Valmistelija
Heini-Tuuli Onnela, viestintä- ja markkinointijohtaja, heini-tuuli.onnela@rovaniemi.fi
Johanna Tikkanen, tiedottaja, johanna.tikkanen@rovaniemi.fi
Katja Mäntylä, vs. hallintopäällikkö, katja.mantyla@rovaniemi.fi
Petteri Nissinen, viestintäsuunnittelija, petteri.nissinen@rovaniemi.fi
Perustelut
Viestintä-, markkinointi- ja osallisuuspalvelut on laatinut viestintä-, markkinointi ja osallisuusohjelman. Ohjelma perustuu kaupunkistrategiaan 2030 ja tukee strategian toimeenpanoa. Se täsmentää kaupunkistrategian tavoitteita ja asettaa tärkeimmät viestinnän, osallisuuden ja markkinoinnin kehittämiskohteet tuleville vuosille.
Viestintä-, markkinointi- ja osallisuusohjelma on ensimmäinen laatuaan. Edellinen viestintäohjelma on ollut voimassa vuoteen 2020. Siinä ei huomioitu osallisuutta ja markkinointia, jotka ovat tulleet uusina toimintoina viestintä-, markkinointi- ja osallisuuspalveluiden yksikköön tämän jälkeen.
Ohjelman valmistelu
Viestintä-, markkinointi- ja osallisuusohjelman valmisteluvaiheessa kerättiin tietoja kuntalaisille ja kaupungin henkilöstölle suunnatuilla viestintäkyselyillä, joissa kartoitettiin asukkaiden ja henkilöstön näkemyksiä Rovaniemen kaupungin viestinnästä, osallistumismahdollisuuksista ja markkinoinnista. Henkilöstöltä kartoitettiin myös osaamistasoa ja koulutustarpeita.
Valmisteluvaiheessa käytiin taustakeskusteluja toimialojen johtoryhmien, alueellisten palvelujen sekä elämänkaariverkostojen kanssa heidän tarpeistaan ja haasteistaan viestinnän, markkinoinnin ja osallisuuden osa-alueilla.
Ohjelman laatimisessa on hyödynnetty myös vuoden 2022 alussa julkaistuja vetovoima- ja mainetutkimuksen tuloksia sekä vuonna 2020 hyväksyttyä kaupunkibrändiä.
Ohjelman sisältö
Ohjelmassa on kuvattu kunkin osa-alueen nykytila valmisteluvaiheessa kerätyn taustatiedon ja -materiaalin perusteella. Tätä kautta on tunnistettu tärkeimmät tavoitteet ja kehityskohteet viestinnälle, markkinoinnille ja osallisuudelle, sekä avattu toimenpiteitä näiden edistämiseksi. Toimenpiteitä on aikataulutettu ja priorisoitu vuositasolla.
Tärkeimmät tavoitteet 2023-2025
Viestintä:
- Kuntalaisten luottamus päätösviestintään kasvaa
- Viestimme palveluista enemmän ja oikea-aikaisemmin
- Viestinnän saavutettavuus paranee
- Viestintä on vuorovaikutuksellista
- Henkilöstön kokemat viestinnän esteet madaltuvat
Osallisuus:
- Lisäämme osallisuuden vaikuttavuutta ja teemme sen tulokset näkyväksi
- Rovaniemeläiset tietävät milloin, missä ja miten voi vaikuttaa
- Jokaiselle löytyy sopiva tapa osallistua
- Osallisuudesta tulee laajasti osa kaupungin toimintaa
Markkinointi:
- Markkinointi kehitetään luontevaksi osaksi kaupungin palveluja ja toimintaa
- Rovaniemeläiset ovat ylpeitä kotikaupungistaan
- Kaupungin kilpailuedut tuodaan esille yritysten ja muuttajien houkuttelemiseksi
- Kaupunkimarkkinoinnin toimijoiden yhteistyötä parannetaan
Päätöksenteon vaiheet
Ohjelmaluonnos on esitelty kaupungin johtoryhmälle 18.4.2023. Ohjelmasta on syytä pyytää lausunnot lautakunnilta ja vaikuttamistoimielimiltä. Lausunnoissa on hyvä kiinnittää huomiota seuraaviin seikkoihin:
- Yleishuomiot viestintä-, markkinointi- ja osallisuusohjelman sisällöstä.
- Näkemys ohjelmassa esitetyistä tavoitteista. Ovatko ne tarkoituksenmukaisia?
Kuntalaisille suunnattu kysely ja muiden sidosryhmien kanssa käydyt keskustelut ovat ohjelman tausta-aineistona, joten myös heille tarjotaan antaa mahdollisuus kommentoida ohjelmaa erillisen kyseylomakkeen kautta.
Valmiin ohjelman hyväksyy lausuntokierroksen ja viimeistelyn jälkeen kaupunginhallitus.
Päätösehdotus
Esittelijä
Antti Määttä, henkilöstö- ja hallintojohtaja, antti.maatta@rovaniemi.fi
Kaupunginhallitus päättää pyytää liitteenä olevasta Rovaniemen kaupungin viestintä-, markkinointi- ja osallisuusohjelman 2023-2025 luonnoksesta lausunnot lautakunnilta (sivistys-, hyvinvointi-, elinvoima-, ympäristö- ja yhdyskuntasuunnittelun lautakunnat) ja vaikuttamistoimielimiltä (vanhus- ja vammaisneuvostot, nuorisovaltuusto) 31.5.2023 mennessä. Kuntalaisille, järjestöille, kaupungin muille yhteistyötahoille ja sidosryhmille sekä henkilöstölle annetaan mahdollisuus kommentoida ohjelmaluonnosta avoimen verkkokyselyn kautta.
Päätös
Viestintä- ja markkinointijohtaja Heini-Tuuli Onnela, viestintäasiantuntija Johanna Tikkanen, osallisuuden ja vaikuttamisen erityisasiantuntija Katja Mäntylä sekä markkinointisuunnittelija Petteri Nissinen esittelivät asiaa kaupunginhallitukselle. Tikkanen, Mäntylä ja Nissinen osallistuivat kokoukseen asian esittelyn ajan.
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti kaupunginjohtajan sijaisen esityksen mukaisesti.