Elinvoimalautakunta, kokous 29.11.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 145 House of Laplandin palvelusopimus vuodelle 2023

ROIDno-2021-3163

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Tuula Rintala-Gardin, kansainvälisten asioiden päällikkö, tuula.rintala-gardin@rovaniemi.fi

Perustelut

House of Lapland Oy on pääosin lappilaisten kuntien omistama markkinointi- ja viestintätalo. Rovaniemen kaupunkikonserniin kuuluva Rovaniemen Kehitys Oy on yhtiön suurin yksittäinen omistaja 28,65 prosentin osuudella.  Yhtiön liikevaihto on n. 1,3 milj. euroa. Yhtiö on perustettu 1999 alun perin Lapin Elämystuotanto Oy:n nimellä.  Yhtiö on toiminut vuodesta 2016 lähtien House of Lapland nimellä.  Rovaniemen kaupunki/Rovaniemen Kehitys Oy ovat olleet rahoittamassa yhtiön toimintaa sen alusta lähtien.

Rahoitus on ollut avustusluonteista toimintaa vuoden 2020 loppuun asti.  Vuoden 2021 osalta avustusluonteisesta toiminnasta on luovuttu ja siirrytty palvelujen ostosopimukseen.  Palvelusopimus mahdollistaa selkeämmän tavoitteiden asettamisen ja helpottaa tavoitteiden toteutumisen seurantaa.  Palvelusopimuksen mukaiseen toimintamalliin siirtyminen edellytti House of Laplandin muuttamista sidosryhmäyksiköksi, jotta suorahankinta oli mahdollista.

Elinvoimalautakunta päätti 2.3.2021 (§ 26) kokouksessaan hyväksyä palvelusopimuksen House of Laplandin kanssa vuodelle 2021.  Palvelusopimuskokonaisuus on 110 000 euroa ja se sisältää markkinointi- ja viestintätoimenpiteitä seuraavilla osa-alueilla:

  1. Palvelut liittyen Lapin markkinointiin audiovisuaalisten tuotantojen kuvauskohteena
  2. Osaaja- ja muuttajamarkkinointi
  3. Lapin liiketoimintamahdollisuuksien markkinointi investointikohteena ja yritysten sijoituspaikkana

Elinvoimalautakunnan päätöksessä todetaan, että palvelusopimuksen allekirjoittamisen edellytyksenä on, että muut kunnat tekevät osaltaan yhtiön toiminnan takaamiseksi riittävän kattavat palvelusopimukset.

House of Laplandilla on ollut haasteellista saada Lapin kuntia osallistumaan yhteiseen Lappi-tason markkinointiin.  House of Laplandin omistajatahot kutsuttiin yhteiseen kokoukseen 28.5.2021 keskustelemaan yhtiön toiminnan rahoituksesta.  Tapaaminen ei tuonut ratkaisua yhtiön rahoitustilanteeseen. Toinen omistajien kokous pidettiin 16.9.2021. Omistajien tilaisuuksissa käytyjen neuvottelujen jälkeen, ei ole näköpiirissä ratkaisua, jonka puitteissa House of Laplandin palveluja hankittaisiin Lapin kuntien taholta riittävästi vaikuttavan näkyvyyden saamiseksi.

House of Laplandin budjettikehys on kokonaisuudessaan 360 000 euroa. Rovaniemen osuus, 110 000 euroa, olisi noin kolmasosa budjettikehyksestä. Meri-Lapin kunnat eivät ole mukana budjettikehyksessä eli kolmasosa väestöpohjasta on jäämässä palvelusopimuksen ulkopuolelle. Meri-Lapin kehittämiskeskus on valmis rahoittamaan House of Laplandia 15 000 eurolla. Kemijärven ja Kittilän maksuosuudet ovat epävarmoja.

Päätösehdotus

Esittelijä

Jaakko Rantsi, toimialajohtaja, jaakko.rantsi@rovaniemi.fi

Elinvoimalautakunta päättää, että Rovaniemen kaupunki ei solmi enää palvelusopimusta House of Laplandin kanssa vuodelle 2022.

