Kaupunginhallitus, kokous 30.10.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 341 Elinvoimatoimialan talousarviomuutokset 2023 ja kehyksen 2024 muuttaminen Ounastähti kehittämiskuntayhtymän tuloutuksien vuoksi

ROIDno-2023-2984

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Hannu Pessa, talouspäällikkö, hannu.pessa@rovaniemi.fi

Perustelut

Perusteet

Kaupunginhallitus on päättänyt 12.6.2023 § 217 käyttää Ounastähti kehittämiskuntayhtymältä saatavan ylijäämän elinkeinoelämän- ja yritystoiminnan yleisten edellytysten kehittämiseen koko kaupungin alueella perussopimuksen mukaisesti.

Ounastähti kehittämiskuntayhtymä on Rovaniemen kaupungin, Kittilän kunnan ja Sodankylän kunnan perustama kuntayhtymä, joka omistaa Ounastuotanto Oy:n kautta mm. vesivoimaosuuksia. Kuntayhtymä on aloittanut toimintansa vuonna 2003.

Kuntayhtymän tehtävä on perussopimuksen mukaisesti edistää ja tukea jäsenkuntien alueilla elinkeino- ja yritystoiminnan yleisiä edellytyksiä sekä jäsenkuntien energiayhteistyötä. Näissä tarkoituksissa kuntayhtymä voi osallistua toimialue-ja kuntakohtaisten kehittämishankkeiden rahoitukseen sekä olla mukana muissakin sellaisissa kansallisissa ja kansainvälisissä kehittämishankkeissa, jotka edistävät toimialueen elinkeino- ja yritystoimintaa. Samoin kuntayhtymä voi myös harjoittaa jäsenkuntien yhteistä energialiiketoimintaa sekä toteuttaa muutakin energiayhteistyötä.

Kuntalain 55-62 §:n kuntayhtymiä koskevista säännöksistä ei voida johtaa periaatetta, että kuntayhtymän tulouttamat pääomat olisi omistajakunnassa käytettävä kuntayhtymän perussopimuksen mukaisesti. 

Kuntalain 116 §:n mukaan kunnan tytäryhteisön ja kuntayhtymän on annettava kunnanhallitukselle kuntakonsernin taloudellisen aseman arvioimiseen ja sen toiminnan tuloksen laskemiseen tarvittavat tiedot. 

Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin vastuut ja velvoitteet. Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. 

Yleisohje kunnan ja kuntayhtymän tuloslaskelman laatimisesta määrää kirjaamaan osingot ja osuuspääomien korot toimintakatteen ulkopuolella olevaan rahoitustuotot erään, johon Ounastähden tuloutukset on kirjattu. Samalla tavalla kirjanpidossa käsittelee Ounastähden tuloutuksia mm. Kittilän kunta. Kuntayhtymän tulouttama ylijäämä on kirjanpidollisesti yleiskatteellista, eli ei ole kohdistettu tiettyyn palveluun. Vastaavalla tavalla käsitellään eri tytäryhtiöiden osingot, valtionosuudet ja verotulot.

Yleisohje kunnan ja kuntayhtymän talousarviosta ja -suunnitelmasta mukaan tuloslaskelmaosaan rahoitustulot- ja menot -kohtaan budjetoidaan valtuustoon nähden sitovat tulosvaikutteiset tuloarviot, joita ei ole budjetoitu tehtäväkohtaisissa käyttötalousosissa eli toimintakatteen sisällä. Rahoitustuloihin yhdistellään taseyksiköiden ja liikelaitosten vastaavat erät.

Kirjanpitolautakunnan kuntajaoston lausunto 36/1998 määrää kirjaamaan kuntayhtymien tulouttamat ylijäämät muuksi rahoitustuotoksi, jos kuntayhtymän perussopimuksessa on sovittu ylijäämien palauttamisesta jäsenkunnille peruspääomaosuuksien suhteessa.

Kuntaliitolta saadun lausunnon mukaan kuntayhtymän perussopimuksen käyttötarkoitus ei sido kuntaa ja kunnalle palautetun ylijäämän käyttöä jäsenkunnassa. Kuntayhtymän jäsenkunnat eivät siten ole velvollisia raportoimaan ylijäämänä jaetun palautuksen käytöstä kuntayhtymälle, ellei asiasta ole jostain erityisestä syystä erikseen toisin sovittu.

 

Ounastähti kehittämiskuntayhtymän tuloutus

Ounastähti on maksanut Rovaniemen kaupungille peruspääoman korkoa ja ylijäämän tuloutusta, jotka kirjattu kaupungin rahoitustuottoihin seuraavasti:

  2023 2022 2021 2020 2019 2018
6140 Peruspääoman korot 38 097 38 097 38 097 38 097 38 097 38 097
6170 Muut rahoitustuotot 4 952 610 2 582 130 1 333 395 1 333 395 1 333 395 1 100 580
Ounastähti tuloutukset yhteensä 4 990 707 2 620 227 1 371 492 1 371 492 1 371 492 1 138 677

Yhtenäkään vuonna em. tuloutuksia ei ole kohdistettu millekään kustannuspaikalle/tehtävälle.

