Valmistelija
Tuula Rintala-Gardin, kansainvälisten asioiden päällikkö, tuula.rintala-gardin@rovaniemi.fi
Perustelut
Rovaniemen kaupungin ja House of Lapland Oy:n palvelusopimuksen kokonaiskustannus on 110 000 euroa, joka jakautuu eri ohjelmille seuraavasti:
1. Only in Lapland – Lapin matkailumarkkinoint 40 000 euroa
2. Talent Boost – Lapin osaajamarkkinointi 18 000 euroa
3. Business Lapland – Lapin elinkeinomarkkinointi 17 000 euroa
4. Film Friendly – Lapin elokuvakomissio 35 000 euroa
House of Laplandin markkinointiviestintä keskittyy verkkoviestintään sisältäen ostettuja kampanjoita ja panostuksia sisällöntuotantoon. House of Laplandin verkkosisällöt löytyvät osoitteesta www.lapland.fi
Only in Lapland – Lapin matkailumarkkinointi
Matkailun kasvuohjelman tavoitteena herättää suuren sekä kansallisen että kansainvälisen yleisön kiinnostus Lapin kesää kohtaan sekä kiinnostuksen ohjaaminen Lapin omiin digitaalisiin kanaviin. Matkailun kasvuohjelman toimenpiteet ovat sisältötuotannon lisäksi liittyneet vaikuttajamarkkinointiin sekä useita palkintoja saaneen Sound of Lapland – hankkeen toimenpiteisiin. Sound of Lapland – kampanjan kokemuksia ja onnistumista on jatkettu Remixing Lapland kampanjakokonaisuudella. House of Lapland toteutti yhdessä palkitun #SaveSalla – ympäristökampanjan yhteistyössä mainostoimisto Agencia African ja Sallan kunnan kanssa. Lisäksi House of Lapland on käynnistänyt Virtual Lapland –projektin tuotannon.
Talent Boost – Lapin osaajamarkkinointi
Osaajamarkkinoinnin tavoitteena on Lapin brändääminen houkuttelevana asuinpaikkana ja näin helpottaa osaavan työvoiman saantia alueelle. House of Lapland moderoi keskustelua sosiaalisen median eri kanavissa ja niistä Mun Lappi: Elämää Lapissa – ryhmä on kasvanut yli 4400 jäsenen i ryhmäksi, jossa Lappiin muuttoa suunnittelevat, juuri Lappiin muuttaneet ja Lapissa jo asuvat kohtaavat toisensa. Touko-kesäkuussa 2021 on toteutettu Töihin Lappiin – kampanjan, jota on jatkettu Koti Lapista – kampanjalla. Kesäkuussa käynnistyi Lapin brändipositiota sekä muuttajapotentiaalia kotimaassa kartoittava kohderyhmätutkimus.
House of Lapland hallinnoi Lapin veto- ja pitovoimaan liittyvää hanketta ”Lapland Talent Attraction”, jonka tavoitteena on tehdä erilaisia laajoja markkinointikampanjoita asukkaiden ja osaavan työvoiman houkuttelemiseksi Lappiin. Elinvoimalautakunta päätti 2.3.2021 (§ 27) pidetyssä kokouksessaan osallistua hankkeeseen 30 000 eurolla, joka jakautuu vuosille 2021 – 2022. Päätös edellyttää, että hankkeen muu rahoitus toteutuu suunnitellusti.
Business Lapland – Lapin elinkeinomarkkinointi
Ohjelma tavoitteena on Lapin brändääminen kasvavana arktisen liiketoiminnan keskuksena sekä houkutella alueelle yritystoimintaa ja sijoittajia. Toiminnan pääpaino on kohdennetussa sähköisessä viestinnässä ja sisältömarkkinoinnissa. Markkinointiviestinnän välineinä käytetään lehdistötiedotteita, uutiskirjeitä ja sosiaalista mediaa. Sisältömarkkinoinnissa nostetaan esille yritysten menestystarinoita sekä ajankohtaisia teemaan liittyviä artikkeleja.
Toimialoista vahvimmin ovat esillä matkailu, teolliset alat, tutkimus, kehitys ja testaustoiminta. Sisältöteemoina ovat kestävä liiketoiminta ja luontosuhde sekä ainutlaatuiset olosuhteet, rohkea kehittäminen, investointikohteet ja myynnissä olevat yritykset.
Vuonna 2021 toteutettuja toimenpiteitä sosiaalisen median sisältötuotannon lisäksi ovat Explore the Wild – Lapland Business Expedition kampanjan 1. vaihe, uutiskirjeet, osallistuminen Invest in Finlandin Speed Dating with the World –tapahtumaan sekä kohderyhmätutkimuksen käynnistäminen.
Film Friendly – Lapin elokuvakomissio
Film Friendly -ohjelma jatkaa Lapin elokuvakomission työtä tavoitteenaan profiloida Lappi kiinnostavana suurtuotantojen kuvauspaikkana erityisesti Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Ohjelman puitteissa osallistutaan eri media- ja filmialan myyntitapahtumiin.
Lapin elokuvakomission toteutuneita toimenpiteitä vuonna 2021 ovat olleet usean kotimaisen elokuva- ja draamasarja -tuotannon avustaminen kuvauspaikkojen etsimisessä ja ennakkokatselmusmatkojen järjestämisessä. Lisäksi House of Lapland on toteuttanut asiakkaille suunnatun kyselytutkimuksen. House of Lapland raportoi vuoden 2021 ensimmäiseltä kvartaalilta 20 eri tuotannon etsineen kuvauspaikkaa Lapin elokuvakomission kautta ja 12 Lapissa kokonaan tai osittain kuvatun tuotannon toteutumisesta. Vuoden 2021 toisen kvartaalin aikana 10 uutta tuotantoa etsi kuvauspaikkaa Lapin elokuvakomission kautta ja Lapissa kokonaan tai osittain kuvattua tuotantoa toteutui 8 kpl.
