Perustelut
Valtuutettu Petteri Pohja ym. ovat jättäneet valtuustoaloitteen, missä esitetään liikenneturvallisuuden parantamista Rinteenmäessä.
Yhdyskuntatekniikan yksikkö on tutkinut aloitetta ja toteaa seuraavaa.
Saamme vuosittain paljon liikenneturvallisuusaloitteita tai liikenneturvallisuuteen liittyvää palautetta. Suuri osa aloitteista ja palautteista kohdistuu kahteen asiaan, huoleen autojen ajonopeuksista ja luvattomaan moottoriajoneuvoilla ajamiseen jalankulku- ja pyörätiellä.
Huoliin ajonopeuksista kaupunki on reagoinut alentamalla nopeusrajoituksia siten, että yhä enemmän on 30 km/h tai 40 km/h nopeusrajoituksen katuja. Niiden määrä lisääntyy jatkossakin sitä mukaan, kuin liikenteenohjausta uusitaan. Periaatteet nopeusrajoituksista on linjattu 2016 Teknisessä lautakunnassa hyväksytyssä Tie- ja katuverkkosuunnitelma 2030-asiakirjassa (TEKNLTK 30.8.2016_93§).
Nopeusrajoitusten noudattaminen ja pyörätiemerkin kunnioittaminen kuuluvat ajoneuvon kuljettajan velvollisuuksien piiriin. Vastuu on tätäkin laajempi; tieliikennelaki edellyttää tilanteiden ennakoimista ja onnettomuuksien estämistä kaikissa tilanteissa. Tieliikennelain velvoitteista kuitenkin valitettavasti laistetaan.
Kadunpitäjällä on muutamia keinoja pyrkiä pakottamaan lain mukaiseen toimintaan. Näitä ovat nopeuksia alentavat hidasteet ja pyöräteiden osalta portit, jotka estävät autolla ajamisen. Pakottavia keinoja voidaan käyttää vain hyvin harkiten johtuen koetun tarpeen laajuudesta ja tarvittavien toimenpiteiden määrästä sekä niiden aiheuttamista kustannuksista. Katujen varustaminen toistuvilla hidasteilla ei ole tarkoituksenmukaista. Hidasteet aiheuttavat kiihdyttelyä ja jarruttelua, jolloin melu, päästöt ja joskus tärinäkin lisääntyvät. Myös katujen kunnossapito vaikeutuu. Hidasteet vaikeuttavat kohtuuttomasti bussiliikennettä ja muuta raskasta liikennettä, joten niitä ei yleensä voida käyttää pää- ja kokoojakaduilla eikä bussireiteillä. Näistä seikoista johtuen hidasteita on käytetty lähinnä koulujen välittömässä läheisyydessä sekä paikoissa, jossa vilkas jalankulku- ja pyörätie risteää katua linjaosuudella. Hidasteita on käytetty myös paikoissa, joissa pyritään siirtämään tonttikatujen kautta läpikulkevaa liikennettä sille tarkoitetulle kokoojaväylälle.
Rinteenmäelle on määritelty nopeusrajoitukseksi 30 km/h ja Syväsenvaaran alueelle on laadittu periaatetta noudattava liikenteenohjaussuunnitelma. Rinteenmäki on tonttikatu, jossa on pieni liikennemäärä eikä se muodosta reittiä läpikulkevalle liikenteelle. Yhdyskuntatekniikka ei edellä esitetyin perustein suosittele hidasteiden rakentamista Rinteenmäelle.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jukka Ylinampa, palvelualuepäällikkö, jukka.ylinampa@rovaniemi.fi
Yhdyskuntasuunnittelun lautakunta merkitsee aloitteen ja yhdyskuntatekniikan asiasta antaman selonteon tiedokseen.
Päätös
Yhdyskuntasuunnittelun lautakunta kuuli asiassa palvelualuepäällikkö Jukka Ylinampaa.
Yhdyskuntasuunnittelun lautakunta päätti yksimielisesti palvelualuepäällikön esityksen mukaisesti.