritysdynamiikasta. Analyysi keskittyi rovaniemeläisiin yrityksiin.

Ohjelman loppuvaiheen luonnosversiosta toteutettiin yritysvaikutusarviointi, josta vastasi Rovaniemen yrittäjien koordinoima Advisory Board. Elinvoimalautakunnan 30.1.2024 käsittelyn jälkeen Advisory Board toimitti lautakunnalle vielä lopullisen lausuntonsa.

Ohjelman rajaaminen

Tähän kasvuohjelmaan on tunnistettu erityisesti ne kehittämiskohteet ja toimenpiteet, joiden ensisijaisena koordinoivana tahona toimii kaupungin elinvoimapalveluiden toimiala. Rajaus on tehty ennen kaikkea ohjelman toimeenpanon varmistamiseksi ja rajallisten resurssien tehokkaaksi kohdentamiseksi. Kaikki tekeminen edellyttää tietysti yhteistyötä eri sidosryhmien ja kaupunkikonsernin muiden toimijoiden kesken. Kasvun kannalta oleellisia poikkihallinnollisia teemoja nostetaan myös erikseen esiin ohjelmassa. Suoranaisten näitä koskevien velvoittavien tavoitteiden asettamista tähän ohjelmaan vältettiin, jotta ei pääse syntymään ristiriitaa kyseiseen teemaan keskittyviin ohjelmiin ja linjauksiin, kuten esimerkiksi valmistelussa olevaan yleiskaavaan tai laadittavaan energiapolitiikkaan. Kasvuohjelman hyväksyy kaupunginhallitus, mutta toimenpideohjelman käytännön toteutusta seuraa elinvoimalautakunta. 

Kasvuohjelman ensimmäisten työpajojen jälkeisessä valmisteluvaiheessa linjattiin, että maaseutualueita ei nosteta erikseen osaksi kasvuohjelmaa, vaan näiden osalta laaditaan erillinen maaseutuohjelma. Kasvuohjelman sisältämät kirjaukset on pyritty laatimaan pääosin siten, että niillä ei rajata pois mitään maantieteellistä osaa kaupungista, vaan toimintaa kehitetään aidosti koko kaupunki huomioon ottaen. Ainoa selkeä alueellinen tarkastelu kytkeytyy lukuun Kaupunkiympäristön ja alueiden kehittäminen. Maaseutuohjelman laadinta on käynnistetty ja tällä hetkellä arvioidaan vaadittavia resurssitarpeita ja vaihtoehtoja sen toteuttamiseksi.

Tulevan työllisyysalueen yhteiset tavoitteet ja toimenpiteet määritellään palvelusuunnitelmassa joka valmistuu alkukevään 2024 aikana.

Päätösehdotus

Esittelijä

Samppa Määttä, vs. toimialajohtaja, samppa.maatta@rovaniemi.fi

Elinvoimalautakunta merkitsee tiedoksi saadut lausunnot ja hyväksyy liitteen 1 mukaisen kasvuohjelman, joka sisältää edellä esityt muutokset. Elinvoimalautakunta lähettää kasvuohjelman kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi.

 

Päätös

Elinvoimalautakunta kuuli vs. toimialajohtaja Samppa Määttää.

Esittelijän muutettu esitys:

Elinvoimalautakunta merkitsee tiedoksi saadut lausunnot ja hyväksyy liitteen 1 mukaisen kasvuohjelman, joka sisältää edellä esitetyt muutokset. Liitettä 1 muutetaan kuitenkin siltä osin, että sieltä poistetaan sivulta 5 (ilmaus "painostuksesta", joka korvataan termillä määrästä). Lisäksi liitettä 1 muutetaan poistamalla sivulta 35 maininta sairaalaopetuksesta.
Elinvoimalautakunta lähettää kasvuohjelman kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi.

Päätöksenteon aikana pidettiin kokoustauko klo 15.59 – 16.13. Tauon jälkeen puheenjohtaja piti nimenhuudon ja totesi läsnäolijat. 

Elinvoimalautakunta päätti yksimielisesti esittelijän muutetun esityksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Samppa Määttä, vs. toimialajohtaja, samppa.maatta@rovaniemi.fi
  • Sanna Mäensivu, palvelualuepäällikkö, sanna.maensivu@rovaniemi.fi
  • Anne Puroaho, elinkeinopäällikkö, anne.puroaho@rovaniemi.fi
  • Henna Penttilä, vs. hallintopäällikkö, henna.penttila@rovaniemi.fi

Perustelut

Ohjelman tavoitteet

Rovaniemen kaupungin elinvoimapalvelut on laatinut Rovaniemen kaupungin kasvuohjelman 2024 - 2025 poikkihallinnollisessa yhteistyössä ja eri sidosryhmiä osallistaen. Ohjelma perustuu kaupunkistrategiaan 2030 ja tukee strategian toimeenpanoa. Se täsmentää kaupunkistrategian tavoitteita ja asettaa tärkeimmät elinvoiman kasvun mahdollistavat kehittämiskohteet tuleville vuosille.