Elinvoimalautakunnan 28.9.2021 (§ 156) pidetyssä kokouksessa käydyn keskustelun perusteella esille nousseita asioita olivat:
1. Markkinoinnin vaikuttavuus ja House of Lapland Oy:n esittämien lukujen todennettavuus
House of Laplandilta on pyydetty tarkentativia tietoja koskien markkinoinnin vaikuttavuuden mittaamista ja perusteita heidän esittämille näkyyvyyden luvuilla. Näitä lukuja todentavaa dataa ei ole saatu, vaan annetuissa vastauksissa on viitattu aineistoon, joka esiteltiin elinvoimalautakunnan kokouksessa 31.8.2021 (§ 138). House of Laplandin vastaukset ovat liitteenä.
2. Tilanne muiden kuntien mahdollisen rahoituksen osalta
Muiden kuntien mahdollisista rahoitusosuuksista ei ole saatu lisätietoa.
3. House of Lapland Oy:n toiminnan vaihtoehtojen tarkastelu
House of Lapland Oy:n toimintamallista käytiin vuonna 2020 laajat neuvottelut Lapin eri toimijoiden kanssa. Yhtiön hallitus päätti syksyllä 2020 muuttaa yhtiön toimintamallia niin, että toimintaan osallistuvat kunnat solmivat yhtiön kanssa palvelusopimuksen yleisluonteisen avustusrahoituksen sijasta. Palvelusopimus mahdollistaa selkeämmän tavoitteiden asettamisen ja helpottaa tavoitteiden toteutumisen seurantaa.
Rovaniemen kaupunki on lisäksi analysoinut eri vaihtoehtoja kaupungin rahoitusosuuden osalta.
4. Lappi-tason yhteinen markkinointi
Lappi -tason yhteinen markkinointi koetaan edelleen tarpeelliseksi. Rovaniemen kaupunginhallitus hyväksyi 11.10.2021 (§ 387) kaupungin lausunnon Lappi-sopimukseen vuosille 2022-2025. Lausunnossa todetaan, että Lappi-sopimuksessa tulisi ottaa tarkemmin kantaa, miten Lapin yhteisestä markkinoinnista sovitaan tulevaisuudessa. Lappi-tason markkinoinnin järjestäminen kestävälle rahoituspohjalle on tärkeää.
Päätös
Nuorisovaltuuston edustaja Miikka Pihlaja on poistunut asian käsittelyn ja
päätöksenteon ajaksi, koska hän ei voi osallistua salassa pidettävien asioiden
käsittelyyn. Peruste: Kh 12.4.2021 § 132 nuorisovaltuuston toimintasääntö.
Vanhusneuvoston edustaja Timo Eskelinen on poistunut asian käsittelyn ja
päätöksenteon ajaksi, koska hän ei voi osallistua salassa pidettävien asioiden
käsittelyyn. Peruste: Kh 26.4.2021 § 148 vanhuseuvoston toimintasääntö.
Kaupunginhallituksen edustaja Henri Ramberg on ilmoittanut esteellisyydestä ja
poistunut kokouksesta ennen asian käsittelyä klo 16.50 (Hallintolaki 28 §, kohta 3,
Intressijäävi),
Elinvoimalautakunta kuuli asiassa palvelualuepäällikkö Tuula Rintala-Gardinia ja talouspäällikkö Jari Airaksista.
Maija Haase esitti, että elinvoimalautakunta päättää, että Rovaniemen kaupunki jatkaa palvelusopimuksen valmistelua House of Laplandin kanssa ja päättää HOL:n ehdottaman toimintamallin mukaisesti vähintään vuoden 2021 investointia vastaavasta investoinnista (palvelusopimuksen kokonaishinta on 110 000 euroa/vuosi) kuten tapana on ollut, seuraavaksi kolmivuotiskaudeksi 2022-2024. Jos House of Laplandin toiminnassa on kehitettävää, näitä keskusteluja tulisi avoimesti jatkaa ko. yhtiön ja muiden sopimustahojen kanssa.
Puheenjohtaja totesi, että Maija Haasen esitys raukeaa kannattamattomana.
Matti Huutola esitti Timo Lappalaisen ja Meeri Vaaralan kannattamana, että rahoitusta jatketaan vuodelle 2022.
Kaupunginhallituksen varaedustaja Miikka Keränen liittyi kokoukseen klo 17.40 tässä vaiheessa asian käsittelyä.
Puheenjohtaja totesi, että on tehty kannatettu toimialajohtajan pohjaesityksestä poikkeava esitys, joten asiasta on äänestettävä. Elinvoimalautakunta hyväksyi puheenjohtajan esityksen, jonka mukaan ne, jotka ovat toimialajohtajan pohjaesityksen kannalla äänestävät Jaa, ja ne jotka ovat Matti Huutolan esityksen kannalla äänestävät Ei. Suoritetussa äänestyksessä annettiin seitsemän (7) Jaa-ääntä ja neljä (4) Ei-ääntä.
Puheenjohtaja totesi, että toimialajohtajan esitys on tullut elinvoimalautakunnan päätökseksi.