Päätös

Nuorisovaltuuston edustaja Miikka Pihlaja on poistunut asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi, koska hän ei voi osallistua salassa pidettävien asioiden käsittelyyn. Peruste: Kh 12.4.2021 § 132 nuorisovaltuuston toimintasääntö.

Kaupunginhallituksen edustaja Henri Ramberg on ilmoittanut esteellisyydestä ja poistunut asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi (Hallintolaki 28 §, kohta 3, Intressijäävi). 
Kaupunginhallituksen varaedustaja Miikka Keränen liittyi kokoukseen klo 16.05 asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Elinvoimalautakunta kuuli asiassa palvelualuepäällikkö Tuula Rintala-Gardinia.

Matti Huutola esitti Timo Lappalaisen, Heidi Alarieston ja Jani Könkään kannattamana, että elinvoimalautakunta päättää jättää asian pöydälle.

Puheenjohtaja totesi, että on tehty kannatettu esitys asian jättämisestä pöydälle, joten asiasta on äänestettävä. Elinvoimalautakunta hyväksyi puheenjohtajan esityksen, jonka mukaan ne, jotka ovat asian käsittelyn jatkamisen kannalla äänestävät Jaa ja ne, jotka ovat Matti Huutolan esityksen kannalla, että asia jätetään pöydälle äänestävät Ei. Suoritetussa äänestyksessä annettiin 2  (kaksi) Jaa-ääntä ja 9 (yhdeksän)  Ei-ääntä.

Puheenjohtaja totesi, että lautakunnan päätökseksi on tullut Matti Huutolan esitys, että asia jätetään pöydälle.

Kaupunginhallituksen varaedustaja Miikka Keränen ja jäsen Pekka Lehto poistuivat kokouksesta klo 16.50 tämän asian päätöksenteon jälkeen.

 

Esteellisyys

Henri Ramberg

Äänestystulokset

  • Kyllä 2 kpl 18%

    Sanna Konola, Liisa Helin

  • Ei 9 kpl 82%

    Heidi Alariesto, Meeri Vaarala, Matti Huutola, Riikka Knuuti, Timo Lappalainen, Jani Köngäs, Matti Henttunen, Pekka Lehto, Tuomo Hietala

Valmistelija

Tuula Rintala-Gardin, kansainvälisten asioiden päällikkö, tuula.rintala-gardin@rovaniemi.fi

Perustelut

Rovaniemen kaupungin ja House of Lapland Oy:n palvelusopimuksen kokonaiskustannus on 110 000 euroa, joka jakautuu eri ohjelmille seuraavasti:

1.  Only in Lapland – Lapin matkailumarkkinoint        40 000 euroa

2.  Talent Boost – Lapin osaajamarkkinointi               18 000 euroa

3.  Business Lapland – Lapin elinkeinomarkkinointi   17 000 euroa

4.  Film Friendly – Lapin elokuvakomissio                  35 000 euroa

House of Laplandin markkinointiviestintä keskittyy verkkoviestintään sisältäen ostettuja kampanjoita ja panostuksia sisällöntuotantoon.  House of Laplandin verkkosisällöt löytyvät osoitteesta www.lapland.fi

Only in Lapland – Lapin matkailumarkkinointi

Matkailun kasvuohjelman tavoitteena herättää suuren sekä kansallisen että kansainvälisen yleisön kiinnostus Lapin kesää kohtaan sekä kiinnostuksen ohjaaminen Lapin omiin digitaalisiin kanaviin.   Matkailun kasvuohjelman toimenpiteet ovat sisältötuotannon lisäksi liittyneet vaikuttajamarkkinointiin sekä useita palkintoja saaneen Sound of Lapland – hankkeen toimenpiteisiin.  Sound of Lapland – kampanjan kokemuksia ja onnistumista on jatkettu Remixing Lapland kampanjakokonaisuudella. House of Lapland toteutti yhdessä palkitun #SaveSalla – ympäristökampanjan yhteistyössä mainostoimisto Agencia African ja Sallan kunnan kanssa.  Lisäksi House of Lapland on käynnistänyt Virtual Lapland –projektin tuotannon.