Ohjelmalla viedään seuraavan kahden vuoden aikana eteenpäin erityisesti seuraavia ylätason tavoitteita:

1. Luomme vakaan perustan - Rovaniemellä on hyvä yrittää ja houkuttelevaa työllistyä

2. Vahvistamme yritysympäristöjämme - Panostamme erityisesti teollisuuden yritysympäristön ja ekosysteemisopimuksen mukaisten kumppanuuksien kehittämiseen

3. Tavoittelemme kunnianhimoista kasvua - Skenaariotyöllä saavutamme yhteisen näkemyksen ja päämäärän

Edellä mainittuihin tavoitteisiin on päädytty, jotta toiminta saadaan osittain uudelleen rakennettua vakaalle perustalle, ja toisaalta pystytään vastaamaan sidosryhmiltä, päättäjiltä ja tilastollisesta analyysistä esiin nousseisiin tarpeisiin. Ilman perustyön tarkastelua ja uudelleen suuntaamista ei kohdan kolme kunnianhimoisen kasvun tavoittelu ole perusteltua.

Kasvuohjelma vastaa kysymykseen siitä, miten Rovaniemen kaupunki voi omassa toiminnassaan edistää ja tukea yritystoiminnan ja työllistymisen edellytyksiä alueen kilpailukyvyn vahvistamiseksi. Ylätason tavoitteisiin vastataan erityisesti kasvun kärkien toimenpiteillä, poikkihallinnollisella yhteistyöllä ja kasvun mahdollisuuksiin keskittyvällä skenaariotyöskentelyllä.

Ohjelman valmistelu

Edeltävä kasvuohjelma on laadittu vuosille 2019 - 2020, mutta sen tavoitteita on toteutettu soveltuvin osin tämän jälkeenkin. Nyt laaditun kasvuohjelman valmistelu on ajoittunut aikaan, jolloin ohjelman pääasiallisesta toimeenpanosta vastaava elinvoimapalvelujen toimiala jaettiin kahtia ja jolloin toimialan valmisteluvastuissa tapahtui muutoksia. Lisäksi ohjelman loppuun saattaminen otettiin kaupungin omaksi työksi konsultin toteuttaman alkuvaiheen jälkeen. Muutoksilla on ollut vaikutusta siihen, millä aikataululla ohjelma on saatu valmisteltua.

Kasvuohjelma on laadittu yhteistyössä rovaniemeläisten yrittäjien, päätöksentekijöiden, elinkeinoelämän edustajien ja kaupunkikonsernin toimijoiden kanssa. Vuosien 2022 ja 2023 aikana kokoonnuttiin yhteisen pohdinnan äärelle useita kertoja, tunnistamaan ja kirkastamaan Rovaniemen kasvun tavoitteita lähivuosille. Työn aikana nousi esille useita ja monialaisia kehittämishaasteita, mutta myös kasvun ja elinvoimaisuuden mahdollistajia. Työskentelyn edetessä voitiin myös todeta, että moni asia meillä on jo nyt erinomaisella tasolla. Esimerkiksi MDI:n toteuttamalla Elin-, veto- ja pitovoimaindeksillä mitattuna Rovaniemi oli vuonna 2023 korkeimmassa luokassa, kun tarkastelussa olivat mukana kaikki Suomen kunnat, ja yli 50 000 asukkaan kaupunkien joukossa Rovaniemi sijoittui 10. sijalle.

Laajan osallisuuden lisäksi ohjelman laadinnassa on hyödynnetty erilaisia tietoaineistoja, kuten vuonna 2022 toteutettujen yrittäjäkyselyiden tuloksia. Syksyn 2023 aikana tilattiin analyysi Rovaniemen elinkeinorakenteesta ja yritysdynamiikasta. Analyysi keskittyi rovaniemeläisiin yrityksiin.

Ohjelman loppuvaiheen luonnosversiosta toteutettiin yritysvaikutusarviointi, josta vastasi Rovaniemen yrittäjien koordinoima Advisory Board. Elinvoimalautakunnan 30.1.2024 käsittelyn jälkeen Advisory Board toimitti lautakunnalle vielä lopullisen lausuntonsa.

Ohjelman rajaaminen

Tähän kasvuohjelmaan on tunnistettu erityisesti ne kehittämiskohteet ja toimenpiteet, joiden ensisijaisena koordinoivana tahona toimii kaupungin elinvoimapalveluiden toimiala. Rajaus on tehty ennen kaikkea ohjelman toimeenpanon varmistamiseksi ja rajallisten resurssien tehokkaaksi kohdentamiseksi. Kaikki tekeminen edellyttää tietysti yhteistyötä eri sidosryhmien ja kaupunkikonsernin muiden toimijoiden kesken. Kasvun kannalta oleellisia poikkihallinnollisia teemoja nostetaan myös erikseen esiin ohjelmassa. Suoranaisten näitä koskevien velvoittavien tavoitteiden asettamista tähän ohjelmaan vältettiin, jotta ei pääse syntymään ristiriitaa kyseiseen teemaan keskittyviin ohjelmiin ja linjauksiin, kuten esimerkiksi valmistelussa olevaan yleiskaavaan tai laadittavaan energiapolitiikkaan. Kasvuohjelman hyväksyy kaupunginhallitus, mutta toimenpideohjelman käytännön toteutusta seuraa elinvoimalautakunta.