Jos Ounastähti kuntayhtymä jakaisi edellä mainitut eurot avustuksina perussopimuksensa mukaiseen toimintaan, tällöin ne voisivat kohdistua suoraan tiettyihin yksiköihin kaupunginhallituksen ja -valtuuston päättämällä tavalla. Tässä tilanteessa kuntayhtymä ei tulouttaisi kunnille ylijäämää, vaan jakaisi avustuksia, jotka näkyisivät kuntayhtymän tuloslaskelmassa toimintakuluissa pienentäen tilikauden ylijäämää kuntayhtymässä. Kaupungin kirjanpidossa nämä avustukset kirjattaisiin yksiköiden toimintatuottoihin avustuksiin toimintakatteen sisälle.

Ounastähti kehittämiskuntayhtymältä saatavan ylijäämän elinkeinoelämän- ja yritystoiminnan yleisten edellytysten kehittämiseen koko kaupungin alueella

Ylijäämän kohdistuksessa pitää määritellä mitkä kaikki kaupungin palvelut lasketaan mukaan elinkeinoelämän- ja yritystoiminnan yleisten edellytysten kehittämiseen osallistuviksi.

Kuntaliitto kuvaa elinvoiman edistämistoimenpiteitä kunnan toiminnassa osana seuraavia toimintoja:

  • maankäytön, asuntopolitiikan tai joukkoliikenteen toimenpiteitä
  • yritysten kasvua ja kansainvälisyyttä tukevia yrityspalveluja
  • ammatillisen koulutuksen omistajaohjauksen tavoitteita
  • yliopistojen kanssa tehtävää yhteiskehittämistä innovaatioiden edistämiseksi
  • innovaatiotoimintaa tai sosiaalisia tavoitteita tukevia hankintoja
  • kuntatiedon avaamista yritysten tuotekehitysalustaksi
  • tapahtumien järjestämistä tukevaa lupakäytäntöä tai yhteistyötä yhdistysten kanssa
  • paikkakunnan vetovoimaa lisääviä liikunta- ja kulttuuripalveluiden kehittämistä

Riippuen siitä mitä lasketaan mukaan ylijäämän käyttötarkoitukseen, jako voi olla seuraava:

Käyttötalous
*toimintakate (1000 eur) TA 2023 TP 2022  TP 2021 TP 2020 TP 2019
Elinkeinojen kehittäminen - 1 346 - 1 244 - 1 297 - 1 289 - 2 126
Alueelliset palvelut - 883 - 650 - 579 - 642 - 567
Kansainväliset asiat - 1 296 - 748 - 638 - 771 - 847
YHTEENSÄ - 3 525 - 2 642 - 2 515 - 2 703 - 3 540
           
           
Investoinnit
(1000 eur) TA 2023 TP 2022  TP 2021 TP 2020 TP 2019
Napapiirin kehittäminen         - 62
Ounasvaaran RM-alue         - 679
Teollisuustie       - 797 - 1 028
Jääskeläisen kaava-alueen rakentaminen   - 582    
Napapiirin kaava-alueen rakentaminen 2023-2026 - 1 200        
YHTEENSÄ - 1 200   - 582 - 797 - 1 770
           
KAIKKI YHTEENSÄ - 4 725 - 2 642 - 3 097 - 3 500 - 5 310

Käytännössä kaupunginvaltuusto jakaa Ounastähti kuntayhtymän tulouttaman ylijäämän joka vuosi talousarvion yhteydessä eri palveluille ja investoinneille. Yleiskatteellisten tulomäärärahojen sitominen tiettyihin yksiköihin aiheuttaa talousarvion laadintaan haasteen, koska tuloutettavia ylijäämiä ei tiedetä talousarvion laadinta vaiheessa tarkalleen. Tämä voi aiheuttaa sen, että kesken vuotta joudutaan supistamaan mm. elinkeinoyksikön toimintaa, jos tuloutus ei vastaakaan talousarviossa ennakoitua.

Jos valtuusto päättäisi nostaa ainoastaan elinkeinoyksikön sitovaa määrärahaa (toimintakate) ylijäämän tuloutuksen verran, tämä aiheuttaisi muissa kaupungin palveluissa vuonna 2023 3,6 milj. euron vähennystarpeen. Jos otetaan huomioon kaikki edellä esitetyt yksiköt elinkeinoelämän edistäjinä, elinkeinoyksikön toimintakatetta voidaan ylijäämän tuloutuksen vuoksi laskea noin -266 000 euroa ja saman verran karsia muualta kaupungin toiminnoista.

Ottaen huomioon, että elinkeinovoimalautakunnan alaisten toimintojen arvioidaan alittavan talousarvion kuluvana vuonna noin 0,1 milj. euroa, ei lisätalousarviolle ole perustetta. Vuoden 2024 talousarvion kehys kuuluu tältä osin kaupunginhallituksen harkintaan.