Talent Boost – Lapin osaajamarkkinointi

Osaajamarkkinoinnin tavoitteena on Lapin brändääminen houkuttelevana asuinpaikkana ja näin helpottaa osaavan työvoiman saantia alueelle.  House of Lapland moderoi keskustelua sosiaalisen median eri kanavissa ja niistä Mun Lappi: Elämää Lapissa – ryhmä on kasvanut yli 4400 jäsenen i ryhmäksi, jossa Lappiin muuttoa suunnittelevat, juuri Lappiin muuttaneet ja Lapissa jo asuvat kohtaavat toisensa. Touko-kesäkuussa 2021 on toteutettu Töihin Lappiin – kampanjan, jota on jatkettu Koti Lapista – kampanjalla. Kesäkuussa käynnistyi Lapin brändipositiota sekä muuttajapotentiaalia kotimaassa kartoittava kohderyhmätutkimus.

House of Lapland hallinnoi Lapin veto- ja pitovoimaan liittyvää hanketta ”Lapland Talent Attraction”, jonka tavoitteena on tehdä erilaisia laajoja markkinointikampanjoita asukkaiden ja osaavan työvoiman houkuttelemiseksi Lappiin.  Elinvoimalautakunta päätti 2.3.2021 (§ 27) pidetyssä kokouksessaan osallistua hankkeeseen 30 000 eurolla, joka jakautuu vuosille 2021 – 2022.  Päätös edellyttää, että hankkeen muu rahoitus toteutuu suunnitellusti. 

Business Lapland – Lapin elinkeinomarkkinointi

Ohjelma tavoitteena on Lapin brändääminen kasvavana arktisen liiketoiminnan keskuksena sekä houkutella alueelle yritystoimintaa ja sijoittajia.  Toiminnan pääpaino on kohdennetussa sähköisessä viestinnässä ja sisältömarkkinoinnissa.   Markkinointiviestinnän välineinä käytetään lehdistötiedotteita, uutiskirjeitä ja sosiaalista mediaa.  Sisältömarkkinoinnissa nostetaan esille yritysten menestystarinoita sekä ajankohtaisia teemaan liittyviä artikkeleja. 

Toimialoista vahvimmin ovat esillä matkailu, teolliset alat, tutkimus, kehitys ja testaustoiminta.  Sisältöteemoina ovat kestävä liiketoiminta ja luontosuhde sekä ainutlaatuiset olosuhteet, rohkea kehittäminen, investointikohteet ja myynnissä olevat yritykset.

Vuonna 2021 toteutettuja toimenpiteitä sosiaalisen median sisältötuotannon lisäksi ovat Explore the Wild – Lapland Business Expedition kampanjan 1. vaihe, uutiskirjeet, osallistuminen Invest in Finlandin Speed Dating with the World –tapahtumaan sekä kohderyhmätutkimuksen käynnistäminen.

 Film Friendly – Lapin elokuvakomissio

Film Friendly -ohjelma jatkaa Lapin elokuvakomission työtä tavoitteenaan profiloida Lappi kiinnostavana suurtuotantojen kuvauspaikkana erityisesti Yhdysvalloissa ja Euroopassa.  Ohjelman puitteissa osallistutaan eri media- ja filmialan myyntitapahtumiin. 