Kasvuohjelman ensimmäisten työpajojen jälkeisessä valmisteluvaiheessa linjattiin, että maaseutualueita ei nosteta erikseen osaksi kasvuohjelmaa, vaan näiden osalta laaditaan erillinen maaseutuohjelma. Kasvuohjelman sisältämät kirjaukset on pyritty laatimaan pääosin siten, että niillä ei rajata pois mitään maantieteellistä osaa kaupungista, vaan toimintaa kehitetään aidosti koko kaupunki huomioon ottaen. Ainoa selkeä alueellinen tarkastelu kytkeytyy lukuun Kaupunkiympäristön ja alueiden kehittäminen. Maaseutuohjelman laadinta on käynnistetty ja tällä hetkellä arvioidaan vaadittavia resurssitarpeita ja vaihtoehtoja sen toteuttamiseksi.

Tulevan työllisyysalueen yhteiset tavoitteet ja toimenpiteet määritellään palvelusuunnitelmassa joka valmistuu alkukevään 2024 aikana.

Lausunnot kasvuohjelmasta

Rovaniemen elinvoimalautakunta päätti kokouksessaan 30.1.2024 pyytää kasvuohjelmasta lausunnot sivistyslautakunnalta, hyvinvointilautakunnalta, tekniseltä lautakunnalta ja ympäristölautakunnalta sekä jaostoilta ja vaikuttamistoimielimiltä. Lausuttavaan versioon toteutettiin ennen lausuntopyynnön lähettämistä elinvoimalautakunnan edellyttämät muutokset ja lisäkirjaukset.

Määräaikaan mennessä elinvoimalautakunnalle toimitettiin lasunnot seuraavilta toimielimiltä:

  • Tekninen lautakunta
  • Kylien kehittämisjaosto
  • Hyvinvointilautakunta
  • Sivistyslautakunta
  • Ympäristölautakunta
  • Vanhusneuvosto
  • Vammaisneuvosto

Lausuntojen perusteella kasvuohjelmaan tehtiin muutoksia ennen elinvoimalautakuntakunnan käsittelyä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Antti Määttä, henkilöstö- ja hallintojohtaja, antti.maatta@rovaniemi.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy litteen mukaisen Rovaniemen kaupungin kasvuohjelman vuosille 2024 - 2025.

Päätös

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti kaupunginjohtajan sijaisen esityksen mukaisesti.

Tiedoksi

Elinvoimalautakunta, elinvoimapalvelujen toimialajohtaja, elinvoimapalvelujen palvelualuepäällikkö ja elinkeinopäällikkö

Muutoksenhaku

OIKAISUVAATIMUSOHJEET

Tähän päätöksen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa kuntalain 137 §:n mukaan tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä

  • kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Rovaniemen kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Rovaniemen kaupunginhallitus

Kirjaamon yhteystiedot:

Postiosoite: PL 8216, 96101 Rovaniemi

Käyntiosoite: Osviitta asiointipiste, Koskikatu 19, Rovaniemi

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)rovaniemi.fi, 

henkilö- ja arkaluonteisia tietoja sisältävät sähköpostit osoitteesta: https://turvaposti.rovaniemi.fi osoitteeseen kirjaamo(at)rovaniemi.fi

Faksinumero: 016 322 6450

Puhelinnumero: 016 3221

Kaupunginkirjaamon aukioloaika: ma - pe kello 9 - 15

 

Paperisten asiakirjojen on oltava toimitettuna Osviitta asiointipisteeseen viimeistään määräajan viimeisenä päivänä kello 15:een mennessä.

Osviitta asiointipiste: ma - to kello 9.00 - 16.30, pe kello 9.00 - 15.30

Osviitan kesäaukiolo (kesä-heinäkuu): ma - to 9.00 - 16.00; pe 9.00 - 15.00

 

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua

  • miten päätös halutaan oikaistavaksi 

  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Oikaisuvaatimuksen maksu

Oikaisuvaatimuskäsittely on maksutonta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Rovaniemen kaupungin kirjaamosta.

Pöytäkirjan allekirjoitus- ja tarkastuspäivä sekä pöytäkirjan yleiseen tietoverkkoon nähtäväksi vientipäivämäärä on esitetty kunkin pöytäkirjan allekirjoitussivulla.

Asianosaiselle lähetettyyn otteeseen on merkitty päätöksen lähettämispäivä ja -tapa.