Päätösehdotus

Esittelijä

Samppa Määttä, vs. toimialajohtaja, samppa.maatta@rovaniemi.fi

Elinvoimalautakunta
- merkitsee Ounastähti kuntayhtymän ylijäämän käytön tiedoksi vuoden 2023 osalta ja
- esittää kaupunginhallitukselle vuoden 2024 talousarvion laadintakehyksen päivittämistä Ounastähti kuntayhtymän ylijäämän tuloutuksien osalta.

Päätös

Elinvoimalautakunta kuuli asiassa talouspäällikkö Hannu Pessaa.

Esittelijän muutosesitys:
​​​​​
Elinvoimalautakunta
- merkitsee Ounastähti kuntayhtymän ylijäämän käytön tiedoksi vuoden 2023 osalta ja
- esittää kaupunginhallitukselle vuoden 2024 talousarvion laadintakehyksen päivittämistä Ounastähti kuntayhtymän ylijäämän tuloutuksien osalta. Se kohdistetaan elinkeinoelämän ja yritystoiminnan kehittämiseen koko kaupungin osalta.

Elinvoimalautakunta päätti yksimielisesti esittelijän muutosesityksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Hannu Pessa, talouspäällikkö, hannu.pessa@rovaniemi.fi
  • Janne Sandgren, konsernitalouspäällikkö, janne.sandgren@rovaniemi.fi

Perustelut

Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin vastuut ja velvoitteet. Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. 

Kaupunginhallitus on päättänyt 12.6.2023 § 217 käyttää Ounastähti kehittämiskuntayhtymältä saatavan ylijäämän elinkeinoelämän- ja yritystoiminnan yleisten edellytysten kehittämiseen koko kaupungin alueella perussopimuksen mukaisesti.

Elinvoimalautakunta on käsitellyt asiaa kokouksessaan 27.9.2023 § 84 tehnyt kaupunginhallitukselle esityksen vuoden 2024 talousarviokehyksen tarkistamisesta huomioiden Ounastähti kuntayhtymän tuloutukset kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti.

Talousarviossa vuonna 2023 on arvioitu kuntayhtymän tuloutuksiksi 1,5 milj. euroa. Tuloutuksia on kuitenkin saatu huomattavasti enemmän kuluvana vuonna, eli 4,95 milj. euroa. Vuoden 2024 kehys on laskettu arvioiden kuntayhtymän tuloutuksiksi sama 1,5 milj. euroa kuin tänä vuonnakin. Tuloutusten määrä riippuu sähkön hinnan kehityksestä, josta Ounastähti kuntayhtymän tuloutettavat tulot käytännössä tulevat. Talousarviovuodelle aiheutuu ennakoimaton varojen riittävyyteen liittyvä riski jos talousarvion elinkeinoelämän ja yritystoiminnan yleisten edellytysten kehittämiseen kuuluvat määrärahat määritellään siten, että Ounastähden tuloutus toimii arvion pohjana. Tuloutuksen määrä vaihtelee sähkön markkinahintojen mukaan ja kaupungin toimintaa tulisi laajentaa tai supistaa taikka vaihtoehtoisesti osoittaa lisämäärärahoja talousarviomuutoksin jos tuloutuksen määrä jää alle arvioidun.

Tähän mennessä Rovaniemen kaupungin kirjanpidossa ei ole kohdistettu ylijäämän tuloutuksia millekään tietylle tehtävälle tai palvelulle. Näin on toimittu myös Kittilän kunnassa.

Käytännössä tuloutukset on jaettu vuosittain talousarvion yhteydessä kaupungin eri toiminnoille käytettäväksi elinkeinoelämän ja yritystoiminnan yleisten edellytysten kehittämiseen elinvoimalautakunnan päätöksen (§84, 27.09.2023) perustelutekstissä mainitun mukaisesti. Tuloutuksen kohdistamisen raportointi luotettavasti on kuitenkin mahdotonta ja tarpeetonta, koska tuloutukset ovat yleiskatteisia.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Ulla-Kirsikka Vainio, kaupunginjohtaja, ulla-kirsikka.vainio@rovaniemi.fi

Kaupunginhallitus päättää, että Ounastähti kehittämiskuntayhtymän ylijäämän tuloutus ei anna aihetta muuttaa talousarviokehystä vuodelle 2024. Talousarvio 2024 laaditaan aiemmin hyväksytyn (kaupunginhallitus 14.8.2023 § 250) laadintaohjeen mukaisesti. Valtuuston päättämässä talousarviossa päätetään myös elinkeinoelämän ja yritystoiminnan yleisten edellytysten kehittämisestä. Raportointi kaupungin varojen käytöstä tapahtuu osavuosikatsausten ja tilinpäätösten, sekä toimielinten talouden seurannan kautta.

Päätös

Konsernitalouspäällikkö Janne Sandgren esitteli asiaa kaupunginhallitukselle.

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti kaupunginjohtajan esityksen mukaisesti.

Heikki Autto poistui kokouksesta kello 15.29.

Tiedoksi

Elinvoimalautakunta, konsernitalouspäällikkö Sandgren, talouspäällikkö Pessa

Muutoksenhaku

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tästä päätöksestä ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee Kuntalain 410/2015, 136 §:n mukaan vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.