Lapin elokuvakomission toteutuneita toimenpiteitä vuonna 2021 ovat olleet usean kotimaisen elokuva- ja draamasarja -tuotannon avustaminen kuvauspaikkojen etsimisessä ja ennakkokatselmusmatkojen järjestämisessä.  Lisäksi House of Lapland on toteuttanut asiakkaille suunnatun kyselytutkimuksen. House of Lapland raportoi vuoden 2021 ensimmäiseltä kvartaalilta 20 eri tuotannon etsineen kuvauspaikkaa Lapin elokuvakomission kautta ja 12 Lapissa kokonaan tai osittain kuvatun tuotannon toteutumisesta.  Vuoden 2021 toisen kvartaalin aikana 10 uutta tuotantoa etsi kuvauspaikkaa Lapin elokuvakomission kautta ja Lapissa kokonaan tai osittain kuvattua tuotantoa toteutui 8 kpl.

Elinvoimalautakunnan 28.9.2021 (§ 156) pidetyssä kokouksessa käydyn keskustelun perusteella esille nousseita asioita olivat:

1. Markkinoinnin vaikuttavuus ja House of Lapland Oy:n esittämien lukujen todennettavuus

House of Laplandilta on pyydetty tarkentativia tietoja koskien markkinoinnin vaikuttavuuden mittaamista ja perusteita heidän esittämille näkyyvyyden luvuilla.  Näitä lukuja todentavaa dataa ei ole saatu, vaan annetuissa vastauksissa on viitattu aineistoon, joka esiteltiin elinvoimalautakunnan kokouksessa 31.8.2021 (§ 138).  House of Laplandin vastaukset ovat liitteenä.

2. Tilanne muiden kuntien mahdollisen rahoituksen osalta

Muiden kuntien mahdollisista rahoitusosuuksista ei ole saatu lisätietoa.

3. House of Lapland Oy:n toiminnan vaihtoehtojen tarkastelu

House of Lapland Oy:n toimintamallista käytiin vuonna 2020 laajat neuvottelut Lapin eri toimijoiden kanssa. Yhtiön hallitus päätti syksyllä 2020 muuttaa yhtiön toimintamallia niin, että toimintaan osallistuvat kunnat solmivat yhtiön kanssa palvelusopimuksen yleisluonteisen avustusrahoituksen sijasta. Palvelusopimus mahdollistaa selkeämmän tavoitteiden asettamisen ja helpottaa tavoitteiden toteutumisen seurantaa.  

Rovaniemen kaupunki on lisäksi analysoinut eri vaihtoehtoja kaupungin rahoitusosuuden osalta.

4. Lappi-tason yhteinen markkinointi

Lappi -tason yhteinen markkinointi koetaan edelleen tarpeelliseksi.  Rovaniemen kaupunginhallitus hyväksyi 11.10.2021 (§ 387) kaupungin lausunnon Lappi-sopimukseen vuosille 2022-2025.  Lausunnossa todetaan, että Lappi-sopimuksessa tulisi ottaa tarkemmin kantaa, miten Lapin yhteisestä markkinoinnista sovitaan tulevaisuudessa. Lappi-tason markkinoinnin järjestäminen kestävälle rahoituspohjalle on tärkeää.

 

Päätösehdotus

Esittelijä

Jaakko Rantsi, toimialajohtaja, jaakko.rantsi@rovaniemi.fi

Elinvoimalautakunta päättää,​ että Rovaniemen kaupunki ei solmi enää palvelusopimusta House of Laplandin kanssa vuodelle 2022.

Päätös

Nuorisovaltuuston edustaja Miikka Pihlaja on poistunut asian käsittelyn ja
päätöksenteon ajaksi, koska hän ei voi osallistua salassa pidettävien asioiden
käsittelyyn. Peruste: Kh 12.4.2021 § 132 nuorisovaltuuston toimintasääntö.

Vanhusneuvoston edustaja Timo Eskelinen on poistunut asian käsittelyn ja
päätöksenteon ajaksi, koska hän ei voi osallistua salassa pidettävien asioiden
käsittelyyn. Peruste: Kh 26.4.2021 § 148 vanhuseuvoston toimintasääntö.

Kaupunginhallituksen edustaja Henri Ramberg on ilmoittanut esteellisyydestä ja
poistunut kokouksesta ennen asian käsittelyä klo 16.50 (Hallintolaki 28 §, kohta 3,
Intressijäävi), 

Elinvoimalautakunta kuuli asiassa palvelualuepäällikkö Tuula Rintala-Gardinia ja talouspäällikkö Jari Airaksista.

Maija Haase esitti, että elinvoimalautakunta päättää, että Rovaniemen kaupunki jatkaa palvelusopimuksen valmistelua House of Laplandin kanssa ja päättää HOL:n ehdottaman toimintamallin mukaisesti vähintään vuoden 2021 investointia vastaavasta investoinnista (palvelusopimuksen kokonaishinta on 110 000 euroa/vuosi) kuten tapana on ollut, seuraavaksi kolmivuotiskaudeksi 2022-2024. Jos House of Laplandin toiminnassa on kehitettävää, näitä keskusteluja tulisi avoimesti jatkaa ko. yhtiön ja muiden sopimustahojen kanssa. 
Puheenjohtaja totesi, että Maija Haasen esitys raukeaa kannattamattomana.

Matti Huutola esitti Timo Lappalaisen ja Meeri Vaaralan  kannattamana, että rahoitusta jatketaan vuodelle  2022.

Kaupunginhallituksen varaedustaja Miikka Keränen liittyi kokoukseen klo 17.40 tässä vaiheessa asian käsittelyä.

Puheenjohtaja totesi, että on tehty kannatettu toimialajohtajan pohjaesityksestä poikkeava esitys, joten asiasta on äänestettävä. Elinvoimalautakunta hyväksyi puheenjohtajan esityksen, jonka mukaan ne, jotka ovat toimialajohtajan pohjaesityksen kannalla äänestävät Jaa, ja ne jotka ovat Matti Huutolan esityksen kannalla äänestävät Ei. Suoritetussa äänestyksessä annettiin seitsemän (7) Jaa-ääntä ja neljä (4) Ei-ääntä.

Puheenjohtaja totesi, että toimialajohtajan esitys on tullut elinvoimalautakunnan päätökseksi.

Esteellisyys

Henri Ramberg

Äänestystulokset

  • Kyllä 7 kpl 64%

    Jani Köngäs, Heidi Alariesto, Riikka Knuuti, Pekka Lehto, Tuomo Hietala, Liisa Helin, Matti Henttunen

  • Ei 4 kpl 36%

    Meeri Vaarala, Maija Haase, Timo Lappalainen, Matti Huutola

Valmistelija

Tuula Rintala-Gardin, kansainvälisten asioiden päällikkö, tuula.rintala-gardin@rovaniemi.fi

Perustelut

House of Lapland vastaa Lapin yhteisestä osaaja-, elinkeino, ja matkailumarkkinoinnista sekä markkinoi Lappia kuvauspaikkana av-alan tuotannoille. Yhtiö on pääosin lappilaisten kuntien omistama markkinointi- ja viestintätalo. Rovaniemen kaupunkikonserniin kuuluva Rovaniemen Kehitys Oy on yhtiön suurin yksittäinen omistaja 28,65 prosentin osuudella.  Yhtiön liikevaihto on n. 1,3 milj. euroa. 

Rovaniemen elinvoimalautakunta päätti 2.3.2021 (§26) pidetyssä kokouksessaan palvelusopimuksen solmimisesta House of Laplandin kanssa vuodelle 2021. Palvelusopimuksen kokonaishinta on 110 000 euroa. 

Palvelusopimukseen on kirjattu, että yhtiö raportoin palvelusopimuksen toteutumisesta kahdesti vuodessa.  Tiivistelmä vuoden 2021 toiminnasta ja Rovaniemen kuntaraportti 2/2021 ovat liitteenä.

 

Päätösehdotus

Esittelijä

Jaakko Rantsi, toimialajohtaja, jaakko.rantsi@rovaniemi.fi

Elinvoimalautakunta merkitsee tiedoksi House of Laplandin palvelusopimuksen raportin ajalta 1.7.-31.12.2021.

Päätös

Elinvoimalautakunta päätti yksimielisesti käsitellä tämän asian § 54 jälkeen.

Lautakunta kuuli asiassa toimitusjohtaja Sanna Tarssasta.

Elinvoimalautakunta päätti yksimielisesti toimialajohtajan esityksen mukaisesti.

Jäsen, pöytäkirjantarkastaja Pekka Lehto poistui kokouksesta klo 16.39 tämän asian päätöksenteon jälkeen.  Pöytäkirjantarkastajana tämän pykälän jälkeen toimii varapöytäkirjantarkastajaksi valittu  jäsen Meeri Vaarala.

 

Valmistelija

  • Tuula Rintala-Gardin, kansainvälisten asioiden päällikkö, tuula.rintala-gardin@rovaniemi.fi

Perustelut

House of Lapland Oy on voittoa tavoittelematon yhtiö, jonka omistajia ovat Rovaniemen Kehitys Oy, Elinkeinot & kehitys Nordica/Inarin kunta, Itä-Lapin kuntayhtymä, Kittilän kunta, Lapin ammattikorkeakoulu Oy, Lapin yliopistosäätiö, Meri-Lapin kehittämiskeskus ry, Pellon kunta, Ranuan kunta, Posion Kehitysyhtiö Oy, Sodankylän kunta, Tunturi-Lapin Kehitys ry, Utsjoen kunta ja Ylitornion kunta. Rovaniemen kaupunkikonserniin kuuluva Rovaniemen Kehitys Oy on yhtiön suurin yksittäinen omistaja 28,65 prosentin osuudella. 

Yhtiöjärjestyksen mukaisesti House of Laplandin tarkoituksena on edistää Lapin näkyvyyttä ja vetovoimaa markkinoinnin ja viestinnän keinoin kansallisesti ja kansainvälisesti Lapin kannalta tärkeiden sidosryhmien keskuudessa. Yhtiö edistää asukkaiden, uusien yritysten, matkailijoiden ja kuvaustuotantojen saamista Lapin alueelle sekä tarjoaa yhteistyökumppaneilleen kanavan tehokkaaseen viestintään ja brändinhallintaan.

Rovaniemen kaupunki/Rovaniemen Kehitys Oy ovat olleet rahoittamassa yhtiön toimintaa sen alusta lähtien aina vuoden 2021 loppuun asti. Rahoitus on ollut avustusluonteista toimintaa vuoden 2020 loppuun asti.  Vuoden 2021 osalta avustusluonteisesta toiminnasta on luovuttu ja siirrytty palvelujen ostosopimukseen.  Palvelusopimus mahdollistaa selkeämmän tavoitteiden asettamisen ja helpottaa tavoitteiden toteutumisen seurantaa.  Palvelusopimuksen mukaiseen toimintamalliin siirtyminen edellytti House of Laplandin muuttamista sidosryhmäyksiköksi, jotta suorahankinta oli mahdollista.

Elinvoimalautakunta päätti 26.10.2021 (§ 177) pidetyssä kokouksessaan, että Rovaniemen kaupunki ei solmi enää palvelusopimusta House of Laplandin kanssa vuodelle 2022.  Kaupunginhallitus ei käyttänyt otto-oikeutta elinvoimalautakunnan päätökseen kokouksessaan 8.11.2021 (§ 457).  Perusteluina oli epävarmuus Lapin muiden kuntien, etenkin Kemi-Tornio -alueen sitoutuminen yhtiön toimintaan ja rahoitukseen.  Lisäksi House of Laplandin markkinoinnin vaikuttavuudesta ei ollut esittää selkeitä näyttöjä.

Lapin kuntajohtajat ovat keskustelleet Lappi-tason markkinoinnin tarpeesta ja toimintamalleista.  Lapin kuntajohtajat ovat todenneet Lappi-tason markkinoinnin tarpeelliseksi myös tulevaisuudessa toimintatapoja muuttaen ja edelleen House of Lapland yhtiön kautta.  Yhtiön hallituksessa on edustettuina pääsääntöisesti kuntajohtajat ja nyt myös Meri-Lapin edustus on vahvasti mukana.  Yhtiön toimiva johto on uudistettu. 

Tahtotila Lapin yhteisestä markkinoinnista ja uuden toimintamallin luomisesta hahmottui 17.6.2022 pidetyssä Lapin brändityöpajassa.  Brändityöpajan yhteenvetomuistio on liitteenä. House of Laplandin toimintamallin muutos vahvistaa kuntien roolia yhtiön toiminnan määrittelyssä. Brändityöpajan tulosten perusteella yhtiön markkinointia suunnataan edelleen neljälle teemalle eli matkailu-, osaaja- ja sijoittautumismarkkinointiin sekä elokuvakomission toimintaan. Markkinoinnin ja viestinnän vaikuttavuuden lisäämiseksi House of Lapland rakentaa uudenlaista yhteistyötä ja synergiaa kuntien, omistajatahojen ja muiden sidosryhmien kanssa. Tätä tarkoitusta varten kutsutaan koolle kuntien ja muiden toimijoiden viestinnästä ja markkinoinnista vastaavien henkilöiden verkosto. Tavoitteena on suunnitella kampanjoita enemmän yhdessä, sekä tehostaa kampanjoiden näkyvyyttä ja vaikuttavuutta aktivoimalla myös kuntia hyödyntämään kampanjamateriaaleja

Muutos toteutuu kahdessa vaiheessa, jotka ovat:

1. Palvelusopimusten tekeminen Lapin kuntien kanssa House of Laplandin perusrahoituksesta vuodelle 2023.

2. Uuden toimintamallin rakentaminen brändipöydän kokoontumisten kautta. Brändipöydässä sovitaan Lapin yhteismarkkinoinnin painopisteistä, toimenpiteistä, yhteistyöstä, rooleista sekä toimenpiteiden resursseista ja rahoituksesta.

House of Lapland on esittänyt liitteenä olevan luonnoksen Rovaniemen kaupungin ja yhtiön väliseksi palvelusopimukseksi.  House of Laplandin tavoitebudjetti vuodelle 2023 on kokonaisuudessaan 600 000 €, joka koostuu perusrahoituksesta, 350 000 €, ja arvioidusta tarpeesta yhteismarkkinoinnin toimenpiteisiin, 250 000 €. Kuntia pyydetään varaamaan budjeteissaan perusrahoituksen lisäksi siis myös rahoitusta markkinoinnin toteutukseen.  House of Lapland hakee Rovaniemen kaupungilta 127 400 € vuoden 2023 perusrahoitukseen, mikä on 36,4 prosenttia tavoitteena olevasta perusrahoituksesta vuodelle 2023.

House of Laplandin vt. toimitusjohtaja esittelee yhtiön toimintaa ja suunnitelmaa vuodelle 2023.

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jaakko Rantsi, toimialajohtaja, jaakko.rantsi@rovaniemi.fi

Elinvoimalautakunta päättää, että Rovaniemen kaupunki tekee liitteenä olevan luonnoksen mukaisen palvelusopimuksen House of Laplandin kanssa vuodelle 2023.  Päätöksellään Rovaniemen kaupunki sitoutuu rahoittamaan 36,4 prosenttia perusrahoituksesta enintään 127 400 euroa.  House of Laplandin perusrahoitukseen on varauduttu vuoden 2023 talousarvioesityksessä.  Yhteismarkkinoinnin toimenpiteisiin Rovaniemen kaupunki osallistuu harkinnanvaraisesti ja taloudellisten resurssien niin salliessa.

 

Päätös

Lautakunta kuuli House of Laplandin toimitusjohtaja Satu Luiron esittelyn. Satu Luiro osallistui kokoukseen esittelyn ajan klo 15.55 - 16.55. Heidi Alariesto poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana klo 16.57.

Elinvoimalautakunta päätti yksimielisesti toimialajohtajan esityksen mukaisesti.

Tiedoksi

House of Lapland Oy